راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آشنایی با روش‌های پرداخت SNPL / خرید اقساطی بدون گرفتاری در تله بدهی

زمانی که بحث پرداخت آنلاین در خریدهای غیرحضوری مطرح می‌شود، سه روش پیش‌ روی افراد قرار می‌گیرد؛ روش اول «ثبت سفارش و پرداخت وجه به‌صورت هم‌زمان باشد»، روش دوم «هم اکنون کالا را خریداری کنند و مبلغ را در زمان دیگر، به‌صورت یکجا یا طی اقساط بپردازند» و روش سوم نیز «مبلغ کالا را پس‌انداز کنند تا طی روزهای آتی کالا یا خدمت را خریداری کنند.». روش‌های دوم و سوم به ترتیب BNPL  و SNPL است که کسب‌وکارها بنا به نیاز مشتری و البته بازار می‌توانند کاربران‌شان را به استفاده از آنها ترغیب کنند.

 SNPL (save now pay later) و BNPL (buy now pay later) با تنوع‌بخشی به روش‌های پرداخت، یکی از نمودهای مشتری‌مداری و برآیندی میان نوآوری و ارتقای تجربه کاربری هستند. این روش‌های پرداخت برای کسب‌وکارهایی که به‌ دنبال وفادار نگه داشتن مشتری و فروش بیشتر محصولات خود هستند، کاربرد فراوانی می‌توانند داشته باشند.

در روش پرداخت SNPL مشتری یا کاربر پس از واریز وجه به‌ حساب کاربری خود در فواصل زمانی تعیین‌شده تکمیل مبلغ کالا، خرید خود را انجام می‌دهد و کالا را دریافت می‌کند.


الان پس‌انداز کن، بعداً پرداخت کن


SNPL یا save now pay later یکی از روش‌های مدرن پرداخت برای خرید کالا یا خدمات است که در آن مشتری با واریز مبلغ کالا طی چند قسط به‌ حساب کسب‌وکار، کالا را در زمان معین، خریداری کرده و تحویل می‌گیرد. مشتری می‌تواند پیش از به‌ اتمام‌ رسیدن فرایند خرید و تحویل کالا نظر خود را نسبت به خرید کالا تغییر دهد و پول خود را (باتوجه‌ به قوانین کسب‌وکار) پس بگیرد.

باید به این موضوع اشاره کرد که کسب‌وکار نیز تا زمانی که فرایند خرید تکمیل نشده، نمی‌تواند از وجه پرداخت‌شده مشتری استفاده کند. در صورت انصراف از خرید توسط مشتری، با توجه‌ به قوانین کسب‌وکار، بخشی از وجه پرداختی به‌عنوان هزینه یا کارمزد کم شده و مابقی به‌ حساب خریدار بازگردانده می‌شود.  


کارکرد SNPL


در قسمت‌های پیشین به این نکته اشاره شد که سرویس SNPL برای خرید کالاها و خدمات در زمان آتی به‌کار می‌رود؛ بدین معنا که فرد با امضای mandate با ارائه‎‌دهنده کالا یا خدمت، تضمین تحویل آن را در زمان مقرر و پس از تکمیل مراحل پرداخت، می‌گیرد.

در واقع می‌توان ادعا کرد این سرویس برای خریدهای اقساطی نیز کاربرد دارد؛ فرض کنید فردی درصدد است تا چهار ماه آینده بیمه حوادث برای واحد مسکونی خود فعال کند. به‌ جای پرداخت تمام مبلغ به‌صورت یکجا، با تکمیل فرایند خرید طی چند ماه، علاوه بر تضمین دریافت بیمه و فعال‌سازی آن با روش SNPL، درصورتی‌که از خرید بیمه مورد نظر منصرف شود، وجه به حسابش بازگردانده می‎‌شود. 

از آنجا که سرویس SNPL در اغلب کسب‌وکارها به همراه تخفیف یا جایزه ارائه می‎‌شود، مشتری یا کاربر با انتخاب این روش به‌عنوان روش پرداخت، می‌تواند از تخفیف در خرید کالا و خدمات به‌خصوص بیمه بهره‌‎مند شود. در برخی کسب‌وکارها، مبلغ پرداخت‌شده در حساب کاربری کاربر ذخیره شده و قابلیت برداشت آن تا زمانی که پرداخت‌ها تمام نشود، فعال نمی‌شود. البته این کار مشابه کاری است که برخی جواهرفروشی‌های اروپایی انجام می‌دهند؛ با دریافت مبلغ ماهانه از افراد و دادن تخفیف‌ها یا جوایز بیشتر در پایان دوره، کالا یا خدمت را در اختیار خریدار قرار می‌دهند. 


عدم نیاز به خط اعتباری


SNPL یک روش پرداخت مبلغ کالا یا خدمات در بازه زمانی طولانی‎‌تر است و از آنجا که این روش برای خریدهای فوری مانند کالاهای اساسی و ضروری به کار نمی‌رود، نیازی به واریز مبلغ به‌صورت یکجا یا اخذ خط اعتباری برای خرید کالاها و خدمات ندارد. از این‌ رو خریدارانی که آن را انتخاب می‌کنند، خود را مقروض نمی‌کنند و از وجوهی که در طی زمان پرداخت کرده‌اند برای خرید استفاده می‌کنند. 

بهره‌مندی از روش SNPL برای خرید می‌تواند افراد را از «تله بدهی» که برای خریدهای بزرگ‌تر ممکن است بدان گرفتار ‌شوند، نجات دهد. 


چه افرادی از آن استفاده می‌کنند؟


SNPL روشی برای خرید بدون دریافت وام یا استقراض است و برای افرادی توصیه می‌شود که نمی‌خواهند در آینده بابت خرید کالا بدهی داشته باشند.

اینکه در چه زمانی باید SNPL یا BNPL را انتخاب کرد به فاکتورهای مختلفی از جمله فوریت دریافت یا خرید محصول، میزان نقدینگی در دست خریدار و حتی زمان خرید بستگی دارد. اگر افراد به دنبال خریدهای تشویقی هستند، می‌توانند از کسب‌وکارهایی استفاده کنند که SNPL را به‌عنوان یکی از روش‌های پرداخت پذیرفته و آن را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. در غیر این صورت، BNPL می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد.

جیبیت با ارائه سرویس‌های پرداخت مانند درگاه پرداخت اینترنتی و دایرکت‌دبیت علاوه بر توانمندی کسب‌وکارها، گزینه‌های پرداخت آنها را نیز متنوع‌تر می‌کند.

1 دیدگاه
  1. Milad می‌گوید

    سلام
    متاسفانه تعریفتون از snpl یا به درستی بیان نشده و یا کلا اشتباهه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.