راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جذاب‌ترین‌ روندهای حوزه پرداخت / دیجیتالی‌شدن و فراتر

طی یک سال گذشته دگرگونی دیجیتالی با شتاب بیشتری در همه بخش‌ها تداوم داشته و در این میان تجارت در این حوزه نیز بدون هیچ استثنایی با این دگرگونی همراه بوده است. حتی جامعه هم که با رفع محدودیت‌های پاندمی و بازگشایی شرکت‌ها به سمت عادی شدن فعالیت‌ها حرکت کرده، عادت‌های خوگرفته در دوران پاندمی در بسیاری از عرصه‌ها ازجمله پرداخت و امور فنی پایدار را ادامه داده است.

به گزارش روابط عمومی کارت اعتباری ایران‌کیش، شالوده تجارت‌ها به خریدهای آنلاین تبدیل شده و آنچه در دوران قرنطینه کرونا بوده، باز هم با شدت ادامه دارد. در مغازه‌های فیزیکی نیز پرداخت بدون تماس به‌عنوان یک ارزش شناخته شده‌ است. آنچه در برآیند دیجیتالی‌شدن جهان ازجمله پرداخت‌ها به طور معمول باید سال‌ها طول می‌کشید تنها طی چند ماه محقق شد. غیرقابل‌پیش‌بینی‌ترین و نامطمئن‌ترین‌ها حالا قابل‌ انتظار هستند و مطلبی که روشن است اینکه آینده پول، پول دیجیتال است. پاندمی تغییر را سرعت بخشید؛ اما رفتار ما به‌صورت دائمی به سمت دیجیتالی‌شدن به‌صورت بسیار فراتری ادامه می‌یابد. این مسئله توسط روندهای در حال ظهور خلاقانه پشتیبانی می‌شود و پول دیجیتال را به اولویت رسانده و تجارت را به‌صورت گسترده‌ای تغییر شکل داده است. در این مقاله از جذاب‌ترین موارد در فضای پرداختی طی سال 2022 آورده شده است:

سیستم‌های مالی تعبیه‌شده و فین‌تک‌ها:

فین‌تک یا فناوری مالی به معنای کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه خدمات مالی است. در فضای اقتصادی کمپانی‌ها با کاربرد تکنولوژی تلاش می‌کنند خدمات مالی را کارآمدتر کنند.

نوآوری باز بر پیچیدگی بانکداری و فراهم‌کردن زیرساخت‌ها برای هرچه بیشتر قابل‌دسترس بودن تأکید می‌کند؛ از این‌ رو به هر شرکتی اجازه داده می‌شود یک فین‌تک باشد و تولیدات مالی جدید با یک تجربه مشتری بهتر و هزینه کمتر ایجاد کند. با مقررات در حال تکمیل، تجار و بازرگانان پی می‌برند که چگونه خدمات مالی می‌تواند درآمدهای مکمل ایجاد کند. ارائه‌دهندگان خدمات جدید بانکی درآمدها و جریانات درآمدی جدید را در کنار فین‌تک‌ها ایجاد می‌کنند.

پرداخت‌های سبز:

با توجه‌ به نشست COP26 در سال گذشته که توجهات را به وضعیت اضطراری آب‌وهوا جلب کرد، آگاهی و اشتیاق مصرف‌کننده برای محصولات پایدار هرگز بالاتر از این نبوده است. تحقیقات نشان می‌دهد 62درصد از مصرف‌کنندگان در صورت وجود مزایای پایدار نزد بانک خود می‌ماندند، اما امروزه تنها یک‌چهارم مصرف‌کنندگان ویژگی‌های پایدار بودن را دارند. راه‌ حل‌های جدید مانند Visa Eco Benefits می‌توانند به ادغام ویژگی‌ها در پرداخت‌های کارتی کمک کنند و به کاربران کمک کنند تأثیر هزینه‌هایی که برای محیط‌ زیست می‌کنند را درک کنند. برای مثال با تراکنش‌هایی که کمک‌های مالی را به شرکای سازگار با محیط‌ زیست و حذف‌کننده کربن ارائه می‌دهند.

متاورس:

متاورس در حال خلق یک فضای جدید میان دنیای متفاوت دیجیتال است؛ ترکیبی از دنیای مجازی و واقعیت افزوده، چه فروش کفش‌های ورزش مجازی باشد و چه برگزاری کنسرت در این فضای متاورسی. ما در حال دیدن فضای دیگری در اقتصاد مجازی هستیم که اجازه فروش مجازی کالاها را می‌دهد. متاورس فرصت‌های زیادی هدیه می‌دهد و به طور کامل یک پلتفرم فروش کاملاً جدید را خلق می‌کند. امروز تعریف اینکه چگونه به طور مؤثری خدمت جدید ارائه بدهیم و از شکل‌های تجاری در حال ظهور بهره ببریم، سؤال بزرگ مؤسسات مالی و تجاری است.

