راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال 1400 منتشر شد / 22 سرویس در کنار بیش از پنجاه میلیون کاربر

اسنپ در مراسمی، با حضور بنیان‌گذاران آلمانی خود و جمعی از خبرنگاران، از «گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۰» رونمایی کرد. اسنپ گزارش عملکرد خود را به پنج هزار و 755 کارمندی که در طول یک سال گذشته برای رضایت هر دو گروه عرضه‌کننده و دریافت‌کننده خدمت تلاش کردند، تقدیم کرده است. به گفته ایاد الکسار و محمود فوز، بنیان‌گذاران گروه اسنپ، گروه اسنپ با بیش از 22 سرویس بزرگ‌ترین سوپراپ خاورمیانه است، چنین مجموعه‌ای حتی در کشور خود ما، آلمان هم وجود ندارد.

درخواست خودرو، پیک، موتور، وانت، اسباب‌کشی، ثبت‌نام رانندگان، غذا، سوپرمارکت تخفیف بیشتر، سوپرمارکت تحویل فوری، پرواز، اتوبوس، قطار، هتل، سرویس اعتباری، پزشک و مشاور، داروخانه، اقامتگاه اقتصادی، فروشگاه، گیشه، بسته اینترنت، پرداخت قبض و شارژ سیم‌کارت، 22 سرویسی هستند که در اپلیکیشن اسنپ ارائه می‌شوند.

در میان این سرویس‌ها، سرویس اعتباری، گیشه و داروخانه از جمله خدماتی هستند که در سال 1400 به اسنپ اضافه شده‌اند. بیشترین میزان رشد سرویس‌ها در اسنپ با 4784 درصد ابتدا به سرویس اعتباری تعلق دارد. سرویس‌های هتل خارجی با 277 درصد، بلیت خارجی با 502 درصد، سوپرمارکت با 273 درصد و وانت با 1382 درصد نیز از دیگر خدماتی هستند که رشد چشم‌گیری داشته‌اند. غذا و درخواست خودرو، پرکاربردترین سرویس‌ها در سوپراپلیکیشن اسنپ هستند.  18 درصد کاربران اسنپ سال 1399، از دو یا چند سرویس اسنپ استفاده می‌کردند، اما این عدد در سال 1400 به 33 درصد رسیده است.


مسئولیت اجتماعی اسنپ


اسنپ که خود را نسبت به جامعه و رخدادهایش مسئول می‌داند، در سال 1400، بخش نیکوکاری اسنپ‌کلاب را راه‌اندازی کرد. کاربران راننده را از کمیسیون معاف کرد و تخفیف‌هایی ویژه‌ ارائه داد. کد تخفیف اوتیسم، کد تخفیف واکسیناسیون و کد تخفیف مؤسسات خیریه نمونه‌هایی از تخفیف‌های ویژه اسنپ هستند. برخی رانندگان اسنپ دارای معلولیت و بیماری‌های خاص هستند و برخی دیگر جانبازند و از خانواده شهدا. بیش از 15 هزار کاربر راننده از مالیات معاف هستند. مجموع هزینه‌های معافیت از کمیسیون، 35 میلیارد تومان برآورد شده است. فروردین‌ماه سال قبل بود که برای اولین‌بار امکان مشارکت در طرح‌های نیکوکاری به اسنپ‌کلاب اضافه و پنج طرح نیکوکاری در آن اجرایی شد. بر اساس آمارها افراد 591.763 بار در طرح‌های نیکوکاری اسنپ مشارکت کرده‌اند. 

دو سرویس اسنپ‌فود و اسنپ‌مارکت هم در راستای مسئولیت اجتماعی اقداماتی انجام داده‌اند؛ اسنپ‌فود پنج مدرسه روستایی تأسیس کرده و بخشی از فعالیت‌های تولید محتوا و مرکز تماس اسنپ‌فود را به مراکز توان‌بخشی و اشتغال‌زایی برای عزیزان کم‌توان حرکتی، برون‌سپاری کرده است. اسنپ‌مارکت هم با همکاری خیریه طلوع بی‌نشان‌ها به هفت هزار خانواده بهبودیافته از اعتیاد، کارتن‌خواب‌‌ها و کودکان کار کمک کرده و مایحتاج اساسی یا مواد اولیه برای تهیه غذا  را با همکاری همان خیریه تأمین کرده است.

بیشترین میزان مشارکت در طرح‌های نیکوکاری با عدد 18.586 به 16 دی 1400 اختصاص دارد و پنج درصد از کاربران اسنپ‌کلاب در طرح‌های نیکوکاری مشارکت کرده‌اند. مهم‌ترین رکورد اسنپ‌کلاب در سال 1400،  با میزان دو میلیون تراکنش طی یک هفته، در دی‌ماه اتفاق افتاده است. این رقم معادل 350 هزار تراکنش روزانه برآورد شده است.


