راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی انتقادی پرونده همشهری آنلاین برای بانکداری الکترونیکی (۲)

سایت همشهری آنلاین امروز پرونده نسبتا مفصلی برای بانکداری الکترونیک منتشر کرد. در ادامه نگاهی داریم به پرونده همشهری آنلاین درباره بانکداری الکترونیک.

 

خودپرداز: ابزاری برای بانکداری الکترونیک یا اجتناب از بانکداری الکترونیک

یک خانم کارمند می‌گوید: من بسیاری اوقات سعی می‌کنم با منتقل کردن پولم از یک کارت به کارت دیگر، حتی بیش از 200هزار تومان در یک روز دریافت کنم و گاهی هم پیش آمده است که کل حقوقم را در یک یا 2روز از بانک گرفته‌ام. به اعتقاد وی دستگاه‌های خودپرداز بیش از آنکه ابزار بانکداری الکترونیک باشند، ابزار پرداخت پول نقد و اجتناب از بانکداری الکترونیک هستند.

این‌ها جمله‌های پایانی گزارشی هستند که بر مبنای یافته‌های واحد پژوهش و نظرسنجی مؤسسه همشهری و حضور میدانی خبرنگار همشهری به دست آمده است. در این گزارش با ارائه آمارها نشان داده شده که شناخت مردم از بانکداری الکترونیک نهایتا در حد شناخت خودپرداز و پایانه فروش است. آن هم به طور ناقص. طوری که بیشتر مردم خودپرداز را صرفا وسیله‌ای برای دریافت پول می‌دانند. در بخشی از این گزارش آمده است:

یک دانشجوی مهندسی عمران در پاسخ به سؤال ما درباره میزان استفاده از بانکداری الکترونیک می‌گوید: تا به‌حال زمینه استفاده از این خدمات برایم پیش نیامده است. وی البته ادامه می‌دهد: یک بار زمانی که می‌خواستم برای کنکور ثبت‌نام کنم مجبور شدم از طریق یکی از کارت‌های عضو شتاب وجه مورد نیاز را واریز کنم؛ شاید این تنها تجربه من از بانکداری الکترونیک باشد.

وی بر این باور است که به واسطه نبود همین اقدامات اجباری در مقاطع بعدی، اساسا بسیاری از دانشجویان تاکنون به سمت اینگونه از خدمات بانکی نرفته‌اند. همین نکته را تعداد زیادی از پاسخگویان هم مورد اشاره قرار داده و می‌گویند: علاوه بر پرداخت وجوه مورد نیاز برای ثبت نام کنکور، پرداخت قبوض خدمات شهری و دریافت یارانه نقدی تاکنون زمینه دیگری برای استفاده از بانکداری الکترونیک پیش نیامده است. یک راننده تاکسی هم با انتقاد از عملی نشدن ایده نصب ابزار بلیت الکترونیک در خودروهای‌سواری، می‌گوید: یک زمان گفتند نبستن کمربند ایمنی یک تخلف رانندگی است و جریمه دارد. درنهایت این مسئله بین همه مردم جا افتاد. اگر همین کار را به بخشی از کارهای بانکی هم تعمیم دهند، امکان توسعه بانکداری الکترونیک در کشور وجود دارد.

متن کامل این گزارش را می‌توانید از اینجا بخوانید.

 

فرید ضیاء‌‌الملکی

یادداشتی از فرید ضیاء‌‌الملکی

هنوز دغدغه‌هایی در زمینه دریافت و پرداخت از طریق اینترنت وجود دارد

سومین بخش پرونده همشهری آنلاین یادداشتی است از فرید ضیاء‌‌الملکی کارشناس اقتصادی. او در بخشی از یادداشت خود نوشته است:

اکنون بانکداری الکترونیک در کشورمان به ابزاری برای پرداخت قبض‌آب و برق، تلفن و… یا به دستگاه‌های خودپرداز برای دریافت و پرداخت یا انتقال وجه محدود شده است اما در مقایسه با سایر کشورها ابتدای راه هستیم. با این شرایط می‌توان گفت آنچه در کشورمان به‌عنوان بانکداری الکترونیک مطرح است بیشتر به نظام دریافت و پرداخت الکترونیک محدود شده است، گرچه حتی در این شیوه نیز به‌دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم با مشکلات مبتلا به‌نظام بانکی، مشتریان بانک‌ها با محدودیت‌های بسیاری مواجه هستند. انجام مبادلات بانکی از طریق اینترنت نیز به‌دلیل محدودیت‌های شبکه‌ مخابراتی کشور یا برخی دغدغه‌های تأمین ایمنی کاربران هنوز ابتدای راه قرارداشته و برخلاف بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا که اغلب خرید و فروش کالاها و خدمات آنها از طریق شبکه اینترنتی انجام می‌شود، در کشور ما هنوز هم سهم خرید اینترنتی در نظام عرضه کالا بسیار ناچیز بوده و علاوه بر عدم‌آشنایی اغلب مصرف‌کنندگان با این شیوه، دغدغه‌هایی در زمینه دریافت و پرداخت از طریق اینترنت وجود دارد.

به‌رغم تنگناهای موجود، طی سال‌های اخیر فرهنگسازی نسبتا خوبی برای استفاده از این سیستم بانکی در کشورمان صورت گرفته، است به‌نحوی که در مقایسه با 10سال پیش میزان استقبال مشتریان از این سیستم به‌ویژه در دریافت و پرداخت‌ها بیشتر شده است اما استفاده از بانکداری الکترونیک بین همه اقشار جامعه هنوز هم فراگیر نشده و به‌نظر می‌رسد باید فرهنگسازی جامع‌تری در این زمینه صورت گرفته و ابزارهای به‌کار گرفته شده در این سیستم نیز به روز شود. می‌توان گفت به‌رغم همه پیشرفت‌های صورت‌گرفته در نظام بانکداری الکترونیک کشورمان، میزان اعتماد‌سازی‌ برای استفاده از این سیستم بسیار پایین و در حد 10 تا 15درصد بوده و اکثریت جامعه به این سیستم اعتماد کامل ندارند. اگر شرایط به‌گونه‌ای فراهم شود که حداقل 50درصد مردم برای انجام مبادلات بانکی به‌استفاده از بانکداری الکترونیک ترغیب شوند دیگر نیاز به تأسیس شعب متعدد بانک‌ها در سراسر کشور نبوده، هزینه نظام بانکی و مشتریان به شکل محسوسی کاهش یافته و حتی در کاهش ترافیک و مراجعه به شعب بانک‌ها برای انجام مبادلات بانکی مؤثر خواهد بود.

متن کامل یادداشت او را از اینجا بخوانید.

ادامه دارد …

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.