راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به صنعت خدمات مالی و رگ‌تک در سال 2023

رهبران کسب‌وکاری جهان در راستای انطباق با رگولاتوری، امسال طی نشست‌های متعددی با محوریت رگ‌تک گرد هم آمدند تا تحولات صنعت، بینش‌ها و پیش‌بینی‌های خود را در مورد اینکه این صنعت در سال 2023 به کجا می‌رود به اشتراک بگذارند. گردهم‌آیی‌هایی که در نهایت، منجر به معرفی چندین روند در افق 2023 شد که انتظار می‌رود سال آینده نقش مهمی در صنعت ایفا کنند. روندهایی که می‌توانند در پیشبرد برنامه‌های مبتنی بر فناوری و نوآوری به‌منظور ساده‌سازی فرایندهای انطباق با چهارچوب‌های رگولاتوری، تأثیر بسزایی داشته باشند.

در این مطلب، قصد داریم چند روند شتاب‌دهنده و نوظهور را مورد بررسی قرار دهیم که بر اساس تجربیات و دانسته‌های متخصصین عرصه رگ‌تک، به احتمال قوی روندهای حاکم بر سال 2023 خواهند بود.

  • انتظار پذیرش بیشتر راهکارهای رگ‌تک را داشته باشید.

با توجه به اینکه سال 2022، سال سختی برای شرکت‌های فناوری و ساختارشکن بود و ورشکستگی‌ها، هک‌ها و نابسامانی زیادی در طی سال جاری تجربه کردیم، حساسیت سیستم‌های رگولاتوری و مقامات نظارتی و مالیاتی بسیار افزایش یافته و نظارت‌ها و بررسی‌ها تهاجمی‌تر شده است. در همین راستا، انتظار می‌رود در سال 2023، پروژه‌های کلان، نیاز به راهکارهای رگ‌تک را بیش از پیش احساس کنند.

مؤسسات مالی، تحت فشار هزینه فزاینده‌ای قرار دارند و مشتریان نیز در حال حاضر به شکل فزاینده‌ای با تنوع و ازدیاد تقاضا همراه شده‌اند و در عین حال، بر اساس تجربه خود در مواجهه با مؤسسات مالی تصمیم‌گیری می‌کنند؛ موضوعی که تنها رگ‌تک می‌تواند به آن سروسامان بخشیده و هم برای مؤسسات مالی و هم مشتریان آنها اطمینان به ارمغان بیاورد. صنعتی که می‌تواند با تسهیل و بهبود شیوه‌های رگولاتوری در پیشبرد اهداف شرکت‌ها و مؤسسات مالی مؤثر بوده و همسو با آن، پاسخگوی نیازهای کاربران و مصرف‌کنندگان درباره قوانین جدید مالی باشد.

 این بدان معنی است که انتظار می‌رود در سال پیش رو، پذیرش رگ‌تک در صنعت مالی ادامه یافته و به احتمال صددرصد افزایش یابد.

  • برنامه‌ریزی برای استقرار مرحله‌ای به‌منظور پشتیبانی از پذیرش تدریجی فناوری ابری

از آنجا که برخی مؤسسات مالی سنتی هنوز هم آمادگی لازم برای پذیرش و پیاده‌سازی و استفاده از فضای ابری را ندارند، رگ‌تک باید بتواند به‌عنوان یک حرکت استراتژیک، از همه اشکال استقرار فناوری‌های ابری در همه انواع مؤسسات مالی و سیستم‌های بانکداری پشتیبانی کند. خواه این پیاده‌سازی در قالب ابر خصوصی باشد و خواه به‌صورت اجاره نرم‌افزار (Software as a service).

از آنجا که صنعت خدمات مالی چند سالی است در این مسیر قرار گرفته و طی دوره‌ای کوتاه‌مدت، توانسته است پذیرش نسبی برای فناوری‌های مالی ایجاد کند، این وظیفه رگ‌تک‌هاست که با تکیه بر استقرار مرحله‌ای برای خدمات نظارتی، از این فناوری پشتیبانی کند.

منظور از استقرار مرحله‌ای، مهاجرت از سیستم‌های تحت وب (on-premises) به سیستم‌های ابری است.

  • به دنبال پذیرش گسترده‌تر رگ‌تک پلاگ‌اندپلی باشید.

در سال‌های گذشته، عموم مؤسسات مالی سنتی در معرض تمایل به سفارشی‌سازی‌های قابل‌توجهی بوده‌اند که به ناچار برای رقابت و حفظ وفاداری مشتریان نیز به آن پایبند بوده‌اند. با این حال، امروزه مشخص شده که این انتظار طولانی‌مدت می‌تواند هزینه‌های هنگفتی در پی داشته باشد.

