راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کتاب دانشنامه فناوری‌های بانکی با حمایت شرکت پویا منتشر شد / نگاهی به فناوری‌های موجود و نقشه‌ای برای آینده بانکداری

کتاب «دانشنامه فناوری‌های بانکی» با حمایت شرکت پویا و به همت انتشارات «راه پرداخت» منتشر شد.

کتاب «دانشنامه فناوری‌های بانکداری» به قلم تیم واکر و لوسین موریس و به همت انتشارات وایلی در سال 2021 منتشر شد. برگردان این کتاب به زبان فارسی، به قلم مجید جعفریان و همکاران توسط انتشارات راه پرداخت در سال ۱۴۰۲ منتشر شد.

در این کتاب تاریخچه بانکداری و نتیجه بیش از 50 سال کاربرد فناوری در حوزه بانکداری (از پردازنده‌های مرکزی تا میکروسرویس‌ها) شرح داده شده است. همچنین عملیات خرده‌بانک‌های تجاری؛ ازجمله حساب‌های بانکی، پرداخت تسهیلات، تراکنش‌ها و تمام عملکردهای یک بانک مدرن، از عملیات و امور مالی گرفته تا بازاریابی، بررسی شده است.

کتاب «دانشنامه فناوری‌های بانکداری» توضیح می‌دهد که چرا فناوری در قلب تمام بانک‌های مدرن قرار دارد و چگونه با پیاده‌سازی، کاربرد و مدیریت فناوری در این حوزه، می‌توان ضمن پایبندی به قوانین و مقررات، تغییری گسترده و مثبت در درآمدها و سود بانک‌ها ایجاد کرد و چگونه بانک‌ها می‌توانند از قدرت فناوری فعلی و در حال ظهور برای ایجاد ارزش‌افزوده در کسب‌وکار خود و کسب مزیت رقابتی استفاده کنند.


مخاطبان دانشنامه فناوری‌های بانکی چه کسانی هستند؟


از آنجا که تطبیق با فناوری‌ و ایجاد تغییرات برای بسیاری از بانک‌های خرده‌فروش سنتی ضروری است، آنچه موفقیت آنها را در اکوسیستمی که به‌سرعت در حال تغییر است تضمین می‌کند، توانایی‌شان در انطباق و استفاده از فناوری‌های جدید خواهد بود. در این میان با توجه به اینکه سهم هزینه‌های مرتبط با کاربرد و پیاده‌سازی فناوری به 15 درصد یا بیشتر از میزان کل هزینه‌های عملیاتی می‌رسد، مدیران بانک‌ها باید مزایای بالقوه سرمایه‌گذاری‌های فناوری‌محور را در نظر بگیرند تا تصمیم‌گیری آگاهانه‌ای داشته باشند و این نکته‌ای است که این کتاب آن را مبسوط شرح داده است.

این کتاب علاوه بر مدیران و قانون‌گذاران حوزه بانکداری، کسانی را مخاطب خود می‌داند که در حوزه فناوری‌های بانکی فعالیت می‌کنند یا به دنبال راه‌اندازی یک بانک جدید یا استارتاپ فین‌تک‌اند.

شرکت پویا را گروهی از دانش‌آموختگان فناوری اطلاعات در سال 1361 بنیان نهادند و حالا این شرکت در حالی دهه پنجم حیات خود را پیش رو دارد که عنوان «نخستین شرکت دانش‌بنیان نرم‌افزاری/سخت‌افزاری پذیرفته‌شده در بازار نوآفرین بورس» را در کارنامه خود دارد. فعالیت‌های پویا بر ارائه خدمات به بانک‌های کشور متمرکز بوده، اما در سال‌‌های اخیر با تولید دستگاه‌هایی مانند «زرپرداز» و «دستان آزاد» کوشیده دانش و تجربه خود را مستقیماً با افراد جامعه نیز به اشتراک بگذارد. سبد محصولات بانکی شرکت پویا، مجموعه‌ای از سامانه‌های اصلی مورد نیاز بانک‌هاست و طوری طراحی شده که هر محصول بتواند مستقلاً امور مربوط به یک بخش از فعالیت‌های بانک را به‌طور کامل و با امکانات زیاد پوشش دهد و در عین حال با سامانه‌هایی که دیگران راه‌اندازی کرده‌اند نیز ارتباطی نظام‌مند برقرار کند. این نگرش پویا در طراحی سامانه‌ها، به بانک‌ها این امکان را می‌دهد که برای هر بخش از کسب‌و‌کار خود کامل‌ترین سامانه موجود در بازار را انتخاب کنند. به این ترتیب بانک‌ها می‌توانند از بهترین تجربیات در سامانه‌های مختلف بهره ببرند، بین شرکت‌ها رقابت ایجاد کنند، خدماتی با سرعت و کیفیت بالاتر و هزینه کمتر ارائه دهند و علاوه‌بر همه این موارد، مالکیت خود بر اطلاعات را نیز تضمین کنند.

علاقه‌مندان در حال حاضر می‌توانند کتاب دانشنامه فناوری‌های بانکی را با ۲۰ درصد تخفیف از اینجا خریداری کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.