راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نشست تخصصی پارادایم های پیش‌روی صنعت پرداخت مطرح شد / ۴ بانک در صف مجوز تاسیس شرکت پرداخت

نشست تخصصی پارادایم های پیش روی صنعت پرداخت، با حضور کاظم دهقان؛ مدیرعامل شرکت شاپرک، صادق فرامرزی؛سرپرست دبیرخانه نظام صنفی رایانه‌ای کشور، فرهاد اینالوئی؛ معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین، فرهاد فائز؛ معاون خدمات شبکه پرداخت شرکت شاپرک و شهریار خلیلی؛ مدیرعامل به پرداخت ملت در دومین روز هشتمین نمایشگاه تراکنش ایران برگزار شد. در این نشست، مدیر عامل شاپرک با اشاره به شکواییه اخیر از این شرکت به دیوان عدالت اداری و رد شدن آن در دیوان گفت:«به اشتباه فکر می‌شود که شاپرک رگولاتور است درصورتی که شاپرک بازوی اجرایی بانک مرکزی و ناظر بر اعمال شبکه پرداخت است.»


۴ بانک درخواست مجوز تاسیس شرکت پرداخت کردند


کاظم دهقان، مدیرعامل شرکت شاپرک در نشست تخصصی پارادایم‌های پیش روی صنعت پرداخت با اشاره به تأثیر برگزاری چنین نشست هایی در ایجاد و تقویت همفکری و کمک به حل مشکلات صنعت بانکداری، گفت:« وقتی از شبکه پرداخت صحبت می کنیم، ۱۰ هزار همت گردش مالی در این حوزه اعتماد بالای مردم به این شبکه را نشان می‌دهد و باید روش های خاص خود را داشته باشد و بتواند نقش خود را ایفا کنند.»

او در پاسخ به پرسش خبرنگار راه پرداخت درخصوص آئین‌نامه جدید شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت و انحصار آن در دست بانک‌ها گفت:«درهمه جای دنیا متولی و متصدی اصلی بانک‌ها هستند و به این معنا نیست که شرکت‌ها حضور ندارند. به طوری که بسیار بعید است خود بانک‌ها بتوانند به تنهایی این کار را انجام دهند و لاجرم به سمت مشارکت با شرکت‌ها خواهند رفت. تاکنون ۴ بانک درخواست اعطای مجوز کرده‌اند و قطعا در این مسیر به سراغ شرکت‌های فعال در این حوزه خواهند رفت اما سهم بانک‌ها در این شرکت‌ها ۵۱ درصد خواهد بود.»

مدیرعامل شرکت شاپرک همچنین در پاسخ این سوال پرداخت که رگولاتور چه کار می کند؟ و گفت:« رگولاتور تنظیم گری را انجام می‌دهد. نظارت، کنترل، نظام کارمزدی، جلوگیری از اقدامات ساختارشکنانه، جلوگیری از رانت و در مجموع حمایت از مصرف کننده جزو وظایف رگولاتور است و در این بین بانک مرکزی وظیفه رگولاتوری را جهت تنظیم روابط برعهده دارد. شاپرک نیز مجری الزامات بانک مرکزی است و در جایگاه حقوقی خود به عنوان بازوی بانک مرکزی فعالیت می‌کند.»

او مهم‌ترین نقطه قوت شبکه پرداخت را، اعتماد بالای مردم به این شبکه دانست و گفت:« زیرساخت های کشور به شبکه پرداخت وصل است  و خوشبختانه تاکنون خطر جدی برای شبکه پرداخت نداشته‌ایم و توجه بیشتری به این حوزه شده و یک فرصت برای همه است که در جامعه به سادگی قابل وصول است.»


پدیده شوم رقابت بر سر کارمزد


در ادامه این نشست صادق فرامرزی، نایب رئیس نظام صنفی استان تهران با بیان اینکه،چنین گردهمایی‌هایی در صنعت بخصوص بعد از کرونا لازم و مفید است، گفت:« نکات مهمی در دوران گذشته مطرح شده و بخشی از آنها نخ‌نما شده‌اند و اگر به دنبال حل ریشه‌ای موضوعات باشیم، با همت جمعی مشکلات برطرف می‌شود. تراکنش بالای 4 میلیارد در ماه عدد بزرگی است و این توان برای سرویس دهی در شبکه وجود دارد. شبکه پرداخت کشور زیرساخت خوب و مطمئنی دارد.»