وقتی پای صحبت از انطباق با چهارچوب‌های رگولاتوری به میان می‌آید، ماندن در فناوری‌ای که به طور گسترده توسط صنعت پذیرفته شده، می‌تواند عاقلانه‌ترین و بهترین انتخاب باشد. بدیهی است که در غیر این صورت، حساسیت سیستم‌های رگولاتوری را برانگیخته و نظارت بیشتری از سوی قانون‌گذاران به سمت سیستم جلب خواهد کرد.

اما کدام فناوری است که می‌تواند در اختیار یک مؤسسه مالی یا سیستم بانکی قرار گیرد، در حالی که به‌طور گسترده توسط صنعت پذیرفته شده و در عین حال، مدرن، مبتنی بر نوآوری و نیز کاربردی است؟ اگرچه اکثریت قریب به اتفاق فناوری‌های مورد استفاده در سیستم‌های مالی سنتی، مورد تأیید قانون‌گذاران نیز است، چالش نیازهای روز مشتریان همچنان ادامه دارد.

کاربران امروز، از سیستم‌های بانکی و راهکارهای مالی عرضه‌شده توسط آنها نیز انتظار همان‌قدر راحتی دیجیتالی را دارند که از دیگر سرویس‌ها. به همین ترتیب، این تقاضا شامل راهکارهای مورد ارائه از سوی شرکت‌های رگ‌تک نیز می‌شود. پس با این حال، چطور می‌توان به چنین راهکاری دست یافت؟

پاسخ این سؤال ساده است: قطعاً راهکارهای ترکیبی.

با استفاده از رویکرد پلاگ‌اند‌پلی یا وصل کن و کار کن (plug and play)، قادر خواهید بود با انتخاب بهترین، منطبق‌ترین و به‌روزترین فناوری برای هر بخش، بدون نیاز به شخصی‌سازی به پیش بروید.

  • مراقب حرکت فزاینده از تولید به مصرف محض باشید.

تجربه نشان داده ساخت یک سیستم معمولاً بیشتر از خرید پروژه‌های آماده سازمانی زمان می‌برد و هزینه‌های عملیاتی بیشتری را نیز تحمیل می‌کند. علاوه بر این، در مقایسه با راه‌حل‌های صنعتی که توسط شرکت‌های متمرکز بر رگ‌تک ارائه می‌شوند، ساخت‌وساز و تولید داخلی ریسک بسیار بیشتری در پی دارد؛ چراکه پروژه‌های آماده و قابل ارائه این قبیل شرکت‌ها، اغلب از دانشی عمیق‌تر و در دسترس‌تر در خصوص مقررات بهره برده است.

با این حال، به این سادگی‌ها و زودی‌ها نمی‌توان انتظار ساخت داشت. سوار شدن بر این جریان، بدون شک زمان‌بر و چالش‌برانگیز است و هریک از ما ناچار خواهیم بود دست به دامان پروژه‌ها و ارائه‌دهندگان پروژه‌هایی شویم که عرضه می‌شوند. نکته این است که مراقب باشید غرق در این پروژه‌های آماده و تقریباً سهل‌الوصول نشوید و به عبارت بهتر، از نوآوری و خلق غافل نشوید. اگرچه همان‌طور که گفته شد، استفاده از راهکارهای موجود نیز می‌تواند در عین به‌صرفه‌بودن و راحتی، کارآمد باشد، اما خلق یک سیستم و بهبود آن، تنها رویکردی است که می‌تواند متضمن رشد مستمر یک مجموعه باشد.

با این حال، اگر راهکاری را انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که از یک تأمین‌کننده انعطاف‌پذیر برخوردار است که می‌تواند به‌سرعت به پیشرفت‌های نظارتی در حال توسعه و در زمان واقعی پاسخ دهد؛ تأمین‌کننده‌ای که با فناوری‌های روز دنیا، همسو با چهارچوب‌های رگولاتوری جدید آشناست و می‌تواند نیازهای روز شما را به بهترین وجه برآورده کند.

  • درک کنید که مؤسسات مالی، خواهان شرکای استراتژیک هستند نه صرفاً یک مشت فروشنده.

