راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روند شماره ۵: افزایش کارایی

بهره‌وری در نظام بانکی چه جایگاهی دارد و چه قدر به آن اهمیت می‌دهیم؟ سازمان ملی بهره‌وری ایران، بهره‌وری را اینگونه تعریف می‌کند که بهره‌وری یک فرهنگ است، یک نگرش عقلانی به کار و زندگی و هدف آن هوشمندانه‌تر کردن فعالیت‌ها برای دستیابی به زندگی بهتر و متعالی است.

کارایی سیستم بانکی و کاهش هزینه‌ها یکی از مهم‌ترین روندهایی است که باید به آن توجه کرد.

Motor-car-bahrevari-Index-way2pay-93-01-27

این روز‌ها همه به دنبال بهره‌ور‌تر کردن سازمان خود هستند، اما بهبود بهره‌وری برای خود روشی دارد و در آن باید خیلی چیز‌ها را ملاحظه کرد. بهبود بهره‌وری، چرخه‌ای مشتمل بر قدم‌های اصلی اندازه‌گیری، تحلیل، برنامه‌ریزی و اجرا (بهبود) است، که بایستی اجرای آن بطور مستمر تکرار شود. به علت اهمیت بالای بهره‌وری در سیستم بانکی در سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت نیز نشستی با عنوان «بهره‌وری» برگزار شد، که در آن عبدالرضا شریفی حسینی معاون بانکداری الکترونیک بانک آینده، محمد سعیدی کار‌شناس ارشد مهندسی سیستم‌های فناوری اطلاعات، سیاوش نظری دوست کار‌شناس شرکت کیسون و مسعود رحیمی رییس گروه تحقیقات و تدوین مقررات اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی حضور داشتند و به ارائه مقالات خود در این زمینه پرداختند.

.

مدیریت نقدینگی خودپرداز‌ها

عبدالرضا شریفی حسینی، معاون بانکداری الکترونیک بانک آینده در این همایش به ارائه مقاله خود با عنوان «مدیریت نقدینگی خودپرداز‌ها» پرداخت. سال‌هاست دستگاه‌های خود‌پرداز انجام تراکنش‌های مختلف مالی را برای تمامی اقشار مردم تسهیل نموده‌اند و محبوبیت این دستگاه‌ها در میان مردم و بانک‌ها همه ساله رو به افزایش است. حدود یک سوم از مبالغ تراکنش‌های صورت گرفته بر روی دستگاه‌های خود‌پرداز مربوط به دریافت وجه نقد است و این یعنی هر بانک در طی هر سال، عملیات زمان‌بر و هزینه‌بر پول‌رسانی به خودپرداز‌ها را چندین هزار بار تکرار می‌کند. یکی از چالش‌های پیش روی مدیران بانکداری الکترونیکی، تجدید موجودی دستگاه‌های خود‌پرداز به شکلی بهینه است و با استفاده از الگوریتم ژنتیک می‌توان به الگوهایی مناسب برای پول‌رسانی به خودپرداز‌ها دست یافت. استفاده از مدلی بهینه برای مدیریت تامین نقدینگی خودپرداز‌ها می‌تواند، برای بانک صرفه‌جویی میلیاردی به همراه داشته باشد.

.

بهره‌وری یک فرهنگ است، یک نگرش عقلانی به کار و زندگی و هدف آن هوشمندانه‌تر کردن فعالیت‌ها برای دستیابی به زندگی بهتر و متعالی است.

.

ارزش طول عمر مشتریان

محمد سعیدی، کار‌شناس ارشد مهندسی سیستم‌های فناوری اطلاعات با همکاری دکتر امیر البدوی مقاله «مدل‌سازی ارزش طول عمر مشتریان با در نظر گرفتن اثرات شبکه‌ای در صنعت بانکداری» را ارائه داد. این تحقیق مدلی سه بعدی مبتنی بر پتانسیل شبکه‌ای مشتری و با رویکرد شبکه‌های پیچیده ارائه شد و برای هر بعد متغیرهایی معرفی گردید. سه بعدی که باید برای یک مشتری در نظر گرفت و سپس آن‌ها را خوشه‌بندی کرد عبارتند از ارزش پولی، ارزش اثرگذاری و ارزش ساختار شبکه‌ای مشتری است که در ارزش طول عمر مشتری اثر می‌گذارد.

