راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وام؛ ابزاری که به درستی به‌کار گرفته نشد

 سید حامد قنادپور مدیرعامل تارا در رویداد فیناپ، وضعیت اعتباری چهل سال گذشته ایران را بررسی کرد و گفت: «ذهینت‌های متعددی درباره وام در ایران وجود که به تجربه آنها باز می‌گردد. بررسی‌ها نشان می‌دهند که ایران در چهل سال گذشته به چهار دوره متفاوت تقسیم شده است.»

او ادامه داد: «در دوره اول دوران جنگ و تلفات بعد از آن، تمرکز وام بر خانواده‌های شهدا و جنگ‌زدگان بود و وام‌ها صرف مسکن می‌شدند. در دوره دوم امور بانکی تسریع شد و تمرکز بر وام‌های کلان بود. مردم در آن دوره خودشان با چک کارمندی به یکدیکر وام می‌دادند. این دو دوره بهترین زمان‌های نمود وام در کشور بوده است. دوره سوم با رشد درامدهای نفتی همراه بود و دولت ثروتمندتر شد. در اواخر دهه 80 دوره کارت اعتباری بود و بانک‌های خصوصی نسبت به ارائه تسهیلات اقدام کردند. در سال 88 که سیاست افزایش جمعیت شروع شد تمرکزها به سمت وام ازدواج رفت. وام‌های خود اشتغالی هم که در این دوره بودند باعث یک بحران شدند، «بحران بیکاران بدهکار» در دوره چهارم اواخر دهه نود است؛ وام ازدواج و وام مسکن بیشتر شد. اما باز هم تحقق اهداف نداشتیم.»

او ادامه داد: «در دوره چهارم، تسهیلات به ابزاری برای اجرای سیاست‌های دولت تبدیل شد که البته به‌کارگیری آن با شکست مواجه شد.»

او با اشاره به خاستگاه‌های وام گفت: «در تمام چهار دوران مذکور تورم، رکود و خانواده خاستگاه‌های وام بودند. اتفاقا اینها درست هستند اما ابزار وام به درستی استفاده نشد. نیاز دهک‌ها با یکیدگر متفاوت است دهک‌های بالا از وام و اعتبار رونق زندگی می‌خواهند و اعتبار را برای سرمایه‌گذاری خرج می‌کنند. دهک‌های پایین مشکل تامین معیشت دارند.»

او تاکید کرد که رفاه مردم باید خواستگاه وام و اعتبار باشددر همین مسیر با توسعه بی‌ان‌پی‌ال فرهنگ اعتماد را ایجاد کردیم. در تارا تمرکزمان بر رفاه قشر متوسط است تا آنها بتوانند زندگی روزمره خود را بدون بدهکارشدن بگذرانند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.