راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فاز اول اجرای طرح هوشمندسازی نان در تهران شروع شد / گرفتاری کار با دستگاه‌های هوشمند برای نانوایان

طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان به تهران رسید. به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران، فاز اول طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان از روز ۳۰ خردادماه ۱۴۰۱ در استان تهران آغاز شد. این طرح پیش از این در چند استان به‌صورت پایلوت اجرا شده و تجربه و شیوه اجرای این طرح به‌خصوص در شیوه هوشمندسازی اما و اگرهای زیادی تاکنون داشته است.

حشمت‌الله عسگری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران در جلسه کارگروه آرد و نان استان با اشاره به عدم تغییر قیمت نان در سال جاری گفته: «قیمت نان همان نرخ مصوب سال ۱۴۰۰ است و هرگونه افزایش خارج از مصوبه غیرقانونی است و با متخلفان برخورد خواهد شد.»

او همچنین در ادامه توضیحات خود درباره اجرای فاز اول طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان و نصب کارت‌خوان‌ها در سطح نانوایی‌های استان تهران گفت: «این طرح از روز دوشنبه آغاز و تاکنون ۶۸۰۰ کارت‌خوان آماده و تحویل خواهد شد.»

معاون اقتصادی استاندار تهران با اشاره به‌ضرورت اجرای این طرح گفت: «اجرای این طرح در سطح کشور باعث کاهش هدررفت سالانه بیش از حدود چهار میلیون تن نان در کشور خواهد شد و از طرف دیگر با توجه‌ به یارانه‌ای‌بودن آرد مورد استفاده نانوایی‌ها از قاچاق آن در سطح گسترده‌ای جلوگیری خواهد شد.»


مشکلات دستگاه‌های هوشمند برای نانوایان


گرچه مسئولان اجرای این طرح از آثار مثبت اجرای آن برای جلوگیری از قاچاق و دورریز نان صحبت می‌کنند، اما تجربه نانوایان در این‌ خصوص متفاوت است. همچنین درباره نوع طراحی و توزیع دستگاه‌های کارت‌خوان طرح هوشمندسازی یارانه نان و آرد اما و اگرهایی وجود دارد.

راه پرداخت پیش‌تر در یک گزارش به این موضوع پرداخته و طی گفت‌وگوهایی با شهروندان زنجانی شیوه اجرای این طرح و تجربه شهروندان را بررسی کرده بود. حذف مهاجران افغانستانی و بدون شناسنامه‌ها از این طرح و تحمیل خرید نان به نرخ آزاد به آنها، دونرخی‌کردن نان که اساسی‌ترین کالای خوراکی است، تقویت احتمال کمبود عرضه نان و سوداگری در بازار آرد، ضعف در طراحی دستگاه هوشمند و ناتوانی آن برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از جمله مواردی بود که در اجرای این طرح قابل‌ بحث است. اکنون نیز که فاز اول اجرایی‌شدن این طرح در استان تهران آغاز شده، همچنان این ابهامات وجود دارد.

میثم فلاح، مدیرعامل شرکت داده تدبیر ایرانیان که خودش زنجانی است و به‌صورت خانوادگی از دهه 40 شمسی در صنف نانوایان فعال بوده‌اند، با توجه‌ به تجربه همزمان خود در حوزه نرم‌افزاری و آشنایی نزدیک با صنف نانوایان، با راه پرداخت صحبت کرده و می‌گوید: «در حال حاضر طبق طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، مشتری نان را به قیمت یارانه‌ای توسط دستگاه‌های هوشمند نصب‌شده در نانوایی‌ها می‌خرد و از آن طرف دولت آرد را به نرخ آزاد به نانوادار می‌فروشد و پس از هر خرید مشتری 15 درصد از مبلغ را به نانوا بازمی‌گرداند. پس در اینجا باید توجه کنیم که قیمت آرد برای نانوا یارانه‌ای نیست و فقط 15 درصد مابه‌التفاوت قیمت آزاد و یارانه‌ای را دولت به‌ حساب نانوا واریز می‌کند.»

او در مورد کار با دستگاه‌های هوشمند در نانوایی‌های زنجان می‌گوید: «این دستگاه‌ها تاکنون چند مشکل داشته‌اند. یکی اینکه تمامی کارت‌های بانکی را پوشش نمی‌دهند، به‌عنوان‌ مثال کارت‌های بانک پارسیان و بانک سامان برای پرداخت از طریق این دستگاه‌ها مشکل دارند. همچنین هنگام خرابی به هر دلیل از پشتیبانی لازم برخوردار نیستند. مثلاً وقتی دستگاه کار نمی‌کند و شرکت برای تعمیر آن را تحویل می‌گیرد، هیچ دستگاه جایگزینی در اختیار نانوا قرار نمی‌گیرد و نانوا مجبور است یا نقدی از مشتری پول نان را بگیرد یا از همان دستگاه کارت‌خوان قدیمی استفاده کند. همچنین قطعی دستگاه‌ها مکرر است و حتی بارها شده تا 48 ساعت دستگاه قطع بوده است. این جدای از قطعی‌هایی است که طی روز اتفاق می‌افتد.»

فلاح تأکید می‌کند: «هرچند گفته شده تسویه با نانوا طی یکی دو ساعت انجام می‌شود، اما پرداخت‌ها تاکنون یا آخر شب یا صبح فردای آن روز است و در روزهای تعطیل هم که اصلاً بازپرداخت وجود ندارد.»

گفتنی است مجری طرح هوشمندسازی نان به لحاظ فنی بانک سپه است که عاملیت خرید تضمینی گندم را نیز بر عهده دارد.  

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.