پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
شرایط لازم برای ورود بانکها به فضای متاورس / خلق بیش از یک تریلیون دلار فرصت تجاری و اقتصادی
فضای پیشتاز امروز، فضای متاورس است که ترکیبی از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی است تا فضای دیجیتال را به تصویر بکشد. با اینکه متاورس هنوز در آغاز راه است، اما میبینیم شرکتهای بسیاری قدم در این مسیر جدید نهاده و با نوآوری و ارائه راهکارهای متفاوت، سعی در توسعه سازمان خود و پذیرفتن چالشهای رشددهنده دارند. صنایعی چون بازی، رسانه و سرگرمی با قدرت با آن همراه شدهاند. صنایع دیگری همچون بانکها و فینتکها نیز در تلاش هستند از سونامی فراگیر و جاری فناوری امروز عقب نمانند.
فرصتهای پیش روی فینتک و بانکها در متاورس
در گزارش اخیر بانک جیپی مورگان (JP Morgan) چنین تخمین زده شده که در یک سال مالی، متاورس میتواند بیش از یک تریلیون دلار فرصت تجاری و اقتصادی برای شرکتهای بزرگ ایجاد کند. همچنین تا سال 2028 نرخ رشد سالانه بازار متاورس به 39.5 درصد و درآمدی برابر با 400.5 میلیارد دلار خواهد رسید. از سوی دیگر و به تعبیر سیتی جیپیاس (Citi GPS) پلتفرمها و غولهای فناوری کاملاً آماده ورود به دنیای متاورس هستند که در صورت ورود آنها به این فضا، تا سال 2030 پنج میلیارد کاربر متاورس، اقتصادی برابر با 13 میلیارد دلار را شکل خواهند داد. زیرساخت متاورس برای هر مدل از تجارت آمادگی دارد. از تجارت الکترونیکی که بستر خریدوفروش آنلاین را فراهم میسازد تا شراکتهای جزئی و کلی که به استراتژی تجارت پرسود ختم میشود در این دنیا قابل عرضه است.
بانکها نیز بهتبع دیگر فعالیتهای تجاری مجبور به ورود به متاورس خواهند بود. از آنجا که در دوران همهگیری و زمانهای مشابه، فینتک راهگشا بوده و جهان به سمت تبادلات دیجیتالی پیش رفته، پس بانکها و فینتکها میتوانند در ورود به دنیای متاورس پیشقدم باشند. در ادامه، بقای متاورس نیز در گرو تبادلاتی است که در فینتکها رخ میدهد.
هضم ایده متاورس برای آن دسته افرادی که درگیر روشهای فعلی جذب و افزایش مشتری هستند، بسیار دشوار است و جلب اطمینان و پشتیبانی از این افراد در دنیای متاورس به عهده بانکهاست. این خود فرصتی طلایی برای بانکهاست که به پلتفرمی قدرتمند در تجارت آنلاین بدل شوند.
چندین بانک در سراسر جهان به این درک رسیده و وارد این فضا شدهاند. از این دسته، بانک جیپی مورگان در میان بانکهای والاستریت پیشگام ورود به این فضا بوده و اولین باجه سهبعدی خود را بر پایه پلتفرم متاورس تأسیس کرده است. در همین زمینه شرکتهای مالی بزرگ کره جنوبی همچون بانک کوکمین (KB) بهصورت آزمایشی در حال راهاندازی شعبهای در متاورس هستند که خدمات بانکی، تربیتی و آموزشی را در متاورس به متقاضیان عرضه کنند.
شرکت سرمایهگذاری فیدلیتی، پایگاه فیدلیتی را برای جلب سرمایهگذاران جوان و ایتیاف را برای سرمایهگذاران دیگر در متاورس بنا نهاده است. پیش از این نیز شرکت اچاسبیسی در اوایل امسال اعلام کرد در کنار سندباکس -شریک تجاری خود- برای خلق تجربهای نوین و انتقال آن به مشتریانش در متاورس حضوری پررنگ خواهد داشت.
چنین جنبش بزرگی نشان از آن دارد که فضا برای پیشگامی بانکها و فینتکها در متاورس فراهم است. متاورس برای صنایع مختلف فضایی ایجاد کرده که حتی به مشاغل کوچک نیز اجازه میدهد محصولاتی همچون خودرو، لباس، لوازم خانگی و حتی خانه را از طریق بانکهای متاورس به فروش برسانند. در متاورس حتی خرید بیمه، مدیریت حساب بانکی و طرحهایی مثل «الان بخر، بعداً پرداخت کن» نیز امکانپذیر است.
متاورس تجارب فوقالعادهای به کاربران هدیه میکند
ورود به متاورس مزایای بلندمدت و کوتاهمدت زیادی به همراه دارد. بهرهمندی بانکها و فینتکها از متاورس در کوتاهمدت به خلق فرصتهای ویژه تبلیغاتی و برندینگ منجر میشود و به جذب مشتریان جدید کمک میکند. حتی میتواند آنها را به مراکز مجازی توسعه خدمات آموزشی در زمینه تربیت پرسنل و ارائه خدمات بهتر و مناسبتر (در مقایسه با خدمات بانکی در فضای واقعی) تبدیل کند.
از مزایای میانمدت ورود به فضای متاورس باید به ایجاد ارتباط بهتر با مشتریان، برپایی فضای جذاب مجازی برای سرمایهگذاری و تجارت و جذب جوانترین نسل سرمایهگذاران اشاره کرد. با ورود هرچه بیشتر کاربران به فضای متاورس، بانکها و فینتکها در درازمدت قادر به جذب بیشتر مشتری، درنظرگرفتن سود برای کیفهای ارز دیجیتال و ترکیب و ارائه تمام خدمات بانکی در قالب یک پلتفرم متاورس خواهند بود.
تمایز موجود در فضای متاورس با فضای واقعی
در نهایت بانکها چگونه میتوانند با ورود به متاورس، تمایز ایجاد کنند؟ پیروز این میدان، بیتردید کاربرانی هستند که تفاوتهای مدیریت تجاری و مالی در متاورس و فضای واقعی را شناخته و روی خدمات مجازی مالی و همکاریهای استراتژیک در این فضا تمرکز کنند که این امر خودبهخود منجر به ارائه خدمات در هر دو قالب خرد و کلان خواهد شد. البته باید گفت این امر نهتنها به تغییر ساختاری در تکنولوژی فعلی که به تغییر در استراتژی و مدلهای تجاری نیز نیاز دارد.