مؤسسات مالی تمایل دارند روی ارائه‌دهندگان رگ‌تکی سرمایه‌گذاری کنند که می‌توان روی آنها به‌عنوان شرکای استراتژیک حساب باز کرد، نه صرفاً یک فروشنده. آنها به دنبال شرکای واقعی می‌گردند که اهداف مالی و استراتژیک‌شان را درک کرده و به آنها جامه عمل بپوشانند.

در دنیای مدرن امروز، با این حجم از رقابت به‌ویژه در عرصه خدمات مالی، شرکت‌ها زمینه‌ای ضروری برای هر شرکتی هستند تا بتواند حضوری قوی و مؤثر در عرصه بازار داشته باشد. شرکت‌هایی که مجموعه‌ای گسترده از شرکا را در کنار خود دارند، اعم از تأمین‌کنندگان، سرمایه‌گذاران، ارائه‌دهندگان و غیره. در این میان، شرکت‌هایی برنده خواهند بود که بتوانند این شراکت تحمیلی و غیرقابل چشم‌پوشی را به بهترین شکل ممکن انتخاب و مدیریت کنند.

یک شراکت استراتژیک، شراکتی است که به طرفین این امتیاز را می‌دهد به غیر از معامله صرف، روی منابع سرمایه‌گذاری کنند، اطلاعات خود را با هم به اشتراک بگذارند و فعالیت‌هایی را به انجام برسانند که دارای ارزش افزوده بر پایه هم‌افزایی منابع و توانمندی‌های هر یک از شرکاست. این نوع از شراکت، مزیت‌های رقابتی خارق‌العاده‌ای برای سازمان‌ها و در مورد رگ‌تک، مؤسسات مالی در پی دارد که سهولت ورود به بازار، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، به اشتراک‌گذاری دانش تخصصی و توانمندی‌ها، شایستگی متمایز و از همه مهم‌تر، غایت انطباق رگولاتوری بخشی از مهم‌ترینِ آنهاست.

در حقیقت، مؤسسات مالی مدرن و زیرک، شرکایی را انتخاب می‌کنند که با آنها هم‌افزایی استراتژیک مشخصی داشته باشند؛ روندی که انتظار می‌رود در سال 2023 نیز تداوم یابد و تشدید شود.

  • برای تمرکز فزاینده روی داده‌های تمیز آماده شوید.

تعداد الزامات گزارش‌دهی رگولاتوری، روزبه‌روز در حال افزایش است؛ بدون اینکه نشانی از کند شدن‌ آنها وجود داشته باشد. با ادامه این روند فزاینده و پدیدار شدن الزامات جدید در بازار، تقاضای پایین‌دستی برای داده‌های عملی و آگاهانه در آینده‌ای نه‌چندان دور افزایش خواهد یافت.

آنچه بدیهی است، داده‌های بد معمولاً گران تمام می‌شوند. داده‌های فاقد ساختار و گزارش‌های نادرست نیز به معنای تصمیم‌گیری با ریسک بالاتر و افزایش وقفه‌ها و به ناچار، تطابق دستی است؛ امری که عواقب نظارتی و عملیاتی بسیار خطرناکی برای سیستم‌های بانکداری و مؤسسات مالی در پی خواهد داشت.

این در حالی است که رگ‌تک این قابلیت را دارد که با ارائه مجموعه‌ای کامل از داده‌های دقیق، تمیز و به‌خوبی اندازه‌گیری‌شده، نقش بسزایی در بهبود فرایندهای رگولاتوری و عملیاتی مؤسسات مالی ایفا کند.

  • برای انقلاب مدیریت انطباق در بانک‌ها آماده باشید.

روند دیگری که احتمال می‌رود در سال پیش رو، سال 2023 میلادی، شتاب بگیرد، تحول طبیعی مدیریت انطباق در بانک‌ها و مؤسسات مالی است؛ سیر تحولی که مدیران انطباق در سیستم‌های مالی را از تمرکز صرف روی مقررات به سمت دارا بودن توانمندی‌های فنی سوق خواهد داد. رشد تقاضای جهانی ایجاب می‌کند مدیران انطباق در مؤسسات مالی، در اجرا و پیاده‌سازی راهکارهای رگ‌تک در زمان واقعی، به کارآمدترین و راحت‌ترین شکل ممکن عمل کنند.

