راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ابرآروان در لیست تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفت / ابرآروان: بهت‌زده‌ایم

اتحادیه اروپا امروز،‌ 23 آبان‌ماه، ۳۲ شخص و شرکت را در لیست تحریم خود قرار داد که نام شرکت ابرآروان هم در این لیست دیده می‌شود. در بخش دلایل این تحریم، اتحادیه اروپا عنوان کرده ابرآروان از سال ۲۰۲۰ یک بازیگر جدی در پروژه‌های دولتی و وزارت ارتباطات ایران برای تهیه نسخه‌ جداگانه و ایرانی (ملی) از اینترنت بوده؛ موضوعی که ابرآروان پیوسته آن را تکذیب کرده است. 

به دنبال شروع محدودیت اینترنت و فیلتر بسیاری از سرویس‌ها، بسیاری از کاربران و البته فعالان اینترنتی ابرآروان را همکار حکومت برای ایجاد محدودیت در ایران و فراهم‌کننده شرایط قطع اینترنت در کشور معرفی کردند. 

با افزایش این انتقادها و اعتراض‌ها اواخر مهرماه، ابرآروان در اطلاعیه‌ای، اتهامات واردشده درباره نقش‌داشتن در قطع، محدودیت و فیلترینگ اینترنت را رد و اعلام کرد ماجرا را در دادگاه‌های آزاد بین‌المللی پیگیری خواهد کرد.


بهت‌زده برای تحریم‌شدن


چند لحظه بعد از انتشار خبر تحریم ابرآروان از سوی اتحادیه اروپا،‌ ابرآروان در اطلاعیه کوتاهی از این تصمیم اتحادیه اروپا ابراز تعجب کرده است. 

در این بیانیه آمده است: «در وضعیتی که در داخل کشور با انبوهی از مشکلات می‌جنگیم، بهت‌زده‌ایم که یک شرکت خصوصی ابری، به اشتباه به جای بانیان اصلی قطع و محدود‌سازی اینترنت آزاد معرفی می‌شود و هدف تحریم قرار می‌گیرد.»

ابرآروان در این اطلاعیه گفته است که پذیرفته در مقابل شایعه‌ها و جعل واقعیت شکست خورده و نتوانسته حقیقت عملکرد و بی‌گناهی خود را به‌درستی روایت کند. در این بیانیه‌ شرکت ابرآروان تأکید کرده تلاش خواهد کرد راه جدیدی برای اعاده حق خود بیابد. همچنین در پایان این بیانیه، ابرآروان تأکید کرده همچنان بیش از پیش بر هدف اصلی خود؛ یعنی توسعه محصولات ابری و سرویس‌دهی به مشتریان متمرکز خواهد ماند.


ابهام در ادامه فعالیت‌های جهانی


اواسط شهریور سال جاری ابرآروان به شکل جزئی میزان استفاده سایت‌های ایرانی دارای رتبه جهانی زیر یک میلیون از سرویس‌های شبکه توزیع محتوا (CDN) و DNS ابری (PUBLIC CLOUD) را بررسی کرد. این پژوهش نشان داد بازیگران اصلی حوزه ارائه CDN و DNS ابری ایران، کلادفلر و ابرآروان به‌عنوان سرویس‌دهنده‌ خارجی و داخلی خدمات ابری هستند.

این پژوهش مشخص می‌کرد ۳۱ .۳ درصد از وب‌سایت‌های ایرانی که رتبه‌ جهانی زیر یک میلیون دارند از خدمات کلادفلر و ۲۲ .۳۰ درصد از این وب‌سایت‌ها از خدمات ابرآروان استفاده می‌کنند. به دنبال استفاده‌ این سایت‌ها از CDN و DNS کلادفلر و ابر‌آروان، ۲۳.۲۱درصد کاربران نهایی خدمات آنلاین از سرویس‌های کلادفلر و ۲۰.۷۲درصد کاربران نهایی خدمات آنلاین از CDN و DNS ابرآروان بهره می‌برند.

فروردین‌ماه ابرآروان که خود را برای ورود به بورس آماده می‌کند، صورت‌های مالی شرکت را در سامانه کدال منتشر کرد. طبق اطلاعات منتشرشده در این زمینه، ابرآروان درآمد عملیاتی ۷۲ میلیاردتومانی دارد و سود خالص آن برای شرکت ۲۱ میلیارد تومان است. همچنین دارایی‌های نامشهود این شرکت به چیزی نزدیک به ۹۷ میلیارد تومان می‌رسد.

ابرآروان از جمله شرکت‌های فعال در اکوسیستم فناوری است که توانسته به شکل منظم و در مبالغ بالا جذب سرمایه کند. سرمایه‌گذار اصلی این شرکت هلدینگ فناپ، وابسته به گروه مالی پاسارگاد است. کیوان جامه‌بزرگ، رئیس هیئت‌مدیره ابرآروان در پنجمین رویداد سوار ابرها در جذب سومین مرحله سرمایه ابرآروان از فناپ به میزان ۵۰۰ میلیارد تومان خبر داد.

او در این مورد گفت: «گروه فناپ در این مرحله از افزایش سرمایه، ۵۰۰ میلیارد تومان به‌شکل مستقیم برای تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای داخلی و بین‌المللی آروان سرمایه‌گذاری می‌کند. همچنین جدا از بحث افزایش سرمایه، فناپ در نقش شریک استراتژیک ابرآروان ۱۰۰۰ میلیارد تومان تجهیزات سخت‌افزاری در اختیار آروان قرار می‌دهد تا به کمک آن، آروان بتواند یکی از بزرگ‌ترین دیتاسنترهای ابری خاورمیانه را به بهره‌برداری برساند.»

در مصاحبه‌ای که «عصر تراکنش» خردادماه سال جاری با مدیرعامل ابرآروان داشت، پویا پیرحسینلو اعلام کرد می‌خواهند به یکی از های‌تک‌ترین ارائه‌دهندگان کلاد دنیا تبدیل شوند. در این مصاحبه پیرحسینلو بیان کرد مهم‌ترین اقدامات ابرآروان در مدت گذشته این بوده که تلاش کرده با افزایش و بهبود زیرساخت‌های دیتاسنتر خود در نقاط مختلف دنیا، به کاربران گسترده‌تری سرویس دهد. 

همچنین آن‌طور که در بخش شفافیت سایت ابرآروان نوشته شده، در حال حاضر ابرآروان با وب‌سایتی هشت‌زبانه از ۸۸ کشور در خاورمیانه، آسیا، اروپا و آمریکای شمالی مشتری فعال دارد. حالا مشخص نیست با این تحریم اتحادیه اروپا قرار است چه اتفاقاتی برای برنامه‌های گسترش سرویس ابری آروان در دنیا بیفتد. 

1 دیدگاه
  1. نیکا می‌گوید

    پس خدا لعنت کنه پدر دروغ گو را

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.