راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش تپسل از تٲثیر اختلالات اینترنت بر فضای تبلیغات کسب‌وکارها / ریزش 53درصدی کمپین‌های تبلیغاتی

امروز دقیقاً در هفته چهارمی هستیم که قطعی و اختلالات اینترنت به‌صورت گسترده در کشور اعمال می‌شود. گزارش‌های متعددی که این روزها از بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی و خصولتی منتشر می‌شود، آمار و ارقام وحشتناکی به‌عنوان نتایج مستقیم قطعی و اختلال اینترنت به دست می‌دهد. این در حالی است که این آمار و ارقام، نتایج مستقیم و مشهود این اقدام دستوری است و نتایج و تبعات غیرمستقیم این عمل حتماً در روزها و ماه‌ها و حتی سال‌های بعد در زیرساخت‌های اقتصادی و فرهنگی‌_اجتماعی نمایان خواهد شد. تپسل نیز به‌عنوان یکی از آژانس‌های دیجیتال‌مارکتینگ کشور طی گزارشی از آسیب‌های این اختلالات آمارهایی ارائه داده است.


کاهش معنادار کمپین‌های تبلیغاتی و تبلیغ‌دهندگان


در یک ماه گذشته و با شروع قطع و اختلالات اینترنت در ایران، بیش از نیمی از کمپین‌های تبلیغاتی فعال در تپسل و مدیااد متوقف شده‌اند. اثر مخرب آن‌گونه که تپسل عنوان کرده، بی‌اعتمادی برندها و تبلیغ‌دهندگان بر بستر دیجیتال برای ارائه و انتشار تبلیغات‌شان است.


اثرات فیلترینگ گوگل


فیلترکردن اپ‌استورهای گوگل و اپل نیز بخشی از اقدامات دولت در این مدت بوده که تمام سرویس‌های گوگل را از دسترس کاربران خارج می‌کرد و کاربران بدون فیلترشکن امکان اتصال به این سرویس‌ها را نداشتند.

اینکه چند درصد استفاده از فیلترشکن در میان کاربران اینترنت در ایران افزایش یافته بماند، اینکه دانلود نرم‌افزار از اپ‌استورها در یک اینترنت معمولی، یک فعالیت معمولی و ساده است، برای ما در ایران در صورت وجود اینترنت و قطع‌نبودن آن، یک فعالیت پیچیده به شمار می‌رفت. اینکه نزدیک به ۷۰ درصد هزینه‌کرد کمپین‌های تبلیغاتی در گوگل ریزش داشته نیز نشان از وجود یک اینترنت غیرمعمولی دارد.

این فضا همچنین نمایانگر نبود اطمینان فعالان اقتصادی به فضای دیجیتال کشور است و از آن مهم‌تر، وقتی کاربران و مخاطبان هدف شما به بستری که شما در آن تبلیغ ارائه می‌دهید، دسترسی ندارند، خیلی غیرمنطقی است که همچنان به تبلیغ در این فضا ادامه دهید.

تپسل همچنین به‌عنوان شریک کافه‌بازار در سرویس سرچ‌ادز که از ابتدا در تمام این سال‌ها این سرویس را به‌صورت انحصاری با کافه‌بازار شروع کرد‌ه‌، اعلام کرده که تبلیغات در کافه‌بازار نیز به‌شدت کاهش یافته که نشان از بی‌اعتمادی جدی میان ارائه‌دهندگان تبلیغ است.

از یک منظر دیگر، شاید بتوان گفت جایگزینی اینترنت ملی برای مردم و مخاطبان اینترنت اصلاً معمولی نیست و این غیرمعمولی‌بودن حتی به سطح برندها و تبلیغ‌دهندگان نیز سرایت کرده است.

طبق گزارش تپسل، پوش‌نوتیفیکیشن حدود 50 درصد کاهش داشته و حدود 37 درصد از نمایش تبلیغات نیز کاهشی بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.