رشد 25/9 درصدی کاربران


اپلیکیشن اسنپ در حال حاضر 52.137.635 کاربر دارد؛ در سال قبل 10.939.425 نفر به کاربران اسنپ اضافه شدند. آمارها نشان می‌دهند که تعداد کاربران اسنپ نسبت به سال گذشته 25/9 درصد رشد کرده‌ است. در سال گذشته کاربران با سیستم‌عامل اندروید 2.740.779.487 بار  اسنپ را باز کرده‌اند. آیفون‌داران هم 74.246.421 بار  اپلیکیشن را باز کرده‌اند. وب‌اپلیکیشن اسنپ نیز 368.141.112 بار در سال گذشته باز شده است.

روز 22 اسفندماه 3.276.655 سفر انجام شده که رکورد تعداد سفرهای اسنپی در یک روز را به خود اختصاص داده؛ کاربران اسنپ 7.406.688.533 کیلومتر با  اسنپ سفر کرده‌اند؛ این عدد معادل 1.228 بار طی‌کردن مرزهای خاکی ایران است. معمولاً درخواست سفر کاربران ظرف 42 ثانیه قبول می‌شود. متوسط مسافت هر سفر 9 کیلومتر است و متوسط زمان هر سفر در اسنپ 958 ثانیه. طبق گزارش منتشرشده اسنپ، تا انتهای سال ۱۴۰۰ در مجموع ۸۲۰ میلیون و ۸۹ هزار و ۶۴۷ سفر با اسنپ انجام شده است. همچنین در همین سال تیم پشتیبانی اسنپ فقط در بخش خودرو به ۲۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تماس تلفنی و تیکت پاسخ داده و ۲۴ساعته در خدمت کاربران بوده است.

پرسفرترین کاربر اسنپ، 2.822 بار با اسنپ سفر و 946.766 کیلومتر را طی کرده؛ 130.935.000 تومان هزینه سفرهای اوست. محمود فوز می‌گوید: «در سال ۱۴۰۰ رکورد بیش از سه میلیون سفر روزانه را در ایران ثبت کردیم.» حتی اوبر هم که الگوی تاکسی‌های اینترنتی‌ در جهان است، چنین حجم سفری را در هیچ شهری ندارد و از این تعداد سفر، یک میلیون آن فقط روزانه در تهران انجام می‌شود و سهم بازار ما در بخش حمل‌ونقل در سال گذشته به بالای ۹۰ درصد رسیده است.

اسنپ به‌طور کلی 3.761.925 راننده دارد؛ 1.896.210 از آنها راننده فعال هستند. 100.263 نفر از رانندگان زن و 3.661.662 نفر از رانندگان مرد هستند. به‌طور متوسط حدود 71 هزار گزارش شکایت از کاربران مسافر و راننده دریافت شده است. 9 درصد از شکایت‌ها با پیگیری مستمر به جلب رضایت منجر شده است. تعداد نیروهای پشتیبانی اسنپ خودرو نسبت به سال قبل 34 درصد افزایش داشته و تعداد پشتیبانان اسنپ از 463 نفر به 621 نفر رسیده است.  یکی از شاکی‌ترین کاربران فردی بود که 138 بار تماس گرفته است.

ماهانه 1.000.7000 تماس با پشتیبانی اسنپ گرفته می‌شود و 47.348 مورد از تماس‌ها با بخش امنیت سفر بوده است. بر اساس آمارها، 99/9 درصد از سفرهای اسنپ بدون هیچ مشکل مرتبط با ایمنی به پایان می‌رسند.  29 درصد مبداء تماس‌ها با امنیت سفر از سوی کاربران راننده انجام‌گرفته و 69 درصد از تماس‌ها از سمت مسافران. تنها یک درصد از تماس‌ها از سمت نزدیکان کاربران بوده است.


کاهش 22 درصدی پول نقد


اسنپ در سال 1400 قابلیت تسویه‌حساب درلحظه را عملیاتی کرد تا نگرانی کاربران راننده درباره دسترسی به درآمدشان را برطرف کند و پرداخت نقدی را کاهش دهد. بر اساس گزارش‌های ثبت‌شده، در نتیجه این اقدام درخواست پول نقد 22 درصد کاهش پیدا کرد و فقط برای 0.17 از سفرها پول نقد درخواست شد.

