راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شصت‌وچهارمین شماره ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد / اختلال، همراه با کمی اینترنت

شصت‌وچهارمین شماره ماهنامه عصر تراکنش با تصویری از سید حامد قنادپور منتشر شد. ممکن نیست در صنعت بانکداری و پرداخت ایران عبارت «نوآوری» را بشنویم و نام «ارتباط فردا» به‌عنوان یکی از گزینه‌های گره‌خورده با این مفهوم از گوشه ذهن‌مان عبور نکند. مسلماً گره‌خوردن خلاقیت و نوآوری با جنبه‌های مختلف ارتباط فردا اتفاقی نیست و در درجه اول ریشه در نگاه مدیران ارشد این شرکت دارد و در درجه دوم از کارکنان و فرهنگ سازمانی آنها نشئت می‌گیرد. با این حال سید حامد قنادپور را می‌توان مغز متفکر مسیر و تفکری دانست که ارتباط فردا از همان روزهای اول فعالیتش آن را دنبال کرده است. همین موضوع بهانه‌ای شد تا با قنادپور درباره مسیر شخصی و حرفه‌ای که تاکنون طی کرده گفت‌وگو کنیم و با او بیشتر آشنا شویم.

در این شماره از عصر تراکنش در پرونده‌ای به مسئله قطعی اینترنت و خسارتی که به کسب‌وکارها در دو ماه گذشته وارد شده، پرداختیم. همچنین در این پرونده یادداشت‌هایی از امیرحسین جلالی فراهانی، سیدمهدی نبوی و حسام ایپکچی درباره ابعاد حقوقی ایجاد محدودیت در دسترسی به اینترنت می‌خوانید. علاوه بر این، در این شماره روایتگر داستان فناوری در چین و معرفی‌کننده شرکت‌های برتر فین‌تک خاورمیانه در سال ۲۰۲۲ نیز بوده‌ایم و با علی بدیعی و حسن بان درباره ابعاد، چالش‌ها و آینده صنعت پراپ‌تک در کشور گفت‌وگو کرده‌ایم.


فیلترینگ، تحریم، الزام، الغا و زیان


در بخش گزارش‌های این شماره از عصر تراکنش ابتدا مروری بر مهم‌ترین اخبار اخیر صنعت فناوری‌های مالی کشور داشتیم. فیلترینگ، تحریم، الزام، الغا، زیان و… کلیدواژه‌های اصلی اخباری است که این روزها به گوش می‌رسند. آبان‌ماه سال جاری با خبری از آمار کاهش فروش اینستاگرام از زمان فیلترینگ این پلتفرم آغاز شد و هنوز کسی نمی‌داند این محدودیت‌ها تا چه زمانی ادامه دارند، اما طبق اظهار نظر نمایندگان مجلس همه‌ چیز به آرام‌شدن فضای کشور بستگی دارد.

علاوه بر این، در گفت‌وگو با علیرضا ماهیار، فرهاد بهمنی، سید محمدرضا مصطفوی و محمدرضا غفوری به مهم‌ترین چالش بانک‌ها در حوزه امنیت پرداختیم. یکی از چالش‌هایی که تقریباً تمامی این افراد روی آن اتفاق نظر داشتند، کمبود نیروهای متخصص در این حوزه است. همچنین در گزارشی دیگر، به وضعیت پراپ‌تک در کشور پرداخته‌ایم؛ حوزه‌ای که برای اجاره‌نشین‌های نسل زد از جذابیت قابل ‌توجهی برخوردار است.


نگاهی به چهار کسب‌وکار فناوری‌محور


«داده‌ورزی سداد»، «سنباد»، «فردابانک» و «جیرینگ» چهار کسب‌وکاری هستند که در بخش باشگاه این شماره عصر تراکنش سراغ مدیران آنها رفتیم و از مهم‌ترین اقدامات‌شان از ابتدای سال جاری و برنامه‌هایشان تا پایان سال جویا شدیم. علاوه بر این، روایتی از زندگی شخصی و حرفه‌ای امیرحسین مردانی، مدیرعامل بیت‌پین می‌خوانید. مردانی که خود را فردی تلاشگر و باپشتکار می‌داند، به دیگران توصیه می‌کند تا می‌توانند در مقاطع مختلف زندگی‌شان مهارت‌های گوناگونی فراگیرند و سعی کنند آدم پرمهارتی باشند.

در گفت‌وگوی ماه این شماره نیز با سید حامد قنادپور درباره مسیر حرفه‌ای که تاکنون طی کرده، گفت‌وگو کردیم. قنادپور می‌گوید یکی از چیزهایی که در ارتباط فردا یاد گرفته، این بوده که همیشه سعی کند روی آدم‌ها تأثیر بگذارد؛ پس همیشه دنبال یک سبک کار متفاوت بوده. دائم با خودش فکر می‌کرد که نمی‌خواهد ارتباط فردا مانند هیچ‌ کدام از شرکت‌های معروف صنعت بانکی و پرداخت موجود شود؛ بلکه می‌خواهد راه متفاوتی را برود. در واقع تفاوت برایش خیلی اهمیت داشته است.


