پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
کتاب «بزونومیکس» با حمایت هلدینگ فناوری اطلاعات راهبرد هوشمند شهر و فروشگاه شهروند منتشر شد
غزاله صدر / در دهه اخیر کسبوکارها بهسرعت به دو دسته شکافته میشوند: دسته اول آنهایی که کارها را به روال سابق پیش میبرند و دسته دوم کسانی که همگام با عصر نو، با کسب مهارتهای فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی مدل کسبوکاری خودشان را نو میکنند.
برایان دومین، روزنامهنگار تحسینشده، دبیر همکار در مجله فورچون و مؤسس شرکتی رسانهای، بر این باور است که برنده میدان رقابت کسبوکاری آتی، دستهدومیها هستند. او این مدل کسبوکاری برنده را «بزونومیکس» مینامد و بر این باور است که این مدل جدید طرز فکر ما را درباره کسبوکار دگرگون میکند و انعطافپذیری گسترده آن در سالهای پیش رو تأثیری عمیق بر جامعه بر جای میگذارد.
به هر حال، در مدل بزونومیکس میتوان با هوش مصنوعی به جزئیات فراوانی درباره خواستههای مشتریان، علایق و مشغولیات کاربران دست یافت و آیندهنگری دقیقتری داشت. علیبابا، اپل، فیسبوک و تنسنت از همین مدل استفاده میکنند و کسبوکارهایی مثل اوبر و بانکداری مارکوس به اتخاذ الگوی آمازون برای کسبوکارشان اذعان داشتهاند.
این روزنامهنگار برجسته در کتاب «بزونومیکس» از پشت صحنه لبخندی پرده برمیدارد که روی جعبههای ارسال کالای آمازون نشسته و دلیلی بر اهمیت رضایت مشتری در این شرکت است. او نشان میدهد که چگونه جف بزوس، یکی از ثروتمندترین مردان جهان یا شاید هنوز ثروتمندترین مرد جهان، با تکیه بر فناوری هوش مصنوعی توانسته کاراترین ماشین خلق ثروت در تاریخ را بسازد و در افق انتظار مشتری، تعاملات اجتماعی ما و اقتصادی جهانی تغییراتی عظیم پدید آورد. امروز، برگردان فارسی این کتاب با حمایت هلدینگ فناوری اطلاعات راهبرد هوشمند شهر و فروشگاه شهروند و به همت انتشارات راه پرداخت منتشر شده است.
حسام حبیبالله، مدیرعامل و عضو هیئتمدیره هلدینگ فناوری اطلاعات راهبرد هوشمند شهر، در بخشی از یادداشت خود بر این کتاب نوشته است: «بزوس معنای جدیدی به مفهوم چرخوفلک بخشیده و در مقایسه با رقبا نوعی مزیت رقابتی دستنیافتنی به شرکت داده است. او شرکتی ساخته که متعلق به نسل بعد است. بزوس در حال حاضر با استفاده زیرکانه از هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و بیگدیتا سرعت چرخوفلک خودش را افزایش داده است. تا به حال هیچ شرکتی به اندازه آمازون، این اقدامات را با موفقیت به انجام نرسانده؛ البته بسیاری از مدیرانعامل با هوش مصنوعی موافقت کرده و تعداد زیادی دانشمند داده استخدام کردهاند تا این فناوری را وارد مدل کسبوکارشان کنند.
عصر انقلاب فناوری هوش مصنوعی چندین سال است آغاز شده و در همین مدت ابعاد و کاربردهایش چنان گسترش یافته که نمیتوان در عمق نفوذ و قابلیتهای آن در یک دهه آینده و پس از آن با قاطعیت اظهار نظر کرد. هوش مصنوعی میتواند کیفیت زندگی ما را به شکل شگفتانگیزی بهبود بخشد و کمک کند درک تازهای از ناشناختههای عالم هستی به دست بیاوریم.»
همچنین داود قربانیان، مدیرعامل شرکت شهروند در یادداشت خود برای این کتاب نوشته است: «افزایش پیچیدگیها و سرعت تغییرات در جهان، فرصتهای کسبوکاری پیش روی کارآفرینان قرار میدهد که باید در زمان مناسب سراغ آن بروند. ویژگی کسبوکارهای پیشرو جهان جدید این است که به اندازه کافی پیچیده هستند که بتوانند مسائل پیچیده را با روشهای ساده حل کنند. این دستاورد مهم کسبوکارهای اقتصاد نوآوری جهان امروز است. در میان تمام کسبوکارهای پیشرو اقتصاد دیجیتال، کسبوکار آمازون جایگاهی افسانهای دارد.»
او در بخش دیگری از این یادداشت مینویسد: «جف بزوس فقط کارآفرین نبود و آمازون هم صرفاً کسبوکاری معمولی نیست. این کسبوکاری است که توانسته بر فرهنگ کار در جهان تأثیری چشمگیر بگذارد. در اینکه این تأثیر چقدر مثبت یا منفی بوده، بحث و نظرهای زیادی وجود دارد، ولی آنچه بدیهی به نظر میرسد این است که نمیتوان تأثیر آمازون را نادیده گرفت. اهمیت این تأثیر به حدی جدی است که نویسنده این کتاب مفهوم «بزونومیکس» را برای عنوان کتابش ساخته که مخاطب را متوجه ترکیبهای مشابهی مانند ویکینومیکس و فریکونومیکس میکند.»
کتاب «بزونومیکس» در 312 صفحه منتشر شده و به همت انتشارات راه پرداخت با قیمت 150 هزار تومان راهی بازار کتاب شده است. این کتاب هماکنون در فروشگاه اینترنتی راه پرداخت به آدرس w2pshop.ir در دسترس است.