Bnpl (الان بخر بعداً پرداخت کن):

مشتریان علاقه‌مند به راهکارهای خرید قسطی هستند و این گرایش به‌شدت رو به افزایش است. مثل کارت‌های اعتباری BNPL اعتبارها و وام‌های بدون وثیقه را به مشتریان ارائه می‌دهد. طرح‌های BNPL که به‌عنوان «وام‌های نقطه خرید» هم شناخته می‌شوند به خریداران اجازه می‌دهند هزینه خرید اقلام را در یک دوره مشخص پرداخت کنند. این چیز تازه‌ای نیست؛ وام‌های اینچنینی سال‌هاست که در سراسر جهان‌ دیده می‌شوند. مردم با استفاده از وام‌ها و تسهیلات خرید کالا، مبلغ خرید را در یک دوره مشخص بازپرداخت می‌کنند. BNPL از این لحاظ متفاوت است که در این روش خرید به طور کامل انجام می‌شود و دیگر چیزی در گرو کسی نیست و بیشتر اوقات خبری از سود هم نخواهد بود.

خریداران در فضای آنلاین تنها با چند کلیک می‌توانند از خدمات BNPL استفاده کنند. معمولاً در این روش خریدار یک مبلغ اولیه را پرداخت کرده و باقی‌مانده را در یک دوره سه تا چهار‌ماهه تکمیل می‌کند. ارائه‌دهندگان خدمات BNPL معمولاً استفاده از این وام‌ها را به خرده‌فروشان پیشنهاد داده و سپس بخشی از تراکنش‌های فروشگاه را به‌عنوان درآمد و سود خود دریافت می‌کنند.

برای موفقیت BNPL باید با دقت تعادل میان هزینه‌های منابع مالی با توانایی در ریسک اعتباری را ارزیابی کرد. باید دیون بد را مدیریت کرده و با افزایش مقررات مقابله شود.

کریپتو –ارز دیجیتال که در حال تبدیل شدن به جریان اصلی است:

کریپتو و کریپتوکارنسی نیز جزوی از ارزهای دیجیتال و مجازی است، با این تفاوت که نوع ساخت آن با دیگر ارزهای دیجیتال متفاوت است. بنابراین، ارز دیجیتال یک مجموعه بزرگ از ارزهای مجازی است که یک زیرمجموعه آن مربوط به کریپتو است. یکی دیگر از مواردی که در سال 2021 رشد سریعی داشت و دائم در حال برجسته‌تر شدن بیشتر است، ادغام رمرزارز و کریپتو در جریان خدمات مالی است. ما به صورت فزاینده‌ای مشاهده می‌کنیم که قانونگذاران در پی ایجاد سازوکارهایی هستند که مرتبط با فعالیت‌های مربوط به کریپتوهاست. Visa در حال نقش‌آفرینی برای هدایت در زمینه ورود کریپتو به خدمات مالی است.

بانکداری باز:

در بانکداری باز، خدمات بانکی دیگر محدود به شعبه‌ها نمی‌شود و به مدد توسعه فناوری اطلاعات، پلتفرم‌های مناسب‌تری برای آن تعریف می‌شود. در سیستم Open Banking کاربر می‌تواند با استفاده از رابط برنامه‌‌نویسی کاربردی (API) به یک شبکه مالی دسترسی پیدا کند. میزان و نحوه این دسترسی به داده‌‌های مالی را استانداردهایی که برای داده باز بانکی تعریف شده است، تعیین می‌کند.

در این شیوه بانکداری، انتقال وجه راحت‌تر صورت می‌گیرد و کاربران این شانس را دارند تا با مقایسه خدمات مالی شرکت‌های مختلف، مناسب‌ترین سرویس را برای خود انتخاب کنند.

بسیار مهم است که مصرف‌کنندگان بتوانند اطلاعات حساس را با اشخاص ثالث به شیوه‌ای امن‌تر به اشتراک بگذارند. از طریق APIها، مصرف‌کنندگان می‌توانند اطلاعات را با اشخاص ثالث قابل‌ اعتماد به اشتراک بگذارند که به نوبه خود راه‌ حل‌های مالی نوآورانه ایجاد می‌کنند. این زمینه را برای محصولات و خدمات کاملاً جدید – و جریان‌های درآمد – برای خریداران و فین‌تک‌ها، افزایش می‌دهد و در عین‌ حال به مشتریان خود اجازه می‌دهد تا از توزیع نهایی مراقبت کنند.

واضح است که سال 2022 سال دیگری از تغییرات در مقیاس بزرگ است. با اختلال مثبت بیشتر در تجارت و حرکت پول، نوآوری در یک محیط باز به رشد خود ادامه خواهد داد و قدرت و پتانسیل پول دیجیتال را گسترده خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.