راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شماره ۶۹ هفته‌نامه کارنگ و رمزارز شماره ۳۹ منتشر شد

هفته‌نامه اقتصاد نوآوری ایران، کارنگ، به شصت‌ونهمین شماره خود رسید. جدیدترین شماره کارنگ با گزارش‌ها و گفت‌وگوهای متعددی همراه است.

تیتر یک کارنگ شماره شصت‌ونهم همانند سه هفته گذشته اختصاص یافته به مهم‌ترین مسئله این روزهای جامعه و البته اکوسیستم نوآوری کشور… مسئله اینترنت، فیلترینگ، قطع، محدودیت و… اینکه هنوز با وجود وعده‌ها و اظهارنظرهای دولتی‌ها؛ نه‌تنها کسب‌وکارها با ریزش شدید فروش و سردرگمی و ابهام مواجه‌اند؛ بلکه کم‌کم زمزمه‌هایی درباره احتمال کوچک‌سازی شرکت‌ها، تعدیل‌های گسترده، لغو استخدام‌های جدید و از همه مهم‌تر خاموشی بسیاری از آنلاین‌ها به گوش می‌رسد.

عادل طالبی، ضیاء صدر، میثم رجبی، جادی، محسن طهماسبی، حسین درواری، آرین اقبال و یاور مشیرفر از جمله فعالان کسب‌وکاری و چهره‌های صنفی_آموزشی حوزه نوآوری هستند که خبر بازداشت آنها رسانه‌ای شده‌ است. تلاش‌های صنفی و جمعی زیادی در دو هفته گذشته انجام شده تا آنها آزاد شوند؛ هرچند هنوز این تکاپوها به نتیجه نرسیده‌اند، اما باید امیدوار بود این هفته و هرچه زودتر خبرهای خوبی در رابطه با این چهره‌ها که فارغ از دیدگاه‌های سیاسی‌شان، زحمت‌های زیادی برای صنف و اکوسیستم آنلاین کشور کشیده‌اند، بشنویم.

اما نگرانی‌های اکوسیستم دیجیتال کشور محدود به این مسئله خاص نیست. نزدیک به یک ماه است که اینترنت و فضای آنلاین کشور به‌شدت محدود شده و بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ تحت تأثیر این شرایط جدید قرار گرفته‌اند. از دسترسی به سرویس‌های تأثیرگذاری چون گوگل‌ادز گرفته تا سرعت و کیفیت اینترنت در ساعت‌هایی که به آن دسترسی وجود دارد، تا قطع برخی زیرساخت‌های حیاتی چون سرویس‌های ارسال پیامک؛ نه‌تنها بر سقوط گاه تا ۸۰درصدی فروش آنلاین‌ها تأثیر گذاشته، بلکه زنگ خطر در خصوص احتمال شروع دومینوی تعدیل نیرو در این حوزه را به‌شدت به صدا درآورده است.
کسب‌وکارهایی که به‌مرور در حال پشت سر گذاشتن اثرات زیان‌بار دو سال سخت کرونا بودند، هنوز جان‌نگرفته با وضعیتی مواجه شده‌اند که نه‌تنها بحث‌های توسعه‌ای و راه‌اندازی بخش‌های جدید و استخدام‌های برنامه‌ریزی‌شده را در آنها متوقف کرده، بلکه کم‌کم این زمزمه را تشدید می‌کند که خطر از دست‌رفتن بخش مهمی از اشتغال دیجیتال کشور جدی شده است.
تا همین‌جا هم می‌توان گفت با فیلترینگ اینستاگرام، بسیاری از کسب‌وکارهای خرد روی این شبکه اجتماعی که قدرت و تاب‌آوری بالایی ندارند، احتمالاً از بین رفته یا بخش زیادی از سرمایه مالی و انسانی خود را از دست داده باشند. رسیدن این موج به کسب‌وکارهای بزرگ‌تر نیز می‌تواند درصد قابل ‌توجهی از اشتغال ایجادشده در اکوسیستم آنلاین کشور در سال‌های اخیر را بسوزاند!

همراه با شماره شصت‌ونهم کارنگ، ضمیمه هفتگی رایگان آن، رمزارز نیز منتشر شد.

محدودیت اینترنت، بە صرافی‌های رمزارز که محل تبادل ارزهای دیجیتال هستند و شاید بسیاری بعد از ضربه‌خوردن از بورس به آنها توجه بیشتری نشان داده‌اند، خسارت‌های زیادی وارد کرده است. اکسیر یکی از صرافی‌های ایرانی است که بزرگ‌ترین نگرانی‌اش سرانجام اینترنت و دارایی کاربرانش است. تترلند صرافی دیگری است که ۶۰ درصد حجم تراکنش‌هایش را در کمتر از دو هفته از دست  داده است. فینوپیا به‌عنوان شرکتی در حال توسعه، ۲۰ روز است برای راه‌اندازی دو محصول جدیدش تلاش می‌کند، اما به دلیل محدودیت‌های اینترنت موفق نمی‌شود. اوام‌پی فینیکس پلتفرم دیگری است که در این شرایط ایران، اکسس‌شدن را ترجیح داده، اما می‌گوید CDNهای داخلی پاسخگوی نیاز شرکت نیستند. از زمان قطعی اینترنت حجم معاملات آبان تتر ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده و رمزینکس که یک صرافی هفت‌ساله است، بر اساس تجربه این سه هفته، اینترنت ملی را ناکارآمد می‌داند. اکسبیتو هم اعلام کرده حجم تراکنش‌هایش ۶۰ درصد کاهش داشته است.

کارنگ و رمزارز دو نشریه مستقل از هم هستند که امروز با هم منتشر شده‌اند. کارنگ و رمزارز را می‌توانید به‌صورت رایگان از سایت هفته‌نامه کارنگ دانلود کنید. همچنین برای دریافت اشتراک هفته‌نامه کارنگ می‌توانید از سایت فروشگاه راه‌ پرداخت اقدام کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.