پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
همایش تبیین نظام پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان برگزار شد / شرکتهای پذیرفتهشده در بورس و فرابورس با همکاری معتمدهای مالیاتی پیشقدم شوند
همایش تبیین پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان برای شرکتهای پذیرفتهشده در بورس و فرابورس با حضور رئیس و مدیران مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی، مدیران مرکز ملی شمارهگذاری کالا و خدمات ایران، رئیس هیئتمدیره، مدیرعامل و مدیران تجارتالکترونیک پارسیان، مدیرعامل شرکت تجارتالکترونیک پارسیان کیش، مدیرعامل و مدیران شرکت معتمد اول سام، اعضای هیئتمدیره و مدیران پیشخوان الکترونیک ایرانیان، شرکت کاسپین و پیشران اطلاعات و ارتباطات امن و همچنین مدیران و نمایندگان شرکتهای بورسی و فرابورسی برگزار شد.
در این همایش ضمن تبیین نظام پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان از شرکتهای مورد پذیرش بورس خواسته شد تا بهصورت مستقیم یا با همکاری شرکتهای معتمد مالیاتی برای استفاده از سامانه مؤدیان مالیاتی و اجرای قانون پیشقدم شوند. سازمان امور مالیاتی نیز به آنها اطمینان داد این مراحل برای پیشقدمها آسانتر خواهد بود.
بهموجب قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان، مشمولان قانون موظفاند برای فروش کالا و خدمات خود صورتحساب الکترونیک را دریافت و آن را با سامانه مؤدیان مالیاتی برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. این فرایند به شرکتهای معتمد بهعنوان بازوی اجرایی قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان به مؤدیان نیاز دارد. شرکت معتمد اول سام به سهامداری مجموعههای تخصصی تجارتالکترونیک پارسیان (تاپ)، گروه دادهپردازی بانک پارسیان، پیشخوان الکترونیک ایرانیان، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش، شرکت کاسپین و پیشران اطلاعات و ارتباطات امن، تشکیل شده که مجوز TSP را بهعنوان اولین شرکت معتمد مالیاتی کشور دریافت کرده است. این شرکت از طریق شبکه دفاتر پیشخوان خدمات دولت، دو خدمت مشاور مالیاتی در دفاتر منتخب و دارای گواهینامه و خدمات پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان را ارائه میکند.
معتمد اول سام در واقع خدمات حوزههای نصب، راهاندازی، پیکربندی، پشتیانی، تأمین تجهیزات مورد نیاز صدور صورتحساب الکترونیکی و همچنین صدور، نگهداری، جمعآوری، ارسال اطلاعات صورتحساب به سازمان امور مالیاتی کشور و مشاوره و آموزش در خصوص قانون پایانه فروش و سامانه مؤدیان را ارائه میدهد.
به گفته علی فلاح حقیقی، رئیس هیئتمدیره معتمد اول سام، قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان به عدالت مالیاتی، توسعه دولت الکترونیک، مالیاتستانی الکترونیک، افزایش ضریب مالیاتستانی، تغییر رویکرد دولت از مالیات مستقیم به مالیات غیرمستقیم، تعادلبخشی در بودجهبندی کشور، تخصیص منابع دولت، حذف میزان مالیاتی زندگی و افزایش رفاه آحاد جامعه منجر خواهد شد.
سازمان امور مالیاتی در مسیر ایجاد عدالت
علیرضا خداکرمی، رئیس هیئتمدیره تجارت الکترونیک پارسیان با اشاره به نقش مهم معتمدان مالیاتی گفت: «وظیفه معتمد مالیاتی اعتمادسازی در شرایط واگرایی و همگرایی مالیاتی است.» او ادامه داد: «مالیات برای سازمان امور مالیاتی یک معادله درجهدو با دو ریشه مثبت و منفی است؛ هر دو این ریشهها به نوع نگاه سازمان امور مالیاتی بازمیگردد. سازمان امور مالیاتی از یک سو مؤدیان مالیاتی را تأمینکننده هزینه و مخارج دولت میداند و برای تأمین هزینههای دولت از آنها با عدالت مالیاتستانی میکند. سازمان امور مالیاتی در تفکری دیگر به مؤدی نگاهی منفی دارد و فرد را به دنبال فرار مالیاتی میبیند و میخواهد بیشترین مالیات را از مؤدیان بگیرد. هر دو این دیدگاهها برای تعادلبخشی در زمان واگرایی و همگرایی برای ایجاد تعادل به معتمد نیاز دارد.»