زخم ماندگار


هنگامی که در آبان 1398 اینترنت کشور حدود یک هفته قطع شد، کسب‌وکارهای ایرانی با پدیده جدیدی مواجه شدند که شکل هیچ‌ یک از چالش‌های دیگر نبود؛ اتفاقی که شاید کمتر کسی تصور می‌کرد رخ دهد، اما رخ داد و آسیبی جدی به بسیاری از کسب‌وکارها وارد کرد. حالا پس از گذشت حدود سه سال از این اتفاق که بسیاری از کسب‌وکارها سعی کردند خود را دوباره احیا کنند، به‌ناگاه یک قطعی دیگر همه را شوکه کرد که آسیب آن قابل ‌مقایسه با دوره کوتاه‌مدت گذشته نبود. حالا چشم‌انداز اقتصاد دیجیتال کشور در تاریکی محض به سر می‌برد.

در دوره‌ای که بسیاری از جایگزینی صادرات فناوری به ‌جای نفت صحبت می‌کنند، نه‌تنها همه‌ چیز در ابهام کامل قرار دارد، بلکه در حال صادرکردن نخبگانی از این کشور هستیم که به سرمایه‌های آینده کشورهای دیگر تبدیل می‌شوند. بحران قطعی اینترنت تنها معطوف به یک بخش نیست؛ ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی فراتر از روز، هفته، ماه و سال است. اتفاقاتی که این روزها رخ داده، قطعاً زخمی ماندگار بر پیکره اقتصاد دیجیتال کشور خواهد داشت که به‌راحتی ترمیم نخواهد شد. در بخش تنظیم‌گری این شماره از عصر تراکنش علاوه ‌بر اینکه نگاهی به خساراتی که نزدیک به دو ماه محدودیت اینترنت به کسب‌وکارها وارد کرد، داشتیم، به جنبه‌های حقوقی قطعی اینترنت نیز پرداخته‌ایم.


داستان فناوری در چین


رشد فناوری در چین، صرف‌ نظر از تهدید یا فرصت‌خوانده‌شدن، مسئله‌ای انکارناپذیر است. سیاست‌مداران و رهبران کسب‌وکارهای غربی در برابر این واقعیت نباید کورکورانه دیدگاهی منفی یا مثبت به این موضوع اتخاذ کنند و نباید به این موضوع حتی بی‌اعتنایی کنند. در عوض باید تلاش کنند این موضوع را درک کنند و با دنیای فناورانه چین ارتباطی معنی‌دار برقرار کنند یا خطر عقب‌ماندن از چین را به جان بخرند.

در بخش جهان این شماره از عصر تراکنش مطالبی را می‌خوانید که همگی به پیشرفت سریع فناوری در چین می‌پردازند. هاروارد بیزینس‌ریویو در مطلبش پنج کتابی را که اخیراً منتشر شده‌ و به تبدیل چین به رهبر فناوری جهان پرداخته‌اند، معرفی می‌کند؛ کتاب‌هایی که به مسائلی مانند تبدیل‌ چین به رهبر فناوری جهان و حوزه‌هایی که این کشور هنوز در آنها ضعف دارد، می‌پردازند و راهی پیش پای کشورها برای درک این موضوع می‌گذارند. همچنین در بخشی از مطلب اکونومیست می‌خوانید که «چین به رقیبی جدی در زمینه فناوری‌های پایه قرن 21 تبدیل شده است»؛‌ پس تعجبی ندارد که کشورهای غربی برای پس‌گرفتن جایگاه فناورانه‌شان به هول و ولا افتاده‌اند.


معرفی 25 فین‌تک برتر خاورمیانه در سال 2022


در بخش راهنمای این شماره به روال همیشگی‌مان نگاهی به آخرین شماره مجلات مهم و معتبر فناوری مالی در جهان داشتیم و چهار کتاب «طغیان عمومی»،‌ «هنر کاربرد علم و مهندسی»،‌ «ماشین رؤیایی» و «کتابچه رشد بالا» را معرفی کردیم. در قسمت بررسی اپلیکیشن‌ها نیز به اپلیکیشن‌های 12 شرکت پی‌اس‌پی کشور پرداختیم. همچنین دستگاه آنی‌بانک شرکت گرایش تازه کیش و پایانه پرداخت ۹۲۰۰ AMP شرکت فناپ‌تک را نیز بررسی کرده‌ایم. معرفی 25 شرکت برتر فین‌تک خاورمیانه در سال ۲۰۲۲ دیگر مطلب این بخش از عصر تراکنش شصت‌و‌چهارم است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.