توانایی یک مدیر انطباق در یک بانک یا هر سیستم مالی دیگر برای پیاده‌سازی راهکارهای رگ‌تک در این سطح از راحتی و تخصص در شناسایی موارد بالقوه با شروعی آرام و سپس گسترش موفقیت‌ها به سایر حوزه‌های سیستم به صورت گام‌به‌گام، از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیران باید اهمیت رویکرد چابک را پذیرفته و در اولویت کار خود قرار دهند. این چابکی می‌تواند در حوزه انطباق با چهارچوب‌های رگولاتوری اتخاذ شود یا بسته به میزان ارتباط سیستم با مصرف‌کنندگان و نوع محصول یا خدمات مورد ارائه، به‌منظور ارائه بازخورد به مصرف‌کنندگان و مشتریان مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

  • دنباله حسابرسی را جدی گرفته و در پی همکاری دیجیتال بیشتر باشید.

پیش‌تر، لزوم وجود حسابرسان به‌صورت فیزیکی، ناشی از نیاز به جلسات فردی و بازدیدهای حضوری گسترده با مشتریان بود. امروز و به لطف ابزارهای دیجیتال و در اصل، تحولات دیجیتال، این لزوم از بین رفته است. در سایه امکان به اشتراک‌گذاری داده‌ها، گزارش‌ها و اطلاعات از راه دور و به‌صورت دیجیتال، سازمان‌های حال حاضر این قابلیت را دارند تا با حسابرسان از راه دور تعامل داشته و نیازهای حسابرسی خود را تأمین کنند. اما این مهم، مستلزم مسیرهای حسابرسی دیجیتال بسیار قوی، به‌روز و کارآمد است.

اگر قصد سرمایه‌گذاری روی یک پلتفرم را دارید، حتماً در پی پلتفرمی باشید که مسیرهای حسابرسی دقیقی ارائه می‌دهد و ارتباط از راه دوری فوری بین اعضای تیم توزیع امکان‌پذیر می‌کند.

  • تجربه مشتری را سرلوحه قرار دهید تا متمایز بوده و مزیت رقابتی بیشتری داشته باشید.

رقابت در بازارهای امروز بسیار شدید است. خواه بازارهای مالی باشد و خواه بازارهای دیگر. تجربه مشتری در حال حاضر به‌عنوان جدیدترین استراتژی رشد در بازار رقابتی موجود در صدر اولویت‌های هر مجموعه و مؤسسه‌ای قرار دارد و انتظار می‌رود طی سال‌های آتی به ارزش و اهمیت آن نیز افزوده شود. روندی که رگ‌تک یا هر صنعت دیگری را نیز وادار به پایبندی خواهد کرد؛ حال هر کس که بیشتر و زودتر از دیگران بتواند روی آن تمرکز کرده و در ارائه آن بهتر عمل کند، پیشتاز خواهد بود.

همان‌طور که مشتریان و مصرف‌کنندگان روز‌به‌روز گزینشی‌تر و تقاضامندتر می‌شوند، سیستم‌های بانکی و مؤسسات مالی نیز باید بتوانند موازی با مشتریان و مصرف‌کنندگان خود، با اتخاذ بهترین و کارآمدترین راهکارها به‌منظور بهبود تجربه مشتری، رشد کرده و بهبود یابند.

راهکارهایی که می‌تواند با تکیه بر فناوری‌های محبوب و روز دنیا، اعم از هوش مصنوعی یا ربات‌های سخنگو، در یک فضای رقابتی فوق‌العاده و با به دست آوردن دل مشتریان، امتیازی بزرگ و ارزشمند برای سیستم‌های مالی و به‌تبع آن، رگ‌تک به ارمغان بیاورد.

نتیجه‌گیری:

رهبران فکری جهان و کارشناسان صنعت در فضای انطباق با چهارچوب‌های رگولاتوری، امروز به‌خوبی دریافته‌اند که نوآوری‌های دیجیتال و فناوری‌های نظارتی، کلید تضمین رقابت‌پذیری و انطباق قوی در دنیای بانکداری دیجیتال مدرن امروز است.

روندهایی که در این مطلب ذکر شدند، این قابلیت را دارند که در صورت استفاده در پروژه‌های تحول دیجیتال کنونی و صدالبته پروژه‌های برنامه‌ریزی‌شده آتی، همکاری متمرکز، قدرتمند و اثربخشی بین سیستم‌های مالی و رگ‌تک ایجاد کنند. فناوری‌های رگولاتوری، دارای سطح بسیار بالایی از پتانسیل هستند که در صورت پیاده‌سازی درست و پرورش، بهترین ابزار برای افزودن ارزش و ارتقای تحول دیجیتال صنعت خدمات مالی خواهند بود.

به نظر می‌رسد سال 2023، سالی بسیار هیجان‌انگیز در این حوزه خواهد بود.

منبع فوربس
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.