به گفته او، معتمد اول سام کنسرسیومی متشکل از سهامداران چند مجموعه پیشخوان دولت با ۱۷ هزار دفتر و هفت هزار نیرو، گروه دادهپردازی پارسیان (رتاپ تاپکیش، کاسپین و…) و یک مجموعه نرمافزارنویس صاحب کربنکینگ است و نقش اعتمادسازی و اطمینانبخشی را برای مردم ایفا کند.
خداکرمی، عضو هیئتمدیره گروه دادهپردازی پارسیان خاطرنشان کرد که سازمان امور مالیاتی در حال حاضر به مؤدی نگاه مثبت دارد و به سمت ایجاد عدالت مالیاتی حرکت میکند. او ابراز امیدواری کرد که این رویکرد مستدام و پایدار باقی بماند.
به انقلاب شفافیت برسیم
به گفته محمد برزگری، رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی، با اینکه سازمان امور مالیاتی متولی اجرای قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان مصوب سال ۹۸ است، این قانون بیشتر سمت کسبوکار قرار گرفته و ریلی جدید در بستر کسبوکار ایجاد میکند؛ اما نگاه به این قانون مالیاتی است. اگرچه ممکن است خروجی قانون به افزایش مالیاتی منجر شود؛ اما هدف سازمان دریافت مالیات بیشتر نیست.
او با بیان اینکه مرکز تنظیم مقررات در تلاش است سامانه مؤدیان را با حداقل اشکال برای کسبوکارها پیش ببرد، تصریح کرد: «انتقادها را میشنویم و به قانونگذار انتقال میدهیم؛ چراکه میخواهیم بدون شکست قانون، آن را منعطف کنیم و به انقلاب شفافیت برسیم.»
او همچنین از شرکتهای پذیرفتهشده در بورس و فرابورس که شفاف بوده و توانمندی فناوری و استانداردهای فرایندی دارند، درخواست کرد برای اجرای این قانون پیشقدم شوند و به اجرای بهتر قانون برای جامعه کمک کنند و با اقدامشان اختلاس و رانت و دزدی را کاهش دهند.
او از طرف سازمان امور مالیاتی که هدفش همراهی با شرکتها و اجرای بهینه قانون است به شرکتهایی که در مرحله گذار وارد این مسیر میشوند تعهد داد که با حداقل مشکلات مالیاتی روبهرو نشوند.
محمودیان، معاون مرکز تنظیم مقررات نظام پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان نیز عنوان کرد که این قانون ورای اهداف مالیاتی است و اهداف کلانتری را دنبال میکند. قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان قصد دارد جامعه، بانکها، مؤدیان مالیاتی شناسنامهدار (بهجای صرف انرژی) را ذینفع کند و به آنها اطمینان دهد که در فضای شفافیت فعالیت میکنند. او همچنین تصریح کرد که سامانه مذکور میخواهد به یک بانک اطلاعاتی تبدیل شود.
او خطاب به شرکتهای فرابورس و بورس گفت که سازمان امور مالیاتی همواره پشت سر کسبوکارها حرکت میکند و از این شرکتها پشتیبانی خواهد کرد.
او ادامه داد که شرکتهای مذکور از تاریخ اول آبان به اجرای قانون مکلف شدهاند و در صورت سرباززدن، مشمول جریمه خواهند شد که البته تا 50 درصد امکان بخشودگی آن وجود دارد.
گفتنی است منظور از بخشودگی، بررسی شرایط برای اعمال بخشودگی است که برای سقف بخشودگی دوره گذار با مراجع قانونگذار مذاکره خواهیم داشت. قانون پایانه از تاریخ صدور صورتحساب اجرایی میشود، البته برای شرکتهای بورسی این موضوع تقریباً حل شده است.
همچنین در این همایش سندها و آییننامههای قانون پایانههای فروشگاهی مورد بررسی قرار گرفت. تمامی این سندها در وبسایت سازمان امور مالیاتی کشور در دسترس است.