راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ظهور بانکداری پلتفرم و تاثیرات آن بر حوزه مالی

امیر یوسف‌زاده / ظهور اقتصاد پلتفرم در سراسر جهان، کسب‌وکارها را با تغییرات زیادی همراه کرده و این تغییرات، در حوزه مالی بسیار ملموس‌تر از سایر حوزه‌هاست.

پلتفرم‌ها، برای دهه‌ها وجود داشتند؛ اما از آنجا که تکنولوژی و خدمات دیجیتال بر تعاملات روزانه مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها تسلط پیدا کردند، مدل‌های کسب‌وکار پلتفرم‌ها دستخوش تغییرات قابل‌توجهی شدند.

چندی پیش بانک‌ها، بستری برای وضع و تعریف قوانین در حوزه خدمات بانکی‌ و مالی بودند. با این‌ حال در عرض تنها یک دهه، بازیکنان پلتفرم مانند ویزا، مسترکارت و پی‌پال، نام‌های سنتی همچون CITI و HSBC را از این بازی به‌آرامی کنار زدند.

یکی از بزرگ‌ترین تغییرات و عوامل موفقیت در ورود به اقتصاد پلتفرم به تغییر مالکیت انحصاری به مالکیت آزاد مربوط بوده است.

back-end برای دهه‌ها، چشم‌انداز رقابتی را ترسیم یا در موارد خاص انحصار را تعریف می‌کرد؛ اما در اقتصاد باز، بخش front-end تمام وزن ساختار را بر دوش می‌کشد.

در بانکداری سنتی، استراتژی درآمدزایی به شکل مستقیم و بر مبنای کارمزدهای معامله و درآمد بهره یا شناور طراحی شده، اما در مدل پلتفرم، استراتژی درآمدزایی به روش غیرمستقیم و به شکل تقسیم درآمد، هزینه‌های پردازش و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها تنظیم شده است.

بانکداری باز یا (Openbanking) استفاده از APIها را برای تسهیل جریان اطلاعات و ایجاد نوآوری در بین بازیگران فعلی، دموکراتیک کرده و بانکداری باز از این نظر یکی از توانمندسازهای کلیدی بانکداری پلتفرم است.

بانکداری پلتفرم‌، که مسیر بسیار متفاوتی را در پیش‌روی خود می‌بیند، هنوز در آغاز مرحله تکاملی است و در حال حاضر دارای ویژگی‌هایی مانند توزیع آسان، تراکنش‌هایی با فرکانس بالا، فناوری فضای ابری، تحلیل داده‌ها و راه‌اندازی بر خط است. در کشور ما نیز در زمینه بانکداری باز شرکت‌هایی هستند که هوشیارانه در این مسیر حرکت می‌کنند، یکی از این شرکت‌ها سنباد است که با استفاده از زیرساخت قدرتمند و با معماری نوین، به تجمیع و ارائه مجموعه‌ای از خدمات بانکداری و Open API استاندارد می‌پردازد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.