راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش سال ۱۴۰۲ دیجی‌پی منتشر شد / کالاهای اساسی؛ صدرنشین خریدهای اعتباری

چهارمین گزارش دیجی‌پی درباره کمیت و کیفیت فعالیت‌های سالانه منتشر شد. طبق این گزارش، دیجی‌پی حدود هفت همت تسهیلات در قالب وام‌های خرد به بیش از ۲۰۰ هزار کاربر تخصیص داده است.

عمده‌ترین بخش گزارش عملکرد سالانه دیجی‌پی معطوف به دستاوردهای محصولات و خدمات آن می‌شود؛ در این سال چه کردند و نتیجه فعالیت‌های آنها چه شد.

وام خرید کالا زیرمجموعه‌ای از سرویس‌های اعتباری دیجی‌پی است که به کاربران نهایی تخصیص داده می‌شود. هدف این سرویس در راستای افزایش دسترس‌پذیری به منابع و خدمات مالی و ارتقای توان خرید اقشار گوناگون جامعه برای تهیه چیزهایی است که قصد پرداخت یکباره هزینه آن را ندارند. این سرویس با رکورد سالانه ۴٫۲ همت اعتبار تخصیص داده‌شده و نرخ خالص ترویج ۶۰.۷۱درصدی از اصلی‌ترین سکوهای دیجی‌پی برای تحقق رؤیاهای کاربرانش است.

دیجی‌پی به‌عنوان تسهیلگر دسترسی به خدمات اعتباری این سرویس را به دو شکل انفرادی و سازمانی ارائه می‌کند. افراد حقیقی در مدل انفرادی می‌توانند بدون نیاز به ضامن و با محوریت اعتبارسنجی بانکی و ارائه سفته الکترونیک یا چک صیادی برای دریافت وام دیجی‌پی اقدام و یکی از مبالغ ۱۰ ۳۰،۲۰، ۴۰ و ۵۰ میلیون تومانی را دریافت کنند.

دیجی‌پی در سال ۱۴۰۲ طرح‌های وام ۷۵ و ۱۰۰ میلیون تومانی را به طور محدود به برخی اقشار جامعه ارائه کرد که با استقبال مواجه شد. به همین دلیل در تلاش است در سال آینده با هم‌افزایی با بانک‌های بیشتر برای تأمین اعتبارات، مبلغ وام‌هایی که به دست کاربران می‌رساند را افزایش دهد. در حال حاضر دو بانک ملت و تجارت تأمین‌کنندگان اعتبار سرویس وام دیجی‌پی هستند.

برای کاربرانی که به هر دلیلی مانند اشکال در بارگذاری مدارک ثبت‌نام یا فرایند آنلاین، انجام ثبت‌نام برایشان دشوار است، دیجی‌پی سه شعبه ثبت‌نام حضوری در تهران و یک شعبه در استان البرز را تجهیز کرد تا با راهنمایی مشاوران سریع‌تر و بی‌خطا مسیر دریافت وام خود را طی کنند. اکنون دیجی‌پی سه شعبه حضوری در تهران و یک شعبه حضوری در استان البرز دارد و در نظر دارد سال آینده در استان‌های اصفهان، مشهد، تبریز و شیراز حضور پیدا کند.

در حال حاضر دارندگان وام دیجی‌پی می‌توانند از بیش از ۵۰ فروشگاه آنلاین و حضوری با بیش از ۱۲ میلیون تنوع کالایی به صورت اقساطی خرید کنند.


تحول فرایند دریافت وام با سفته الکترونیک


از اوایل سال ۱۴۰۲ امکان دریافت وام دیجی‌پی با سفته الکترونیک فراهم شد. با همکاری بانک تجارت و ورود سفته الکترونیک به فرایند دریافت وام دیجی‌پی، دغدغه بسیاری از متقاضیان وام که امکان دریافت دسته‌چک نداشتند هم برطرف شد و به خاطر چابکی فرایند صدور سفته، میانگین زمان دریافت وام به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرد تا جایی که کوتاه‌ترین زمان برای دریافت وام با سفته الکترونیک به ۷۳ دقیقه رسید.


بازه سنی و طبقه‌بندی جنسیتی کاربران وام دیجی‌پی


براساس گزارش سال دیجی‌پی، ۳۸ درصد کاربران این لندتک در بازه سنی ۲۶ تا ۳۴ هستند. همچنین ۷۱.۸ درصد از کاربران وام دیجی‌پی آقایان هستند. با وجود پیشتازی آقایان در خرید با وام، تمایل خانم‌ها به استفاده از این سرویس بیش از ۱۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.


