راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حضور مشترک نیکوکیوسک و سپ در نمایشگاه داروسازان / ارائه خدمات پرداختی و اعتباری نوآورانه به مراکز درمانی و بیماران

همایش علمی داروسازان یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های این حوزه است که به مدت سه روز مصادف با اول تا سوم شهریورماه در هتل المپیک برگزار شده است. در این نمایشگاه آخرین محصولات و راهکارهای داروسازی، داروخانه و تجهیزات ارائه می‌شود. نیکوکیوسک و شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش(سپ) با همکاری یکدیگر در غرفه‌ای مشترک در این نمایشگاه حاضر شده‌اند تا با راهکار و محصولات‌شان روندهای پرداختی، مالی، نوبت‌دهی و… را تسهیل کنند. به گفته این دو مجموعه، یکی از اصلی‌ترین اهداف حضور آنها در حوزه درمان این است که تنها دغدغه کاربر، بهبودی باشد.

نیکوکیوسک و پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ) امروز بیش از هزار کیوسک داروخانه را پوشش و خدماتی مانند نوبت‌دهی آنلاین، دریافت دارو با کد ملی، بی‌ان‌پی‌ال و… را ارائه می‌دهند.


خرید مکانیزه دارو با کد ملی


شرکت نیکو از سال 1392 در حوزه کیوسک‌های سلف‌سرویس پرداختی فعالیت می‌کند. به گفته سید مرتضی اعتصامی، مدیرعامل نیکو، کیوسک‌های نیکو عملیات پرداخت را در مراکز درمانی تسهیل و تسریع و شرایطی فراهم می‌کنند که در موقعیت‌های بحرانی بیماران درگیر بوروکراسی‌های پرداخت نشوند: «همان‌طور که گفته شد، کیوسک‌ها شخصی‌سازی می‌شوند و به‌تبع کاربردهایشان، خدمات متفاوت‌تری دارند. مثلاً این کیوسک‌ها در داروخانه‌ها نقش صندوق‌دار را ایفا می‌کنند. امروز نیکوکیوسک با 70 درصد شرکت‌های ارائه‌دهنده نرم‌افزار صندوق داروخانه همکاری می‌کند و قرار است این گستردگی افزایش پیدا کند.»

طبق گفته‌های اعتصامی، بعد از الکترونیکی شدن نسخه‌ها، شرایط کمی متفاوت شد و کد ملی افراد هم اهمیت بیشتری پیدا کرد؛ چراکه این شناسه امروز نشان‌دهنده بیمه فرد، بیماری او و… است: «کیوسک‌های نیکو با کد ملی افراد منطبق شده و تنها با درج این کد، داروهای مورد نیاز بیمار به بخش نسخه ارسال می‌شود. نوبت‌دهی هم سرویس دیگری است که اخیراً به کیوسک‌های داروخانه‌های نیکو اضافه شده‌ است.»

او با بیان اینکه یکی از اهداف ما حذف کاغذ است، توضیح داد: «داروخانه‌های بزرگ روزانه بیش از سه رول کاغذی مصرف می‌کنند و هزینه آن در سال و ماه قابل‌ توجه است. شرایطی ایجاد می‌کنیم که هیچ کاغذی در فرایند خرید دارو استفاده نشود.»

به گفته اعتصامی، انتشار اسامی داروهای در حال انقضا، قابلیت مهم دیگری است که نیکوکیوسک در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌دهد: «به این واسطه می‌توان بر مکمل‌ها، لوازم بهداشتی و آرایشی و داروها تخفیف اعمال کرد و از هدررفت ماهانه آنها جلوگیری کرد. همچنین به‌وسیله قابلیت دو مانیتور بستر تبلیغاتی شرکت‌های دارویی هم باشد.»


راهکارهای مشترک برای تسهیل خدمات پرداختی


اعتصامی با اشاره به همکاری با پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ) نیز توضیح داد: «از سال 1395 همکاری‌مان با پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ) را در حوزه‌های متفاوت آغاز کرده‌ایم و در دور جدید همکاری‌ها طرح‌های مرتبط با درمان را پیش خواهیم برد.» با همکاری پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ) خدماتی تعریف کرده‌ایم که مختص خودمان است و مشابه آن در بازار وجود ندارد. پرداخت دومرحله‌ای یکی از این خدمات است. به این وسیله تراکنش فریز و تا زمان تأییدیه پرینت صادر نمی‌شود. این سرویس به‌شدت در پرداخت‌های بیمارستانی و داروخانه کاربرد دارد و کیفیت پرداخت را افزایش داده است.»

