پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
شبکه IBF تا پایان سال جاری متاورس حلال راهاندازی میکند
شبکه IBF که برپایه بلاکچین بنا شده، دست به ایجاد یک متاورس با آموزههای شرعی زده و امیدوار است تا پایان 2022 از آن رونمایی کند.
شعبه دوبلین این شبکه در بخش توسعه، میزبانی و شناسایی نیازمندیهای بلاکچین و راهاندازی اقتصاد اسلامی در جوامع کوچک زبانزد است. همچنین وظیفه ساخت این متاورس را بر عهده دارد.
در فاز اول متاورس به دو بخش آموزش و بازار دستهبندی میشود. ساخت این پروژه در پلتفرم «الگورند» (Algorand) انجام میشود و از حمایت تمام و کمال این پلتفرم برخوردار خواهد بود.
این پروژه با نگاه ویژه به مذهب، فرهنگ، قوانین و سیاستهای حاکم در منطقه جنوب شرق آسیا ساخته میشود. به گفته شبکه IBF متاورس را باید به محیطی سهبعدی تشبیه کنیم که کاربران در آن قادر به برقراری ارتباط، تولید، انجام بازیهای متنوع و همکاری با یکدیگر باشند. پس مشخصههایی که به آن اشاره شد، نقش حیاتی در شکلگیری این محیط در جامعه مورد نظر را بازی خواهند کرد. بهعنوانمثال 240 میلیون از جمعیت 1.8 میلیاردی مسلمانان جهان در جنوب شرق آسیا ساکن هستند. از این رو آموزههای شریعت، اثر فراوانی بر هر یک از ابعاد محیط متاورس خواهد داشت.
شبکه IBF در اواخر سال 2021 تحقیق روی مفهوم شریعت در قالب متاورس را کلید زد. این ایده در دستور کار اولیه گروه تحقیق در جاکارتا قرار گرفت و این گروه کار خود را در ژانویه آغاز کرد.
این پروژه بهطور ویژه دو هدف خلاقانه را دنبال میکند:
- محیط آموزشی خلاق و نامحدود از نظر زمان و مکان برای طالبان دانش را فراهم سازد.
- بازاری برای خریدوفروش با دسترسی نامحدود به بالاترین سطح اطلاعات و حمایت بالا را در اختیار سرمایهگذاران و مصرفکنندگان قرار دهد.
به گفته محمد علیم، مدیرعامل شبکه IBF؛ فناوری متاورس که توسط شبکه IBF ارائه میشود، ساختار فعلی اقتصاد اسلامی را که بسته و محدود است، به ساختاری نامحدود و باز بدل میسازد.
متاورس؛ ماندگار یا زودگذر؟
هرچند متاورس برای عده اندکی با هیجان همراه است، اما همچنان در ذهن بسیاری نامفهوم و گنگ به نظر میرسد. طبیعتاً این امر نوعی حس گمراهی، ترس و عدم استقبال را از سوی این قشر به همراه دارد. در تحقیق مشترکی که اکسیوس (Axios) و شرکت تحقیقات تجاری مومنتیو (Momentive) روی بیش از 2500 بزرگسال در آمریکا انجام دادهاند، مشخص شده که 32 درصد این گروه در واکنش به ایده متاورس احساس ترس بیشتری نسبت به هیجان نشان دادهاند و هنگامی که سلطان جنگل در فضای متاورس به نمایش درآمده، تنها 7 درصد از 58 درصدی که به دیواره فنسها چسبیده بودند، آینده هیجانانگیزی را برای متاورس تصور میکردند.
آن دسته که حس ترس را تجربه کردند، فضای متاورس را فضایی زودگذر و آن دسته که از این فضا هیجانزده بودند، آینده را از آن متاورس میدانستند.
در مجموع، شرکتهای بزرگ و کوچک فناوریمحور میلیاردها دلار برای ایجاد فضای مجازی هزینه کردهاند. در این فضایی که برخی همچنان نسبت به سرمایهگذاری در این زمینه مردد هستند، برخی پیشگامان عرصه فناوری از جمله متا، مایکروسافت و گوگل برای بهرهمندی هرچه بیشتر از این فرصت، با سرعت قابل توجهی پیش میروند. شرکتهایی همچون IBF نیز برای این دسته از پیشگامان، راه را هموار میسازد.
کمپانی فینتک اسلامی نیز در نظر دارد از مدلهای مبتنی بر بلاکچین برای ایجاد فضای آموزشی و تجاری در متاورس استفاده کند تا به ابزاری ارزشمند در فناوری برای ذخیره یا انتقال اطلاعات تبدیل شود.