پراکندگی جغرافیایی کاربران وام دیجی‌پی


براساس این نقشه ۳۸ درصد کاربران وام دیجی‌پی در استان تهران مستقر هستند و پس از آن در استان‌های البرز، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان هستند.


ساختار اعتبارسنجی برای دریافت وام دیجی‌پی


از آنجا که وام دیجی‌پی بدون نیاز به معرفی ضامن است، سنجش اعتبار متقاضیان طی فرایند دومرحله‌ای با کمک سامانه اعتبارسنجی ایرانیان یا حافظ سامان و بررسی رفتار کاربران در گروه دیجی‌کالا تکمیل می‌شود. به طور کلی در مرحله اعتبارسنجی رکورد چک برگشتی، سابقه بازپرداخت اقساط تسهیلات در نظام بانکی و برایند رفتار مالی متقاضیان در قالب یک عدد تحت عنوان رتبه اعتباری به نمایش درمی‌آید که تنها ۲۴ ساعت قابل استناد است. دیجی‌پی با رجوع به همین رتبه اعتباری طرح‌های قابل ارائه را به متقاضیان پیشنهاد می‌دهد و در صورتی که متقاضیان تمایلی به دریافت طرح‌های پیشنهادی نداشته باشند هزینه ثبت‌نام به کیف پول آنها بازگشت داده می‌شود.

جالب است بدانید که ۵۵ درصد کسانی که وام خود را در دیجی‌پی تسویه کردند، یک بار دیگر از دیجی‌پی وام گرفتند.

طبق آمار دیجی‌پی، ۱۲ میلیون کالا با وام دیجی‌پی خریداری شده و خوش‌حساب‌ترین کاربران وام دیجی‌پی در استان‌های تهران، البرز، خراسان رضوی، آذربایجان غربی و خوزستان هستند.


نگاهی به مهم‌ترین رکورد‌ها در سالی که گذشت


یکی از جالب‌ترین رکوردهای این گزارش، فعال‌سازی ۵۷ میلیارد تومان وام در یک روز بوده است.

پردرخواست‌ترین روز سال با ۱۶۰ درصد رشد نسبت به میانگین باقی روزهای سال مربوط به سوم آذر، بلک‌فرایدی است و پرفروش‌ترین فروشگاه پذیرنده وام دیجی‌پی، دیجی‌کالاست که در میان باقی پذیرندگان، سه حوزه فروش کالاهای دیجیتال، زیورآلات و سفر به ترتیب پرفروش‌ترین فروشگاه‌های پذیرنده وام دیجی‌پی بوده‌اند. استفاده از سرویس خرید اعتباری دیجی‌پی در سالی که گذشت ۱۱۰۰ درصد رشد داشته و تخصیص اعتبار ۱۳۰ درصد با رشد همراه بوده است.

تصویر زیر نشان می‌دهد که ۴۳ درصد از کاربران خرید اعتباری زیر ۳۵ سال هستند.


محبوب‌ترین دسته‌های کالا‌یی در خرید اعتباری


کالاهای اساسی و لوازم آرایشی و بهداشتی صدرنشین خریدهای اعتباری سال گذشته بوده‌اند. ۶۰ درصد کالاهای خریداری‌شده توسط آقایان از کالاهای اساسی بوده است.

همین آمار در مورد خانم‌ها به شرح زیر است:


نگاهی به رفتار بازپرداخت کاربران


رفتار بازپرداخت کاربران نشان می‌دهد که ۴۹ درصد از کاربران یک الی ۱۵ روز زودتر از موعد و ۴۲ درصد به‌موقع وام خود را پرداخت می‌کنند.

دیجی‌پی در سال گذشته با درک شتاب‌زدگی در دنیای امروز، بیش از پیش در پی پاسخ، به سؤال «برای یک زندگی معمولی چه باید کرد؟» کوشید تا راهکارهایی موثر برای ساده‌تر کردن زندگی روزمره مالی کاربرانش ارائه دهد و اکنون می‌کوشد تا طیف گسترده‌تری از مردم از مزایای صنعت فین‌تک و لندتک بهره ببرند؛ چراکه به تعهد خود برای ارتقای زندگی مالی مردم پایبند است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.