.

کاهش تغذیه خودپرداز‌ها از طریق توسعه شبکه پایانه‌های فروش

مسعود رحیمی، کار‌شناس ارشد مدیریت اجرایی و رئیس گروه تحقیقات و تدوین مقررات اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی نیز در نشست «بهره‌وری و اثربخشی» حضور داشت و مقاله خود را با عنوان «طراحی مدل کاهش تغذیه خودپرداز‌ها از طریق توسعه شبکه پایانه‌های فروش» ارائه داد. پرسش اصلی این مقاله این بود که آیا توسعه پایانه‌های فروش با کاهش حجم (مبلغی) تراکنش‌های برداشت وجه نقد از خودپرداز‌ها ارتباط دارد؟ محقق در ادامه به این نتیجه می‌رسد که افزایش تعداد دستگاه‌های پایانه فروش و به تبع آن در دسترس قرار گرفتن هر چه بیشتر آن‌ها در جامعه موجب کاهش عملیات برداشت وجه نقد از خودپرداز‌ها می‌شود. در واقع توسعه دستگاه‌های پایانه‌های فروش منجر به ترویج استفاده از کارت‌های بانکی به عنوان ابزار پرداخت جانشین وجه نقد گردیده و تقاضای پول نقد که عمدتا با انگیزه‌های معاملاتی صورت می‌پذیرد، را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این استفاده هر چه بیشتر از دستگاه‌های پایانه فروش و کاهش استفاده از وجه نقد در هنگام خرید کالا و خدمات با میزان پاسخگویی و درجه قابلیت اطمینان اینگونه عملیات رابطه مستقیم دارد. به گونه‌ای که هر چه مردم در استفاده از این دستگاه‌ها کمتر با مشکل مواجه شده و فرآیند خرید بدون نیاز به وجه نقد کامل گردد، از میزان استفاده و نگهداشت وجه نقد برای مصارف احتیاطی و جایگزین کارت‌های بانکی کاسته می‌شود. در نتیجه گسترش شبکه پایانه‌های فروش منجر به سودآوری و حفظ منافع دارندگان سهام بانک‌ها می‌گردد.

.

از تشخیص تا مدیریت تقلب

در این نشست همچنین، مقاله‌ایی تحت عنوان «از تشخیص تقلب، تا مدیریت تقلب در شرکت‌های PSP» توسط سیاوش نظری دوست، کار‌شناس شرکت کیسون، ارائه شد. وی درباره این مقاله می‌گوید: دنیای امروز دنیای تکنولوژی‌هاست و جو حاکم بشر را به سوی مکانیزه کردن وا می‌دارد و در همین راستا سیستم پرداخت و بانکداری با تحولاتی شگرف در ساختارهای پولی و مالی مواجه شده و پول و چک‌های کاغذی جای خود را به پول و چک‌های الکترونیک و کارت اعتباری داده است. تقلب نوعی سوءاستفاده از منابع در جهت منافع شخصی به عمد و کاملا غیرقانونی است.

وی همچنین به انواع تقلب در رومینگ یا تقلب در کلاهبرداری‌های مالی، ‌ نفوذ به سیستم، کلاهبرداری فیشینگ، نرم‌افزارهای امنیتی سرکش و پشتیبانی فنی جعلی اشاره کرد و اظهار داشت: شبیه‌سازی تقلب در خودپرداز‌ها، دستگاه‌های POS و Pinpad از جمله روش‌هایی است که بانک‌ها و PSP‌ها برای تشخیص تقلب از آن استفاده می‌کنند.

این مطلب، از مجموعه مطالب «هفت روند بانکداری و پرداخت الکترونیک در سال 93» است که در پرونده‌ای با عنوان «هفت روند بانکداری و پرداخت الکترونیک در سال 93 را بشناسید» در «راه پرداخت» منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.