راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارن‌کراد و بنیاد سینمایی فارابی برای تأمین مالی فیلم‌های سینمایی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند / تأمین مالی جمعی از مرحله آزمایش گذشته است

روز شنبه 25 تیرماه طی مراسمی در سالن عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی تفاهم‌نامه همکاری میان این بنیاد، گروه پیشگامان کارآفرینی کارن و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری جهت تأمین مالی جمعی فیلم‌های سینمایی امضا شد. مجموعه کارن ورود به حوزه تأمین مالی سینما را با فیلم سینمایی بخارست آغاز کرد که روز امضای این تفاهم‌نامه تأمین مالی آن با مشارکت حدود 215 سرمایه‌گذار به پایان رسید.

علی عمیدی، مدیرعامل سکوی تأمین مالی جمعی کارن ضمن اشاره به سابقه طولانی تأمین مالی جمعی در کشور و رشد و توسعه آن در سال‌های اخیر در خصوص این تفاهم‌نامه توضیح داد: «تأمین مالی جمعی در ابتدا از شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز شد؛ اما ما صنایع مختلف را برای این امر در نظر داشتیم. صنعت سینما هم صنعت جذابی است که سعی کردیم با حساسیت‌های ویژه و هوشیاری به سمت تأمین مالی آن برویم و پس از بررسی‌ها برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده با بنیاد فارابی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نهایت به امضای تفاهم‌نامه رسیدیم.»

علی عمیدی، مدیرعامل سکوی تأمین مالی جمعی کارن با تأکید بر اینکه سعی مجموعه کارن بر این است که امسال بخش خوبی از تجربه مشارکت مردم در حوزه سینما را رقم بزند، توضیح داد: «ما تا به امروز برای پروژه‌های مختلف بالغ‌بر 50 میلیارد تومان از عموم مردم تأمین مالی کرده‌ایم که موعد تسویه این پروژه‌ها عموماً زیر یک سال است. در این میان یک طرح سینمایی نیز داشته‌ایم که حدود 215 سرمایه‌گذار در تأمین مالی آن مشارکت داشته‌اند. متوسط سرمایه‌گذاری هر سرمایه‌گذار نزدیک 18 میلیارد تومان بوده است. این پروژه کمک خوبی جهت کسب تجربه برای مجموعه ما بود. این تأمین مالی روز 25 تیرماه به اتمام رسید و امیدواریم که به واسطه این تفاهم‌نامه پروژه‌های جدیدی را در معرض سرمایه‌گذاری عموم مردم قرار دهیم.»

علی عمیدی، مدیرعامل سکوی تأمین مالی جمعی کارن

او در انتها نسبت به ورود سرمایه‌های مردم به این پروژه و از میان رفتن دغدغه تأمین مالی در صنعت سینما ابراز امیدواری کرد.

در ادامه مراسم علیرضا دلیری، دستیار ویژه معاون علمی فناوری ریاست جمهوری ضمن ابراز خوشحالی از ورود صنعت سینما به روش‌های نوین تأمین مالی عنوان کرد: «یکی از حوزه‌هایی که نیازمند ورود فناوری‌های نوین بود حوزه مالی است. قاعدتاً موضوع تأمین مالی زیرساخت هر فعالیتی است و اگر بستر این تأمین مالی تسهیل‌گرانه نباشد کل فرایند آن فعالیت دچار مشکل خواهد شد؛ لذا ما در سال‌های گذشته در کنار فعالیت‌های تولیدی و دانش‌بنیان موضوع فناوری‌های مالی یا فین‌تک‌ها را هم توسعه دادیم و بستر را تأمین مالی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و غیر از آن فراهم کردیم.»

علیرضا دلیری، دستیار ویژه معاون علمی فناوری ریاست جمهوری

به گفته دلیری دنیا با سرعت زیادی در این زمینه رشد پیدا کرده است و از میان حوزه‌های مختلف فین‌تک به دلیل اهمیت و جایگاه ویژه تأمین مالی، این حوزه یعنی Crowd Funding از سرعت رشد قابل توجهی برخوردار بوده است. در ایران نیز موضوع فناوری مالی به سرعت در حال رشد بوده و جنبه‌های مختلف زندگی مردم را نظیر پرداخت‌های روزمره بسیار ساده کرده است. تأمین مالی جمعی نیز به عنوان یک بخش فین‌تکی تسهیل‌گری زیادی در حوزه سرمایه‌گذاری و ایجاد کرده و از همه مهم‌تر نقدینگی خرد نزد مردم را جمع‌آوری و در خدمت رشد اقتصادی کشور قرار داده است.

او گفت: «پیش‌تر سرمایه‌گذاری و کمک به تولید کشور بروکراسی زیادی داشت و مداخله‌‌گرانه بود اما در تأمین مالی جمعی افراد با هوشمندی وارد این حوزه می‌شوند. این مدل تا به حال بازدهی خیلی خوبی داشته است.»

دلیری توضیح داد: «در ابتدا به دلیل تازگی موضوع تأمین مالی جمعی با حساسیت زیادی وارد این قضیه شدیم و تعداد کمی از پروژه‌ها را تأمین مالی کردیم؛ اما در حال حاضر تأمین مالی جمعی از مرحله آزمایش گذشته است و در آخرین مصوبه فرابورس رقم تأمین مالی هر طرح را از 10 میلیارد تومان به 25 میلیارد تومان افزایش دادیم و سقف جمع طرح‌ها را به 75 میلیارد تومان رساندیم. در کنار این موضوع در صورت وجود یک نهاد ضامن این محدودیت‌های عددی معنی نخواهند داشت.»

او در آخر با بیان اینکه بروکراسی دریافت تسهیلات از بانک‌ها بسیار بالاست گفت: «در پروژه‌هایی مانند پروژه‌های سینمایی که زمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند تأمین مالی جمعی بسیار تسهیل‌گرانه و کمک‌کننده خواهد بود نسبت به توسعه آن ابراز امیدواری کرد.»

در انتهای مراسم سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی ما در سینما موضوع تأمین مالی است، گفت: «غالب تولیدات سینمایی نیازمند تأمین مالی مفصلی هستند که بضاعت موجود سینمای کشور پاسخگوی آن‌ها نیست.»

سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی

به گفته جوادی و با توجه به آنکه بودجه فعلی سینما غالباً دولتی است و بودجه‌های دولتی نیز با محدودیت‌هایی در تولید مواجه هستند، یکی از مأموریت‌های برنامه توسعه پنج‌ساله فارابی، موضوع توسعه اقتصادی با استفاده از ابزارهای نوین مالی است.

جوادی با تأکید بر اینکه تأمین مالی جمعی از آن دسته کارهایی است که در ابتدای راه آن قرار داریم و تا به نتیجه رسیدن آن مسیری طولانی در پیش داریم، ادامه داد: «تأمین مالی در سینما غیرازاینکه می‌تواند در حوزه سرمایه‌گذاری تأثیرگذار باشد، در تولید و اکران هم می‌تواند مؤثر واقع شود، چون از آنجا که مردم در تأمین مالی آن پروژه حضور دارند، خود نیز دغدغه اکران محصولاتشان را خواهند داشت.»

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تأکید کرد: «امیدواریم در جشنواره فیلم فجر امسال شاهد پروژه‌هایی از این دست باشیم؛ پروژه‌هایی که مبتنی بر تأمین مالی جمعی تولید شده‌اند، این مهم می‌تواند نقطه عزیمت خوبی در سینمای ما به‌شمار آید.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.