پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
بررسی دلایل عدم اتصال 18 درصد دستگاهها به پنجره خدمات هوشمند دولت / مهلت تکمیل اقدامات اتصال انتهای آذرماه به پایان میرسد
به گفته معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران، مشمول یا مستثنیبودن یک دستگاه از اتصال به خدمات دولت هوشمند موضوعی است که به بررسیهای دقیقی نیازمند است و دلایل دستگاههای مستثنی از اتصال در کمیته نظارتی باید مطرح و سپس سنجیده شود.
به گزارش ایسنا، تاکنون ۷۳ درصد دستگاهها به طور قطعی به پنجره متصل شدهاند و ۹ درصد دستگاهها نیز در حال اتصال هستند، اما هنوز ۱۸ درصد دستگاهها متصل نشده و اقدامی نیز در این زمینه انجام ندادهاند. پس از دستور رئیسجمهور و با توجه به پیگیریهای کمیته نظارتی، جلساتی با دستگاههای اصلی برگزار شده که به تعیین تکلیف دستگاهها با توجه به موجه یا ناموجهبودن دلایل عدم اتصال آنها انجامید و سرانجام مقرر شد سیام آذرماه، ۲۶ دستگاه باقیمانده نیز به پنجره متصل شوند.
در این باره جواد موحد، معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران درباره بررسی آماری اتصال دستگاهها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اظهار کرد: «با بیان این مهم مشمول یا مستثنیبودن یک دستگاه از اتصال به پنجره، موضوعی است که به بررسیهای دقیقی نیازمند است. دلایل دستگاههای مستثنی از اتصال به پنجره در کمیته نظارتی باید مطرح و سپس سنجیده شود، گاهی دلایل دستگاهها مبنی بر حساسیت یا ماهیت خدمات است که ممکن است در گذر زمان تغییر پیدا کند.»
موحد به صراحت با بیان اینکه استثنایی وجود ندارد و صرفاً در یک بازه خاص زمانی ممکن است فرصتی داده شود تا زیرساختهای انجام اتصال فراهم شود، تشریح کرد: «به طور کلی در تعریف خدمت سه مرحله شامل دریافت، پردازش و تحویل خدمت وجود دارد. برخی خدمات در مرحله پردازش یا تحویل باید بهصورت فیزیکی ارائه شوند اما به صورت بدیهی دریافت خدمت میتواند بهصورت الکترونیکی باشد که برخی دستگاهها حتی خدمات خود در مرحله نخست را نیز پیادهسازی نکردهاند که مستلزم بررسی آن در کمیته نظارتی است که اعضای آن متشکل از سازمان امور اداری و استخدامی، سازمان برنامهوبودجه و شورای اجرایی فناوری اطلاعات است و پس از تصمیم کمیته مشخص میشود دستگاه مشمول استثنا هست یا خیر.»
سنجش صحت اتصال دستگاهها
معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران در پاسخ به وضعیت اتصال سامانه میخک وزارت امور خارجه تصریح کرد: «وزارت امور خارجه دلیل عدم اتصال خود را استدلالی در خصوص نحوه ثبت نام ایرانیان خارج از کشور از طریق ایمیل عنوان کرد که روش پیادهسازی این خدمت از منظر فنی در حال انجام است و بر اثر آن سامانه میخک وزارت امور خارجه نیز میتواند متصل شود.»
او درباره وضعیت اتصال سازمان امور عشایری نیز گفت: «این سازمان در قالب یکی از سامانههای جهاد کشاورزی در پنجره واحد همان وزارتخانه حضور دارد و حضور یک خدمت، دلیلی بر اتصال کامل آن دستگاه نیست و قانونگذار مشخص کرده که باید ۳۰ درصد خدمات در قالب پنجره واحد خود دستگاه ارائه شود.»
طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات، معاون دولت الکترونیکی اتصال سازمان مدارس غیردولتی را نیز تأیید نکرد و گفت: «این سازمان هنوز دارای اتصال قطعی نیست و ممکن است جلسات فنی برگزار شده باشد، اما این به معنای اتصال نیست.»
موحد در پایان اتصال دستگاهها و الکترونیکیبودن خدمات را دو موضوع کاملاً جدا از یکدیگر دانست و گفت: «بعضاً دستگاهها مانند دانشگاهها و برخی بیمارستانها در الکترونیکیبودن خدمات، پیشرو اما در اتصال عقب هستند؛ بهعنوان مثال، در حوزه مالی در ارائه خدمات الکترونیکی پیشروتر از سایر حوزهها هستیم و بانکها نمونههای خوبی در این زمینه هستند. اما باید در حوزه اتصال اقدامات عاجلی را به انجام برسانند؛ لذا از بانکها دعوت میکنیم اتصال خود را برقرار کنند تا مردم بهتر بتوانند از خدمات آنها بهرهمند شوند.»
او خاطرنشان کرد: «پایان مهلت دستگاهها برای تکمیل اقدامات اتصال، پایان آذر است و طی جدول زمانبندی باید اقدامات خود را به سرانجام برسانند.»