راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

درباره فروشگاه‌های اینترنتی و مزایای فروش آنلاین / نگاه نو مشتریان به خرید

فروش دیجیتال در سال‌های اخیر به بخشی آشنا از تجربه خرید مشتریان تبدیل شده و به نظر می‌رسد سرعت رشد آن در سال‌های پیش رو، کاهش نخواهد داشت؛ تا حدی که پیش‌بینی‌ شده رقم این بازار تا سال 2025 به 7.4 تریلیون دلار برسد. در سال 2020 میلادی بود که توجه کسب‌وکارها به این حوزه و روند جدی فروشگاه‌های اینترنتی و فروشگاه‌ساز اینترنتی جلب شد. در بحبوحه اتفاقات این سال و سال‌های پس‌ از آن، صاحبان کسب‌وکارها به قدرت ایکامرس و نقش آن در بقای کسب‌وکارها در گردونه رقابت پی بردند. 

اگرچه این دنیای رو به رشد در حال حاضر به اندازه بسیار بزرگی دست پیدا کرده، اما وجود خدمات متنوع در این حوزه از سوی شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزار، مانند فروشگاه‌سازهای ووکامرس و انبوه آموزش‌های مرتبط با آن، فرصت ورود کسب‌وکارها به این حوزه از مارکتینگ را فراهم کرده است. 


آمار و داده‌ها در حوزه فروش آنلاین


بنا به اعلام سایت True Commerce ایکامرس یا فروش دیجیتال، تا پایان سال 2020 با سه‌برابر رشد نزدیک به 20 درصد یا معادل یک‌پنجم صنعت خرده‌فروشی را به خود اختصاص داد. این رقم در برخی از صنایع و بازارها بیشتر است. این فناوری به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد به بازاری با مخاطبان گسترده‌تر و بیشتر دسترسی داشته باشند. این افزایش مخاطب این بازار را به نمونه‌ای باارزش و بازخورد بالا تبدیل می‌کند، ضمن اینکه دسترسی 24ساعته مشتریان به بازار خرید در پلتفرم‌های مختلف باعث سهولت بیشتر در خرید می‌شود و این مزیت به‌عنوان عاملی تأثیرگذار در تصمیم مشتریان برای خرید، منجر به رشد فروش می‌شود. 

در کنار تمامی مزیت‌های فنی، ایکامرس به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد در زمان بروز مشکلات مختلف در چرخه تأمین، مانند پاندمی، همچنان به بازار نهایی خود متصل باشند. برای مثال رشد 40درصدی گرایش مردم به خرید آنلاین در زمان تورم در چرخه تأمین نشانی از همین رویکرد است. 


به‌عنوان یک کسب‌وکار، چرا باید آنلاین بفروشیم؟


فروش آنلاین تنها برای کسب‌وکارهای نو نیست. برای مثال کافه لادرو (Cafe Ladro) یکی از چندین شرکت موفق است که برای گسترش کسب‌وکار خود تصمیم به استفاده از ایکامرس گرفت. با وجود موفقیت این کافه‌رستوران زنجیره‌ای با 16 شعبه، مدیران آن تصمیم گرفتند برای گسترش کسب‌وکار خود در حوزه‌های B2B و B2C از یک نقطه فروش واحد یعنی فروشگاه آنلاین استفاده کنند. این شرکت طی چند ماه از راه‌اندازی این سامانه شاهد رشدی معادل 400 درصد در بازار خود بود. 

در کنار دسترسی به بازاری وسیع و جهانی از مشتریان و ارتباط مستقیم با آنها، استفاده از فروشگاه‌های اینترنتی مزیت‌های بی‌شمار دیگری در اختیار صاحبان کسب‌وکارها قرار می‌دهد. 


بی‌نیاز از سرمایه‌گذاری مجدد در شعب فیزیکی 


فروشگاه اینترنتی، فروشگاهی واحد است که برای هر فرد شعبه‌ای مستقل به‌ حساب می‌آید. مشتریان در سراسر دنیا می‌توانند تنها با دسترسی به اتصال اینترنت، وارد حساب کاربری فروشگاه شده و به خرید مشغول شوند. این به معنی حذف هزینه‌های هنگفت و تکراری راه‌اندازی شعب فیزیکی در شهرها، استان‌ها و کشورهای دیگر است. علاوه بر این، هزینه‌های مارکتینگ و بازاریابی در شعب مختلف کاهش پیدا می‌کند. 


