راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس اعلام کرد / تأکید نمایندگان بر قانونمندکردن فضای مجازی است

بهناز توحیدی / سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران در توضیح جلسه غیرعلنی مجلس با وزیر کشور و  فرمانده کل انتظامی کشور، با اعلام اینکه فضای مجازی باید مانند تمام دنیا قانونمند شود، گفت: «نظر مجلس این است که براساس واقعیت‌های جامعه مردم باید بتوانند از فضای مجازی استفاده کنند؛ اما هنوز تصمیم‌گیری قطعی درباره رفع فیلتر برخی از شبکه‌های اجتماعی اتخاذ نشده است.»

از عصر ۳۰ شهریور همزمان با آغاز ناآرامی‌ها در کشور بسیاری از پلتفرم‌های خارجی ازجمله اینستاگرام، واتس‌اپ، لینکدین، اسکایپ، وایبر و iMessage، گوگل‌پلی و اپ‌استور از دسترس خارج شده‌اند.

خبرگزاری فارس در یک خبر اعلام کرد به تصمیم شورای امنیت کشور، دسترسی به اینستاگرام و واتس‌اپ از داخل ایران ممکن نیست. وزیر کشور هم در همان زمان در گفت‌وگو با صداوسیما اعلام کرده بود محدودیت روی شبکه‌های اجتماعی خارجی، موقتی است و تا زمان ادامه به گفته او «اغتشاشات»، این محدودیت وجود دارد. ایجاد این محدودیت‌ها باعث آسیب به کسب‌وکارهای خانگی و استارتاپ‌ها شده است. در این زمینه همچنین انجمن تجارت الکترونیک در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی از محدودسازی اینترنت شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده که قطع دسترسی به اینستاگرام، بیش از ۴۰۰ هزار کسب‌وکار را با خطر نابودی مواجه کرده و امرار معاش بیش از یک میلیون نفر را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است.

با این حال سید نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس اعلام کرد تا زمانی‌ که فضای آشوب و اغتشاش وجود داشته باشد، براساس مصوبات مقامات و دستگاه‌های ذیصلاح این وضعیت ادامه پیدا می‌کند و نظر مجلس این است که براساس واقعیت‌های جامعه مردم باید بتوانند از فضای مجازی استفاده کنند؛ اما هنوز تصمیم‌گیری قطعی درباره رفع فیلتر برخی از شبکه‌های اجتماعی اتخاذ نشده است.

او با تأکید بر اینکه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بستری است که مورد استفاده عموم مردم است، گفت: «اما این بستر هم باید مثل همه دنیا قانونمند شود. در کنار برخوردهای سلبی که در این حوزه صورت می‌گیرد باید دسترسی مردم را به نحوی فراهم کنیم که کسب‌وکارشان دچار مشکل نشود.»

او ادامه داد: «در عین حال تأکید مجلس بر این است که فضای مجازی نباید میدانی برای سوءاستفاده دشمن شود. بخش عمده‌ افرادی که در اغتشاشات حضور داشتند به طور گسترده از این بستر استفاده کردند و شبکه‌های اجتماعی در ایجاد این فضا تأثیر داشت.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.