به گفته او یکی از مشکلات شبکه پرداخت مدل کارمزد است که اگر مدل کارمزد حل شود، ساختار شکل خود را پیدا می کند، اما اگر به آن اندیشیده نشود کماکان این معضل ادامه خواهد داشت.

او ادامه داد:«شاپرک در ابتدای تاسیس قرار بود رگولاتور باشد اما در ادامه خود تبدیل به بازیگر اصلی شبکه پرداخت شد. فین‌تک‌ها می‌گویند رگولاتور و شاپرک به‌عنوان ناظر اجازه دهد ما کار خودمان را انجام دهیم و مدیریت ریسک کند اما متاسفانه ما شاهد این هستیم که به جای مدیریت ریسک حذف ریسک انجام می‌شود. یعنی رگولاتور هر آنچه را که سخت است یا متوجه آن نمی‌شود یا دارای ریسک است، به‌طور کلی حذف می‌کند و آن را می‌بندد.»

فرامرزی تاکید کرد:«درحالی که ما می‌بینیم بازار اشباع شده اما همچنان برای گرفتن مجوز برخی صف کشیدند و این عجیب است. حداقل ۴ بانک در پی گرفتن مجوز برای تاسیس شرکت پرداخت هستند. در حالی که شاپرک آمده بود که پرداخت از بانک جدا شود اما حالا با این آئین نامه اتصال پرداخت و بانک در حال تثبیت است.»

فرهاد اینالوئی، معاون فن آوری اطلاعات بانک ایران زمین نیز با اشاره به وضعیت شبکه پرداخت عنوان کرد:«معتقد هستم در نظام پرداخت ما در سطح زیرساخت خوب عمل کردیم اما در بخش پلتفرم عملا کاری انجام نشده است. با وضعیتی مواجه هستیم که ۲۰ میلیون دستگاه پوز خریداری شده اما ۱۰ میلیون آن فعال است.»

او با اشاره به اینکه اکوسیستم دیجیتال وظیفه ایجاد پلتفرم دارد، گفت:«نگاه رگولاتور باید به منافع ملی و چشم انداز توسعه‌ای آینده باشد و اگر به پلتفرم ها توجه نکند با مشکل مواجه خواهیم شد، چرا که آینده دیجیتال به سمت توزیع‌شدگی است.»

به گفته او مدل کسب‌وکار در این حوزه طوری نبوده که افراد را ترغیب به سرمایه‌گذاری کند و حالا هم که ما شاهد این هستیم که آئین‌نامه‌ای درجهت ورود بازیگران جدید به این عرصه مطرح شده، باز این بانک‌ها هستند که قرار است کار را دست بکیرند و تا زمانی که این روند برای بانک‌ها سودآور است ما همچنان با پدیده شوم کارمزد مواجه خواهیم بود.

شهریار خلیلی، مدیرعامل به پرداخت ملت دیگر سخنران نشست در خصوص انتظارات شبکه پرداخت از رگولیشین ، گفت: پیچیدگی نه بین نظام بانکی و نظام پرداخت وجود دارد .

او ادامه داد:«نظام بانکی هوشیارانه بهره‌برداری خود را از نظام پرداخت کرده است و شرکت‌های پی اس پی در حال رقابت کارمزدی هستند. تا زمانی که جذب سپرده از محل پایانه‌های فروش برای بانک ها مهم باشد حرکتی انجام نمی‌شود.»

به گفته او موضوع هزینه از جمله هزینه کاغذ که چهار برابر شده است و موضوع نیروی انسانی از دیگر مشکلات این حوزه است.

خلیلی همچنین با اشاره به شرکت‌های هدایت‌کننده تراکنش گفت:«من به شدت با آن مخالف هستم و معتقدم پدیده شومی است که امروز با آن روبه‌رو هستیم. خلق ارزش افزوده‌ای در آنها انجام نمی‌شود و کیفیت خدمات آنها هم پایین‌تر از پی‌اس‌پی است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.