پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
شماره ۷۶ هفتهنامه کارنگ منتشر شد
روزهای سختی برای نیروهای متخصص و کسبوکارهای بزرگ و کوچک اقتصاد دیجیتال است. از یکسو با محدودیتهای متعددی دستوپنجه نرم میکنند که اختلالات اینترنت به آنها تحمیل کرده، از دیگر سو از طرف مردم در مظان اتهامات مختلف هستند و از طرف دیگر با وخیمترشدن وضعیت اقتصادی، آنها هم بهعنوان عضوی از این جامعه در معرض آسیبهای گوناگون قرار دارند. گویی کسبوکارها به حالت تعلیق درآمدهاند و در وضعیتی قرار گرفتهاند که راه پس و پیش ندارند. بهعلاوه با وجود مشکلات مادی و معنوی که در این دوره تحمل میکنند، دیر و دور نیست که نیروهای متخصص خود را نیز از دست بدهند و با یک بحران بزرگ دیگر مواجه شوند.
به همین بهانه کارنگ شماره هفتادوششم سراغ سیدجواد میری، جامعهشناس رفته و با او گفتوگویی در مورد مهاجرت نیروی متخصص داشته است.
میری باور دارد که مهاجرت پدیدهای فرهنگی، تاریخی و جزئی از وجود انسانها یا میتوان گفت طبیعت ثانویه انسانهاست، اما چیزی که در ایران اتفاق میافتد، جنبه سیاستگذارانه بسیار جدی دارد. افراد احساس میکنند که به بنبست رسیدهاند. این را در مورد مردم ایران بسیار میبینید؛ بهخصوص در جوانان و میانسالان بسیار مشاهده میشود که میگویند اینجا جای زندگی نیست. این بسیار تفکر خطرناکی است!
این جامعهشناس معتقد است اگر دانشجویی، استادی یا کسی که در حوزه آیتی کار میکند، شخصیت یا شاکله هویتیاش با چیزی که من شاکله هویتی تراز میدانم، همخوانی نداشته باشد، این قدرت و ظرفیت وجود ندارد که از ظرفیت دانش و مدیریتش بهره ببریم.
نظر یک جامعهشناس، خبرنگار یا مهندس در کامیونیتی خودش همان امر واقعی است. بیتفاوتی به امر واقعی خود را در ارزش پول ملی، اقتصاد و روابط بینالملل نشان میدهد و بابت این بیتوجهی بهشدت جریمه میشویم. اگر به این روش اصرار داشته باشیم و تن به تغییرات و اصلاحات بنیادین ندهیم، اقتصادمان از بین میرود و طبیعتاً نیروی کارمان هم سرمایهای برای دیگران خواهد شد.
از من سنی گذشته و میگویم نمیخواهم مهاجرت کنم، ولی جوانی که در حال تحصیل و علمآموزی است، اینطور فکر نمیکند. او میخواهد در کلاسها و سمینارهای بینالمللی به صورت غیرحضوری شرکت کند و با وضعیت فعلی اینترنت، این امکان از او گرفته شده است.
کارنگ در صفحه سلامت نیز گفتوگویی با رضا حسامیفرد، مدیرعامل و همبنیانگذار گهواره داشته است. حسامی فرد میگوید: «در روزهای اخیر یکی از مهمترین کانالهای ارتباطی و مارکتینگی ما؛ یعنی اینستاگرام مسدود شده است. بیش از 900 هزار کاربر داشتیم که از مطالب آموزشی این صفحه استفاده میکردند. قاعدتاً برای چنین صفحهای هم زحمت زیادی کشیده شده و هم هزینههای بسیاری شده است.»
هفتهنامه کارنگ در این شماره گزارشی هم در مورد تلاش شرکت اندرسن هورووییتز برای ساخت رسانه تخصصی مستقل فیوچر تهیه کرده است. رضا جمیلی، سردبیر کارنگ در این رابطه نوشته که همیشه یکی از موضوعات تکرارشونده در اکوسیستم استارتاپی کشور ما هم راهاندازی رسانه برای کسبوکارها بوده است. با نگاه به آنچه برای فیوچر اتفاق افتاد، متوجه میشویم که فرمول راهاندازی رسانه؛ هرچقدر هم مستقل توسط خود کسبوکارها، سالهاست که شکست خورده است. اندرسن هوروویتز یک پورتفولیوی 600 میلیارددلاری دارد و مشکلی با پول خرجکردن و استخدام خبرهترین خبرنگاران سیانان و نیویورکتایمز و اینسایدر و وایرد هم نداشته است! بحث بر سر یک فرمول و وسوسه ناکام است که فقط بودجههای بزرگ را میبلعد و مدتی برای تعدادی کارمند-خبرنگار اشتغالزایی میکند.
و اما بیلبوردهای بلاتکلیف! جدیدترین شماره کارنگ نگاهی به وضعیت بلاتکلیف بیلبوردهای کسبوکاری هم داشته است. با نگاه به بیلبوردهای سطح شهر و پیامی که میخواهند به مخاطبانشان برسانند و مقایسه آنها با بیلبوردهای سه، چهار ماه قبل میفهمیم حال کسبوکارهای ایرانی خوب نیست و بدجور بلاتکلیفاند. کسبوکارها نه میدانند چه بگویند، نه میدانند از چه بگویند و نه میدانند چرا باید بگویند.
کارنگ را میتوانید بهصورت رایگان از سایت هفتهنامه کارنگ دانلود کنید. همچنین برای دریافت اشتراک هفتهنامه کارنگ میتوانید از سایت فروشگاه راه پرداخت اقدام کنید.