راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اینترنت اپراتورهای همراه قطع شد

اینترنت از عصر امروز ۳۰ آبان در اپراتورهای همراه اول و ایرانسل و برخی اپراتورهای تلفن همراه مجازی از جمله شاتل موبایل به‌صورت کامل قطع شده و روی اپراتورهای ثابت نیز با اختلال شدید و کندی سرعت همراه شده است.

بررسی «راه‌ پرداخت» نشان می‌دهد که قطعی اینترنت روی اپراتورهای همراه به‌صورتی است که این بار به‌سختی امکان دسترسی به سایت‌ها و سرویس‌های داخلی از جمله اسنپ، تپسی و حتی سرویس‌های غیرفیلترشده از جمله گوگل وجود دارد.

برخی اپراتورها به صورت غیررسمی به راه پرداخت اعلام می‌کنند که به آنها گفته شده بود اینترنت همراه امروز قطع خواهد شد. همچنین اکثر فیلترشکن‌ها، چه روی شبکه همراه و چه روی شبکه ثابت، از کار افتاده‌اند.

هنوز دلیل این قطعی مشخص نیست و پیگیری راه‌ پرداخت از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز تا این لحظه به نتیجه‌ای نرسیده است.

هفته گذشته زمزمه‌های قطع اینترنت به‌صورت سراسری مطرح شد؛ اما روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک توئیت این خبرها را کذب خواند. 

همان زمان سعید سوزنگر، کارشناس امنیت سایبری در گفت‌وگو با راه‌ پرداخت تٲکید کرد که درست است که اینترنت قطع نشده، اما به دلیل تغییر در سیستم فیلترینگ، عملاً کاربران امکان استفاده از اینترنت را ندارند. به گفته او از شنبه گذشته تغییراتی در سیستم فیلترینگ کشور اعمال شده و همین تغییرات اختلال شدیدی روی دسترسی به اینترنت ایجاد کرده است.

یکی از کارشناسان امنیت سایبری به راه‌ پرداخت می‌گوید قطعی امروز عصر اینترنت روی تلفن همراه بزرگترین قطعی در شبکه تلفن همراه بعد از قطع سراسری اینترنت در آبان سال ۹۸ است.

 بعد از آبان ۹۸ در آخرین روزهای شهریور سال جاری نیز اینترنت یک بار دیگر روی اپراتورهای همراه قطع شد. صبح سی‌ویکم شهریورماه بعد از فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ روی شبکه همراه و ثابت، تنها سایت‌ها و سرویس‌هایی که در داخل کشور میزبانی می‌شدند قابل دسترس بودند.

در واقع در آن زمان اینترنت همراه اول به‌صورت کامل قطع شد و روی اپراتور ایرانسل نیز تنها به وب‌سایت‌های کسب‌وکارهای داخلی و خبرگزاری‌های داخلی امکان دسترسی وجود داشت. دلیل این قطعی سراسری مسائل امنیتی اعلام و گفته شد شورای عالی امنیت کشور دستور به این محدودیت داده است. این سومین بار است که اینترنت روی تلفن‌ همراه به‌صورت کامل قطع می‌شود و دسترسی به اینترنت روی شبکه تلفن ثابت هم با اختلال شدید همراه است.

دو ماه قطعی و اختلال و محدودیت اینترنت خسارات جبران‌ناپذیری به کسب‌وکارها وارد کرده است. چندی پیش رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران گفته بود محدودیت اینترنت ۳۵ هزار میلیارد تومان به اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات و ۴۵ هزار میلیارد تومان به کسب‌وکارهای سایر حوزه‌ها خسارت وارد کرده است.

همچنین بررسی سازمان نصر تهران نشان داد که قطعی اینترنت و اعمال محدودیت‌ها، روزانه بین ۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان به هر کسب‌وکار ضرر وارد می‌کند؛ ضرری که تنها اثرات کوتاه‌مدت این محدودیت‌هاست و همچنان امکان برآورد خسارت‌های بلندمدت و احتمالاً جبران‌ناپذیر آنها وجود ندارد. 

هرچند مسئولان دولتی آمار ارائه‌شده از خسارت به کسب‌وکارها بابت محدودیت اینترنت را غیرواقعی و بزرگنمایی‌شده می‌دانند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.