راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شماره ۷۸ هفته‌نامه کارنگ منتشر شد

حوزه اقتصاد دیجیتال طی سال‌های اخیر با وجود رکودی که در سایر بخش‌ها بوده، رشد کرده است. این کسب‌و‌کارها نه‌تنها خود رشد کرده‌اند، بلکه به سبب نیازهایی که داشته‌اند، زمینه را برای رشد اینترنت در ایران نیز فراهم کرده‌اند. اما حالا هم از سوی حاکمیت و هم از طرف مردم در مظان اتهام قرار دارند و بیم آن می‌رود که یا در اثر فشارهای اقتصادی و اختلالات اینترنت نابود شوند یا همان بلایی بر سرشان بیاید که بر سر کارخانه‌های صنعتی در اواخر دهه ۵۰ آمد. به‌راستی کسب‌و‌کارهایی که مصادره شدند، چه سرنوشتی داشتند؟ آیا می‌توان از سرگذشت آنها درسی برای امروزمان استخراج کرد؟

به همین بهانه، کارنگ در شماره جدید به سراغ علی‌اصغر سعیدی، جامعه‌شناس رفته است. سعیدی مطالعات بسیاری روی زندگی و کار صنعتگران پیش از انقلاب انجام داده و در این زمینه کتاب‌های متعددی دارد. او می‌گوید بعد از انقلاب بخش خصوصی بسیار ضعیف رشد کرد تا به دوران استارتاپ‌ها رسیدیم. استارتاپ‌ها توانستند رشد خوبی را تجربه کنند، اما تا شرکت‌های دولتی، شبه‌دولتی و خصولتی راهی طولانی دارند. قدرت اقتصادی در دست بنیادها و نهادهای مختلف است.

سعیدی باور دارد رویکرد تاریخی مخالفت و نفرت از سرمایه و سرمایه‌دار هنوز هم در جامعه ما باقی مانده و در بزنگاه‌های تاریخی مثل امروز خودش را نشان می‌دهد و توقعات مختلفی به وجود می‌آورد. البته در مواردی نیز ممکن است رقبایشان شایعاتی را علیه آنها منتشر کرده باشند. این کار سابقه تاریخی هم دارد. در گذشته بعضی از شرکت‌ها اطلاعات غلطی می‌دادند و شایعه‌سازی می‌کردند؛ مثل دشمنی روغن قو و روغن شاه‌پسند.

در این شماره، کارنگ گزارشی از تریبون آزاد سازمان نظام صنفی استان تهران تهیه کرده است. تریبون آزاد صنفی، بعد از اماواگر‌های بسیار و دو بار لغو مکان برگزاری آن، بالاخره ۲۱ آذرماه با حضور فیزیکی و آنلاین اعضای صنف‌های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات در دبیرخانه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران برگزار شد. نشستی که در آن فعالان صنفی یک‌صدا اعلام کردند وزارت ارتباطات و در رأس آن عیسی زارع‌پور نمی‌خواهند صدای اعتراض و مشکلات این بخش را بشنوند.

گزارش ویژه شماره هفتادوهشت کارنگ هم به فضاهای کار اشتراکی پرداخته است. فضاهای کار اشتراکی همواره یکی از پایگاه‌های جامعه استارتاپی و کسب‌و‌کارهای نوپا بود‌ه‌‌اند. این فضاها با تسهیل استقرار تیم‌ها نقش مؤثری در تشکیل و تولد کسب‌و‌کارها داشته و دارند. در دوران کرونا، فضاهای کار اشتراکی از اولین کسب‌و‌کارهایی بودند که شدیداً دچار آسیب شدند. اما با عبور از این شرایط و فروکش‌کردن کرونا، تیم‌های استارتاپی رفته‌رفته به این فضاها برگشتند.

امروز بعد از دو سال دوباره شرایط بحرانی بر این فضاها حاکم شده، اما از جنسی دیگر. از طرفی قطعی اینترنت و مختل‌شدن زیرساخت‌های اصلی قابل ارائه در این فضاها و از طرف دیگر ابهام فضای کسب‌وکار باعث شده بسیاری از تیم‌ها یا از هم بپاشند یا کوچک‌تر شوند یا ترجیح دهند فعلاً فعالیت‌شان را متوقف کنند.

هفته‌نامه کارنگ با چند تن از مدیران فضاهای کار اشتراکی از جمله سلمان نصر، حمیدرضا هنرکار، حمیدرضا مختاری، آرش برجی‌خانی، محمدرضا سبحان، علیرضا حقیقی و هادی زواشکیانی به گفت‌وگو نشسته است تا از شرایط فعلی آنها و چالش‌هایی که این روزها با آن مواجه هستند، بگوید.

گزارش صنعت خرده‌فروشی این شماره کارنگ هم بسیار خواندنی است. در این گزارش روندها و تغییرات اساسی صنعت خرده‌فروشی در سال ۲۰۲۳ بررسی شده و نشان می‌دهد ۹۰ درصد از مصرف‌کنندگان نسل زد مایل‌اند ۱۰ درصد بیشتر هزینه کنند؛ اگر بدانند این مبلغ برای پایداری بیشتر و جلوگیری از بحران‌های زیست‌محیطی هزینه می‌شود.

کارنگ را می‌توانید به‌ صورت رایگان از سایت هفته‌نامه کارنگ دانلود کنید. همچنین برای دریافت اشتراک هفته‌نامه کارنگ می‌توانید از سایت فروشگاه راه‌ پرداخت اقدام کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.