راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

«بلد» بخشی از نیروهای خود را تعدیل کرد / ادامه فعالیت بلد در هاله‌ای از ابهام

گروه هزاردستان در بیانیه‌ای از تعدیل نیرو در نقشه و مسیریاب بلد خبر داده و همچنین به‌صورت ضمنی اعلام کرده شاید این سرویس تنها تا پایان امسال به فعالیت خود ادامه دهد.

به گزارش «راه‌ پرداخت»، گروه شرکت‌های هزاردستان که زیرمجموعه آن را شرکت‌هایی مانند کافه‌‌بازار، دیوار، جوانه، بلد، کارنامه و… تشکیل داده‌اند، صبح امروز، سوم آبان در لینکدین خود از تعدیل نیرو در شرکت نقشه و مسیریاب بلد خبر داد.

در این بیانیه به‌صورت مشخص میزان تعدیل نیروها اعلام نشده؛ اما گفته شده که این شرکت با ده‌ها نفر از همکارانش خداحافظی می‌کند.

در این بیانیه دلیل اصلی این تصمیم، مشکلات در جذب سرمایه‌گذاری عنوان شده است. در این مورد در بیانیه آمده است: «مدت‌هاست که راه‌های جذب سرمایه در فضای استارتاپی و بخش خصوصی کشور بسته مانده و ادامه‌دادن کسب‌وکارهایی که بازگشت سرمایه در بلندمدت را هدف خود قرار داده بودند و امکان رسیدن به نقطه سربه‌سر در کوتاه‌مدت را ندارند، سخت‌تر شده است. همچنان هیچ افق روشنی برای خروج سرمایه‌گذاران از کسب‌وکارهای بالغ‌تر اینترنتی وجود ندارد و این امید را برای آنها که سال‌های سال تا رسیدن به مرحله خروج فاصله دارند از بین برده است.»

همچنین گروه هزاردستان محدودیت‌های اینترنتی را هم در این تصمیم دخیل دانسته است. در این زمینه هزاردستان اعلام کرده که ضمن نگرانی بابت محدودیت‌های اعمال‌شده بر اینترنت و امنیتی‌تر‌شدن فضا، آینده اینترنت در کشور چندان قابل پیش‌بینی نیست و برخی برخوردها؛ به‌خصوص در ماه‌های اخیر آنها را در درستی راهی که در پیش گرفته‌اند و توانایی‌شان در حفاظت از حقوق کاربران به شک انداخته است. 

در پایان این بیانیه، هزاردستان از تعدیل نیروهای خود در شرکت بله ابراز تٲسف کرده و گفته تمامی تلاش خود و دیگر شرکت‌های گروه را به کار می‌گیرند که در فضای سخت و پرابهام فعلی، جابجایی این افراد توانمند و بااستعداد در گروه، با سختی‌های کمتری همراه شود. 

همچنین این شرکت در بیانیه‌ خود به احتمال پایان کار بلد هم اشاره کرده است. در این زمینه آمده: «ارائه خدمت توسط نقشه و مسیریاب بلد به کاربرانش را تا پایان سال جاری تضمین می‌کنیم. در عین حال به‌زودی در مورد آینده این محصول و تبعات آن برای میلیون‌ها کاربری که تمام این سال‌ها به آن اعتماد کرده‌اند اطلاع‌رسانی دقیق‌تر انجام خواهیم داد.»

«بلد» از جمله مسیریاب‌های بومی بود که بعد از محدودیت‌ها روی دسترسی به مسیریاب‌های خارجی معروف از جمله ویز، توانست با استقبال خوب کاربران داخلی روبه‌رو شود.

این نقشه و مسیریاب در پاییز سال ۹۷ کار خود را به‌صورت آزمایشی شروع کرد و در نهایت در زمستان همان سال در برنامه‌ای با حضور مدیران گروه هزاردستان به‌صورت رسمی معرفی شد. 

بلد در طول نزدیک به پنج سال گذشته توانسته بود با اضافه‌کردن قابلیت‌های مختلف مانند دستیار صوتی، طرح ترافیک، وضعیت سوخت‌رسانی در پمپ‌بنزین‌ها، امکان استفاده از حمل‌ونقل عمومی با استفاده از مسیریابی ترکیبی، اطلاع از گسترش شبکه مترو، استفاده از اعلان‌های حین رانندگی برای دوربین کنترل سرعت، پلیس، سرعت‌گیر، اضافه‌کردن کسب‌‌وکار شخصی و مکان‌های ثبت‌نشده، درخواست تاکسی اینترنتی و… مورد استقبال بسیاری از کاربران و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی قرار بگیرد. 

همچنین این نقشه و مسیریاب در دوران همه‌گیری کرونا به کاهش رفت‌وآمدهای شهری کمک کرد. اقدامات بلد در زمان کرونا شامل نمایش محدودیت‌های تردد، مناطق پرتردد، رنگ‌بندی شهرها، میانبر و لیست‌های قابل فیلتر برای مراکز واکسیناسیون و اطلاعات کامل در خصوص هر مرکز بود. 

هرچند گروه هزاردستان در بیانیه اخیر خود گفته که بلد بیش از ۱۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد؛ اما ایمان محمدی مدیرعامل بلد در گفت‌وگوی سال گذشته خود با روزنامه دنیای اقتصاد اعلام کرده بود این مسیریاب حدود ۱۰ میلیون کاربر داشته و روزانه به طور متوسط بیش از یک میلیون کاربر در این نقشه و مسیریاب فعال بوده‌اند. روی نقشه بلد، بیش از یک میلیون مکان ثبت‌شده با اطلاعات تماس، ساعت کاری و راه‌های ارتباطی آنها وجود دارد.

نقشه و مسیریاب‌های بومی از جمله سرویس‌های بومی بوده‌اند که برخلاف دیگر سرویس‌های بومی مانند پیام‌رسان‌ها از طرف کاربران ایرانی مورد استقبال قرار گرفته‌اند. 

طبق بررسی‌ای که از سوی مرکز تماس حامی‌سان روی کاربران تلفن‌های همراه انجام شده، مسیریاب‌ها تقریباً در چندسالی که از آغاز فعالیت‌شان می‌گذرد توانسته‌اند جایگاه خود را میان شهروندان باز کنند. طبق اطلاعات منتشرشده از سوی حامی‌‌سان در سال گذشته، نشان و بلد توانسته‌اند ۵۰ درصد مخاطبان را به خود جلب کنند؛ به گونه‌ای که ۲۹ درصد آنان از بلد و ۲۵ درصد از نشان استفاده می‌کنند. البته هنوز تعداد کسانی که از مسیریاب‌های خارجی استفاده می‌کنند کم نیست؛ ویز در این بازار سهم ۱۸درصدی دارد و سهم گوگل‌مپ هم به ۲۶ درصد می‌رسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.