پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
معاون فناوری اطلاعات بانک ملی مطرح کرد / بانک دیجیتال شدن خودزنی است
معاون فناوری اطلاعات بانک ملی با بیان اینکه اکنون در ۵۵۰ شعبه، روزانه ۳۰۰ نفر بهصورت غیرحضوری نوبت میگیرند، گفت: «بانک ملی قرار نیست بانک دیجیتال بدون شعبه شود؛ بلکه از امکانات بانکداری دیجیتال استفاده میکند.»
به گزارش «راه پرداخت»، علیرضا ماهیار، معاون فناوری اطلاعات بانک ملی در نهمین جشنواره فناوری اطلاعات کشور با بیان اینکه کشور در هر حوزهای با تحریم مواجه باشد، در حوزه فناوری هیچ تحریمی نداریم، گفت: «حرکت بانکها به سمت تحول دیجیتال به عوامل متعددی اعم از بحران مالی سال ۲۰۰۷، تغییر تمرکز بازیگران بانکها از مدل سنتی به مدل مدرن، الزام بانکهای مرکزی دنیا و… بستگی داشت. یکسری از خدمات بانکها در شعب انجام میشود و یکسری دیگر همچون حسابداری، سیستمهای ریسک، دفتر کل و… در ستاد بانکها انجام میشود.»
او ادامه داد: «یکسری از خدمات بانکی از طریق فینتکها ارائه میشود که سادهترین آن PFM است که در این زمینه، بانک ملی در اپلیکیشن «بله» خدمتی تحت عنوان دستیار مالی را راهاندازی کرده که این سیستم در بخش مدیریت هزینه به کاربران کمک میکند و تاکنون یک میلیون نفر از این خدمت استقبال کردهاند. سؤالی که طرح میشود این است که چرا در کشور ما کیف پول مشکل دارد و پاسخ این است که سراغ فینتکها نرفتهایم.»
ماهیار با اشاره به توقف ارسال پیامک تراکنشهای زیر ۳۰ هزار تومان گفت: «۴۶.۶ درصد تراکنشهای بانک ملی در سال گذشته زیر ۳۰ هزار تومان و ۶۸ درصد آنها نیز زیر ۱۰۰ هزار تومان بوده است.»
آخرین وضعیت کارت ریالی ارزی بانک ملی
معاون فناوری اطلاعات بانک ملی در ادامه بیان کرد: «دنیای بانکها در حال تبدیل به لگوبنکینگ و فینتک بنکینگ است و باید به سمت بانکداری دیجیتال حرکت کنیم. البته این بانکداری دیجیتال نباید معضلی برای بانک باشد. در بانکداری نوین باید با راهبرد چندوجهی مبتنی بر دادهمحوری، نیازسنجی مشتریان، تعامل چندجانبه با بانک عمل کرد.»
او گفت: «بانک ملی سال گذشته از اولین کارت ریالی ارزی کشور رونمایی کرد که فقط در دستگاههای خودپرداز قابلیت استفاده داشت، اما بازخورد کاربران این بود که در دستگاهای کارتخوان و خدمات کارتی نیز کاربرد داشته باشد که امسال از این محصول در بانک ملی رونمایی خواهد شد. هنوز در بانکها مشکل تسهیلاتدهی وجود دارد که راهکار آن توجه به فینتک و لندتکهاست.»
ماهیار ادامه داد: «خیلی از ما سؤال میکنند که بانک ملی قرار است به بانک دیجیتال یا بانکداری دیجیتال تبدیل شود که پاسخ ما بانکداری دیجیتال است، زیرا با وجود این میزان شعب و زیرساختها، بانک دیجیتال خودزنی است، اما باید خود را به بانکداری دیجیتال مجهز کنیم.»
معاون فناوری اطلاعات بانک ملی گفت: «اکنون در پلتفرم بله بانک ملی بیش از ۱۴ هزار فروشگاه شکل گرفته که نشاندهنده مهاجرت اکوسیستم کسبوکارهای خرد به سمت کیف پول و پلتفرم است و آینده در اختیار پلتفرمهاست که بانکها نیز چارهای جز حرکت به این سمت ندارند.»
به ساختار سنتی چسبندگی داریم
او در پاسخ به اینکه چرا همچنان شعب بانکها شلوغ است و برای دریافت برخی خدمات لاجرم باید به بانک مراجعه کرد، گفت: «یک چسبندگی به ساختار سنتی وجود دارد و برای عملیاتی کردن احراز هویت غیرحضوری تابوهای زیاد وجود داشت که سرانجام این موضوع را در سال ۱۳۹۹ در سامانه سجام عملیاتی کردیم.»
ماهیار در ادامه نیز گفت: «در بانک ملی امکان نوبتگیری غیرحضوری را فراهم کردیم تا شعب خلوت شوند که اکنون در ۵۵۰ شعبه، روزانه ۳۰۰ نفر بهصورت غیرحضوری نوبت میگیرند. ۲۶ درصد مراجعه حضوری مشتریان به شعبه مربوط به سرویسهای کارت است که بدین منظور، فرآیند دریافت کارت را مجازی کردیم. همچنین فقط ۲۶ درصد از مراجعات به بانک برای تسهیلات بوده است.»
او افزود: «از نظر سختافزاری و زیرساختی در بانکها خوب عمل شده، اما از نظر فکرافزاری با وضعیت مقبول فاصله داریم.»