اعتصامی معتقد است یکی از دلایل اصلی اعتماد مراکز درمانی به آنها، سرویس پرداختی مشترک این دو شرکت؛ اعم از سرویس تسهیم خاص و تفکیک تراکنش میان عناصر متفاوت داروخانه است.

از نگاه او، پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ) باکیفیت‌ترین و پایدارترین خدمات پرداخت را میان شرکت‌های پرداختی کشور ارائه می‌دهد و برای نیکو همیشه یک شریک قابل‌ اتکا بوده است.


سهم 25درصدی بانک سامان از صنعت دارو


طبق گفته‌های سید مهدی آباقی، مدیر راهکار حوزه درمان شرکت پرداخت الکترونیک سامان، 25 درصد صنعت دارو از طریق بانک سامان تأمین می‌شود. با این پشتوانه پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ) سرویس‌های ویژه‌ای را مختص داروخانه‌ها ایجاد کرده و شرکت‌های بخش می‌توانند به‌ویژه این شبکه تراکنش‌های پرحجم را پردازش کنند.

او در خصوص همکاری با نیکوکیوسک تصریح کرد: «شرکت سامان‌کیش و نیکوکیوسک در اولین‌ها کنار هم بوده‌اند و با یکدیگر به کاهش هزینه به‌‌وسیله حذف صندوق، از بین‌ بردن صف‌های طولانی، مدیریت هزینه و مدیریت منابع کمک کرده‌اند. در بیمارستان‌ها هم کیوسک‌ها را نصب و به نرم‌افزارهای اچ‌آی‌اس متصل شده‌اند. در ادامه سامانه‌های گزارش‌گیری آنلاین را پیاده‌سازی کردیم تا داروخانه برحسب صندوق گزارش خود را پایش کند. در ادامه هم مسیر توسعه‌ای را پیش گرفتیم و در مسیر افزایش تعداد خدمات‌مان با یکدیگر خواهیم بود. حوزه درمان حوزه حساسی است و ما می‌خواهیم بیمار با دیدن خدمات ما احساس امنیت کند.»


بی‌ان‌پی‌ال برای داروخانه‌ها


مدیر راهکار حوزه درمان شرکت پرداخت الکترونیک سامان در ادامه به خدمات پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ) در حوزه درمان پرداخت: «سامان‌کیش با همکاری بانک سامان اخیراً سرویسی به نام پرداخت ادوراطب را راه‌اندازی کرد. به این واسطه فرایند چک حذف و ارتباط معاملات با کارت اعتباری مکانیزه شد. با حذف این فرایندها، شرکت پخش همان روز دارو را به خریدار تحویل می‌دهد. ادوراطب به‌نوعی بی‌ان‌پی‌ال داروخانه‌ای است. کیوسک‌های پرداخت هم از دیگر خدمات سامان‌کیش است که به صورت‌های ویندوزی، اندرویدی، دیواری و ایستاده عرضه می‌شود. این کیوسک‌ها اولین‌بار برای مدیریت صف طراحی و در بیمارستان و داروخانه نصب شد تا بیمار تنها با بارکد یا استفاده از کارت ملی خدمات مورد نیازش را از مرکز دریافت کند. او می‌گوید: «تمام این خدمات در بخش‌های ux و ui با کمک شرکت نیکو پیش رفته است.»


ورود به حوزه کش‌بک و اعتبار b2c


آن‌طور که مدیر راهکار حوزه درمان شرکت پرداخت الکترونیک سامان می‌گوید یکی دیگر از سرویس‌های مشترک سامان‌کیش و نیکو، راه‌اندازی کیف پول الکترونیکی با قابلیت کش‌بک است: «اپلیکیشن 724 متعلق به شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ) است. به‌زودی امکان خرید دارو با کیف پول 724 فراهم می‌شود. البته کش‌بک به استفاده از کیف پول منوط نیست و قرار است هر کاربری که به‌وسیله کیوسک نیکو پرداخت خود را با کارت بلوبانک انجام می‌دهد، از این خدمت بهره‌مند شود.

یکی دیگر از برنامه‌ها ارائه خدمات اعتباری به بیمار است. بانک سامان پشتوانه این طرح است و با صدور کارت‌های مخصوص به بیماران تسهیلات خواهد داد.»

اعتصامی در پایان عنوان کرد که در میان همکاری این دو مجموعه یک اکوسیستم متشکل از بیمه نئوبانک، بانک سنتی، شرکت پرداختی و نرم‌افزاری وجود دارد. این شبکه قدرتمند است و همکاری کاملاً استراتژیک بوده و نیکو میز وکیل‌مدافع کاربر است و احترام به کاربر اصل جدی برای آنهاست و پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ) به‌خوبی آن را درک کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.