راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جی‌پی‌ مورگان: هنوز هم خبری از رمزارز در پورتفولیوی سرمایه‌گذاران سازمانی نیست

یکی از استراتژیست‌های غول بانکی جهان، جی‌پی‌ مورگان، اذعان می‌کند هنوز هم دارایی‌های مبتنی بر رمزارز، جایی در پورتفولیوی سرمایه‌گذاران نهادی ندارد.

در قسمتی از پادکست What Goes Up، جارد گراس (Jared Gross)، رئیس استراتژی پورتفولیوی سازمانی جی‌پی‌ مورگان ادعا می‌کند که قراردادن رمزارزها در پورتفولیوی سازمانی بسیار دشوار است.

رمزارز، به‌عنوان یک طبقه دارایی، که اتفاقاً طی سال‌های اخیر مقبولیت و محبوبیتی نسبی نیز در میان مردم و سرمایه‌گذاران کسب کرده‌، عملاً برای بسیاری از سرمایه‌گذاران سازمانی قابل قرارگیری در پورتفولیو نیست. به گفته جارد گراس، در این کلاس دارایی نوین، «نوسانات بسیار شدید است و فقدان بازدهی ذاتی که بتوان به آن تکیه کرد، آن را بسیار چالش‌برانگیز می‌کند.»

ضمن اینکه گراس تأکید می‌کند با اینکه گاوهای بیت‌کوین مدت‌هاست سعی دارند این رمزارز را به شکلی از طلای دیجیتال به بازار معرفی کنند، اما به‌ویژه اتفاقات و نوسانات اخیر حاکی از آن است که این‌طور نیست.

او می‌افزاید: «بسیاری از سرمایه‌گذاران سازمانی احتمالاً از اینکه وارد بازار آن نشده‌اند نفسی راحت می‌کشند و بعید می‌دانم به این زودی‌ها هم قصد چنین کاری را داشته باشند.»

برخلاف آنچه گراس معتقد است و می‌گوید، مایک مک‌گلون (Mike McGlone)، استراتژیست اصلی کالای بلومبرگ اعتقاد دارد که در آینده‌ای نه‌چندان دور، سازمان‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز، دست‌کم بخشی از پورتفولیوی خود را به رمرارزها اختصاص خواهند داد.

با این اوصاف، به نظر می‌رسد دست‌کم تا پنج سال آینده خبری از بازار کریپتو در پورتفولیوی سازمان‌های سرمایه‌گذاری نباشد و ریسک‌های مربوط به آن نیز تا آن زمان، پوشیده خواهد بود.

بدون شک، زمانی که در مورد رمزارزها و بازار کریپتو صحبت می‌کنیم، کاری با 20 هزار رمزارزی که معرفی شده و به سهولت می‌توانید با سطح فوق‌العاده‌ای از حدس و گمان و نوسان در کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap) به دست‌ آورید، نداریم. منظور از ورود بازار کریپتو به بخش سرمایه‌گذاری، آن 10 یا نهایتاً 100 رمزارز برتری است که قطعاً، بیت‌کوین و اتریوم پای ثابت‌شان است.

اما آنچه اوضاع را برای ورود این ارزها به بخش سرمایه‌گذاری دشوارتر کرده، با وجود تمام شک و تردید‌هایی که تاکنون در موردشان وجود داشته، بحران کریپتویی بود که در سال 2022 شاهدش بودیم؛ بحرانی که ارزش بیت‌کوین، اتریوم و سایر رمزارزها را به شدت به پایین کشید و با وجود حجم بالایی از ورشکستگی‌های پی‌‌در‌پی و هولناک، ضربه سختی به بدنه صنعت کریپتو وارد کرد.

موازی با این جریانات، این موضوع را نیز نباید فراموش کرد که با به پایان رسیدن سال جاری، با تمام اتفاقات تلخ و شیرینش، فدرال‌رزرو نیز حساسیت و تمرکز شدیدی روی بازار کریپتو دارد و به این راحتی‌ها، رهایش نخواهد کرد؛ روندی که به سقوط بیش از پیش رمزارزها در بازار کمک کرده و آتش سوختن‌شان را شعله‌ورتر می‌سازد.

رمزارزها، اگرچه آسان‌ترین راه برای صعود بودند، اما برای سقوط هم به همان میزان آسان عمل کردند.

منبع
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.