راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ظهور بانکداری پلتفرم و تاثیرات آن بر حوزه مالی

امير یوسف‌زاده / ظهور اقتصاد پلتفرم در سراسر جهان، کسب‌وکارها را با تغييرات زیادی همراه کرده و اين تغييرات، در حوزه مالی بسيار ملموس‌تر از سایر حوزه‌هاست.

پلتفرم‌ها، برای دهه‌ها وجود داشتند؛ اما از آنجا که تكنولوژی و خدمات ديجيتال بر تعاملات روزانه مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها تسلط پيدا كردند، مدل‌های كسب‌وكار پلتفرم‌ها دستخوش تغييرات قابل‌توجهی شدند.

چندی پيش بانک‌ها، بستری برای وضع و تعریف قوانين در حوزه خدمات بانكی‌ و مالی بودند. با این‌ حال در عرض تنها يک دهه، بازيكنان پلتفرم مانند ويزا، مستركارت و پی‌پال، نام‌های سنتی همچون CITI و HSBC را از اين بازی به‌آرامی كنار زدند.

يكی از بزرگ‌ترين تغييرات و عوامل موفقيت در ورود به اقتصاد پلتفرم به تغيير مالكيت انحصاری به مالكيت آزاد مربوط بوده است.

back-end برای دهه‌ها، چشم‌انداز رقابتی را ترسيم یا در موارد خاص انحصار را تعريف می‌كرد؛ اما در اقتصاد باز، بخش front-end تمام وزن ساختار را بر دوش می‌کشد.

در بانكداری سنتی، استراتژی درآمدزايی به شكل مستقيم و بر مبنای كارمزدهای معامله و درآمد بهره يا شناور طراحی شده، اما در مدل پلتفرم، استراتژی درآمدزايی به روش غیرمستقیم و به شكل تقسيم درآمد، هزینه‌های پردازش و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها تنظيم شده است.

بانكداری باز يا (Openbanking) استفاده از APIها را برای تسهیل جریان اطلاعات و ایجاد نوآوری در بین بازیگران فعلی، دموکراتیک کرده و بانکداری باز از این نظر یکی از توانمندسازهای کلیدی بانکداری پلتفرم است.

بانكداری پلتفرم‌، که مسير بسيار متفاوتی را در پیش‌روی خود می‌بيند، هنوز در آغاز مرحله تکاملی است و در حال حاضر دارای ویژگی‌هایی مانند توزيع آسان، تراکنش‌هایی با فركانس بالا، فناوری فضای ابری، تحليل داده‌ها و راه‌اندازی بر خط است. در كشور ما نيز در زمينه بانكداری باز شرکت‌هایی هستند كه هوشيارانه در اين مسير حركت می‌کنند، یکی از این شركت‌ها سنباد است كه با استفاده از زیرساخت قدرتمند و با معماری نوين، به تجميع و ارائه مجموعه‌ای از خدمات بانكداری و Open API استاندارد می‌پردازد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.