راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توسعه فراگیری مالی در کشور به کمک BNPL

هومن امینی، مدیرعامل دیجی‌پی در هفدهمین رویداد فیناپ تاثیر BNPL در فراگیری مالی و تاریخچه آن را مورد بررسی قرار داد. امینی در بخش اول سخنان به تعریف ‌BNPL پرداخت و آن را در راستای توانمندسازی آنی برای خرید دانست.

او در ادامه سخنان خود به تجربه BNPL در جهان پرداخت و گفت بحث بحران‌هایی همچون بحران‌های اقتصادی بحران غذا و همچنین کرونا تأثیر بسیار زیادی در این صنعت گذاشته است.

به گفته امینی تا سال ۲۰۲۰ ارزش صنعت BNPL در جهان حدود ۹۷ میلیارد دلار برآورد شده است که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۴ این صنعت بیش از ۴ درصد از تراکنش‌های تجارت الکترونیک جهان را در اختیار خواهند داشت.

از طرفی بعد از بحث بحران اقتصادی سال ۲۰۲۲ ضربه بسیاری زیادی به ارزش سهام بازیگران این صنعت گذاشت.

امینی در بخش دیگری از سخنان خود با مقایسه دو بازار جهان و ایران گفت: «در بحث ارائه BNPL به افراد در جهان معمولاً این سرویس به افراد بی‌سابقه مالی جوان‌ها و نسل‌های تازه‌وارد به بازار کار است و همچنین افرادی که به دنبال طرح‌های اقساطی کم‌هزینه هستند ارائه می‌شود. این در حالی است که در مدل ایرانی کاربران اعتبار سنجی می‌شوند و توثیق صورت می‌گیرد و کاربران فعال در اکوسیستم تجارت الکترونیکی این کشور این سرویس ارائه می‌شود.»

امینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به انتقادهای واردشده به این صنعت اشاره کرد و گفت: «این سرویس با انتقاد بسیار جدی در خصوص مصرف‌گرایی مواجه است و سردرگمی جدی در بحث بازپرداخت وجود دارد. همچنین مشکلات بسیار جدی در بحث رگولاتوری در این حوزه وجود ندارد و همچنین معمولاً بدهی‌ها با توان بازپرداخت افراد همسان نیست.»

مدیرعامل دیجی‌پی با اشاره به ریسک‌ها و هزینه‌های وصول مطالبات در این سرویس با اشاره به مدل بریتانیا عنوان کرد که در حال حاضر ۱۰ درصد از خریدهای BNPL در بریتانیا به نکول منجر می‌شود.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به چالش‌های این صنعت در بازار ایران گفت: «با توجه به نرخ نکول در ایران بسیار این موضوع چالش‌برانگیز است و از طرفی بحث ریسک نکول نیز به دلیل عدم وجود سابقه اعتباری در زندگی افراد بسیار جدی است. از طرفی طبق آمارهای بانک مرکزی حدود ۸.۵ درصد از چک‌ها در دی‌ماه ۱۴۰۰ برگشت‌خورده است. همچنین ۵۰ درصد از افراد جامعه یا چک برگشتی داشتند یا نتوانستند اقساط خود را بازپرداخت کنند.»

این بخشی از چالش‌هایی بود که امینی در بحث BNPL ایران اشاره کرد. بااین‌حال او تأکید کرد که باید از هر اتفاقی که در این مسیر برای ما رخ‌داده درس بگیریم. او معتقد است اکنون با هر اعتباری که ارائه دادیم یک درس تازه گرفتیم.

به گفته امینی این قابلیت اکنون در دیجی‌پی به وجود آمده که می‌تواند ظرف ۱۵ ثانیه تخصیص اعتبار صورت گیرد.

امینی در بخش آخر سخنان خود با اشاره به اینکه BNPL  می‌تواند نقش بسیار مهمی در توسعه فراگیری مالی در کشور داشته باشد، تاکید کرد: «همکاری بازیگران در این حوزه می‌تواند تبدیل به یک تاریخ‌سازی در کشور بخصوص در بحث فراگیری مالی شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.