هر بار هزینه تبلیغات و بازاریابی برابر با مارکتینگ در سراسر دنیا 


هزینه‌های بازاریابی در فروشگاه آنلاین بسیار کمتر از روش‌های سنتی است. به‌ جای استفاده از تبلیغات پرهزینه در بیلبوردهای خیابانی یا کانال‌های تلویزیونی، می‌توانید با استفاده از خدمات شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوا، توجه مشتریان را به خود جلب کنید. علاوه بر این هزینه‌ها به مرور زمان و در بخش‌های بسیار کوچک‌تر از پرداخت‌های هنگفت تبلیغات محیطی در کسب‌وکار ایجاد می‌شود. از همین طریق مدیریت هزینه‌های بازاریابی نیز تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. شما می‌توانید با تربیت نیروی کار متخصص و برنامه‌ریزی بلندمدت‌تر، این هزینه‌ها را بیش‌ از پیش کاهش دهید. با توجه به پذیرش عمومی و تغییر رویکرد مخاطبان به فضای مجازی، به رسانه‌ای با کمترین هزینه برای جلب مخاطب دسترسی دارید. 


امکان مدیریت بهتر فروش 


استفاده از سرویس‌های مکانیزه فروش آنلاین و مدیریت انبار به شما کمک می‌کند با کاهش خطای انسانی، مدیریت بهینه‌تری نسبت به فروش و موجودی کالا در انبار خود داشته باشید. شما می‌توانید با استفاده از بررسی و تحلیل جستجوهای کاربران در اینترنت، به اطلاعات مهم و تأثیرگذاری از سلایق و خواسته‌های مشتریان دسترسی پیدا کنید. این در حالی است که انجام تحقیقات میدانی و کارهای فیزیکی هزینه‌های هنگفتی به صاحبان کسب‌وکارها تحمیل می‌کند. 


کاهش هزینه‌های نیروی انسانی 


شما می‌توانید با استفاده از قابلیت‌های مختلف فروشگاه‌های اینترنتی فرایندهای فروش و مدیریت کسب‌وکار خود را مکانیزه کنید تا با کمترین نیاز به نیروی انسانی، از جریان ثابت کسب‌وکار خود مطمئن شوید. برای مثال برای دریافت وجه، ثبت اسناد در نرم‌افزار حسابداری مرتبط با فروش و… نیازی به نیروی انسانی در محل کار خود نخواهید داشت. در عوض هزینه مرتبط با این نیرو را به حوزه‌های تأثیرگذارتر در فروش مانند مارکتینگ، مدیریت ارتباط با مشتریان و جلب رضایتمندی مشتریان تزریق می‌کنید. از طرف دیگر با کاهش نیروی انسانی و هزینه‌های آن، قادر خواهید بود اجناس خود را با قیمتی رقابتی‌تر به بازار عرضه کنید و مشتریان بیشتری را به سمت کسب‌وکار خود جلب کنید. 


عوامل موفقیت در فروش اینترنتی 


  • برای موفقیت در عرصه فروش اینترنتی باید رضایت مشتریان در تجربه خرید ایشان را جلب کنید. برای این کار بهتر است به این موارد توجه کنید: 
  • اطلاعات دقیق و به‌روز کالا و اجناس در سایت: اطلاعات مرتبط با کالای خود از قبیل قیمت، تاریخ انتقال و تولید و غیره را به‌روز نگه‌دارید.
  • تاریخ تحویل کالای مشخص: همواره برای مشتری خود مشخص کنید که کالا در چه تاریخی به دست مشتری می‌رسد. این مشتریان کمک می‌کنند سفارشات خود را براساس نیازمندی‌های زمانی خود ثبت کنید و رضایت بیشتری از جانب ایشان کسب کنید. 
  • از سبد خرید کاربرپسند استفاده کنید: سعی کنید سبد خرید نهایی، ساده و برای عموم مشتریان قابل فهم باشد تا در مرحله نهایی از خرید منصرف نشوند. 
  • ویژگی‌های مرتبط فروش: سعی کنید با ارائه پیشنهاداتی به انتخاب آگاهانه‌تر مشتریان کمک کنید. از این طریق دایره فروش نیز گسترش پیدا می‌کند. 

فروشگاه‌ساز و افزونه ووکامرس پارمیس‌استار


محصولات متعددی در رابطه با فروشگاه اینترنتی و حسابداری فروش فروشگاه‌های اینترنتی ارائه‌ شده؛ اما شرکت پارمیس با ارائه راهکاری یکپارچه در حوزه فروش آنلاین به همراه محصولات متنوع، امکانات بی‌نظیری در اختیارتان قرار می‌دهد. در میان محصولات این شرکت به فروشگاه‌ساز اینترنتی دسترسی دارید. این محصول با ایجاد فروشگاه اینترنتی یکپارچه با بیش از 20 زیرسیستم متنوع به شما این امکان را می‌دهد تا ارتباط جامعی بین انبار و فروشگاه اینترنتی خود ایجاد کنید. علاوه بر این با استفاده از افزونه اتصال ووکامرس به نرم‌افزار حسابداری می‌توانید سایت فروشگاهی ووکامرس فعلی خود را به نرم‌افزار حسابداری پارمیس متصل کنید تا بسیاری از فرآیندهای فروش را مکانیزه کنید. علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر، به وب‌سایت شرکت فناوری اطلاعات پارمیس یا مقاله «فروشگاه‌ساز چیست؟» مراجعه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حامیان راه پرداخت