95 هزار نفر در سال 1400 به‌صورت روزانه از تسویه‌حساب درلحظه استفاده کرده‌اند.  49 درصد رانندگان اسنپ نیز از امکان تسویه‌حساب درلحظه استفاده می‌کنند. گفتنی است 58 درصد از کل مبلغ تسویه اسنپ به‌صورت لحظه‌ای با رانندگان تسویه می‌شود.

بانک‌های ملت، سپه، کشاورزی، ملی، تجارت، صادرات، پارسیان، سامان، پاسارگاد، شهر، آینده و انصار بانک‌هایی هستند که از امکان تسویه‌حساب اسنپ پشتیبانی می‌کنند. بر اساس آمارها، حدود 90 درصد حجم تسویه‌حساب‌ها در این 12 بانک است.


میانگین درآمد کاربران راننده


ثبت‌نام رانندگان نسبت به سال گذشته 88 درصد افزایش پیدا کرده است. اوایل شیوع کرونا، ثبت‌نام رانندگان کاهش پیدا کرد، اما با گذشت زمان و تغییر روند ثبت‌نام در کنار ارائه خدمات پزشکی و بهداشتی، روند ثبت‌نام افزایشی شد؛ تا حدی که در ماه آخر به نسبت ماه اول، ثبت‌نام 170 درصد رشد کرد. 70 درصد ثبت‌نام‌های اسنپ توسط تیم بازاریابی انجام می‌شود و 30 درصد از ثبت‌نام‌ها کاملاً دیجیتالی است. بر اساس گزارش عملکرد 1400، 75.700 راننده در ماه برای  پیوستن به ناوگان اسنپ اقدام کرده‌اند.

یک کاربر راننده در سال 1400،  با 14.408 سفر رقمی معادل 291.888.500 میلیون تومان درآمد به دست آورده است. میانگین درآمد کاربران راننده اسنپ رقمی معادل 10 میلیون تومان تخمین زده شده است. بر اساس آمارها، رانندگان پاره‌وقت به‌طور میانگین 3.5 میلیون تومان درآمد دارند و رانندگان تمام‌وقت تا 10 میلیون تومان در ماه درآمد داشته‌اند.

محمد خلج، مدیرعامل اسنپ، در  مراسم رونمایی از گزارش عملکرد گروه اسنپ در خصوص اهمیت مسئولیت اجتماعی گفته در شرایطی که نرخ مهاجرت در کشور زیاد شده، خوشحالیم که تلاش کردیم روزنه امیدی را در دل جوانان کشور ایجاد کنیم. افتخار می‌کنیم که هفت هزار و ۵۵۵ نفر از جوانان کشور در مجموعه اسنپ فعالیت می‌کنند.

اسنپ‌باکس 394.022 راننده دارد؛ 82 درصد از کاربران از سرویس اسنپ‌باکس رضایت داشته‌اند و بیشترین مدت‌زمان سفر یک کاربر راننده باکس 2.450 ساعت برآورد شده است. در سال ۱۴۰۰ از نیمه‌شب تا ۶ صبح ۸۵,۰۰۰ سفر با سرویس اسنپ‌باکس انجام شده است. همچنین از کل سفرهای انجام‌شده در سرویس باکس فقط ۰/۰۳ درصد سفرها به خسارت منجر شده است.


اسنپ‌پی


اسنپ‌پی سرویس BNPL را با نام سرویس اعتباری با هدف شمول مالی از سال 1399 آغاز کرد. این سرویس در حال حاضر برای خدمات درخواست خودرو و موتور، سفارش غذا، سفارش از سوپرمارکت و هایپراستار، پزشک و مشاوره و سفارش از داروخانه فعال است. اسنپ‌پی اعلام کرده که در سال 1401 سرویس‌های BNPL را گسترش خواهد داد.

سرویس اعتباری اسنپ بیش از چهار میلیون کاربر دارد. در تاریخ 9 اسفند 1400، 195.621 تراکنش با سرویس اعتباری انجام گرفت. سرویس اعتباری در سال 1400 رشد 4.784 برابری داشته، همچنین این سرویس در ششمین جشنواره ملی نوآوری برتر ایران به‌عنوان نوآوری برتر ایرانی انتخاب شد.

یک کاربر از سرویس اعتباری در طول یک روز 36 بار استفاده کرده است، کاربر دیگری نیز طی یک ماه 257 بار از سرویس اعتباری استفاده کرده است. اسنپ‌پی قصد دارد برای سال 1401 کاربران سرویس اعتباری را به میزان 100 درصد افزایش دهد و سرویس روی سایر محصولات اسنپ و گسترش شبکه پذیرندگی به خارج از گروه اسنپ را ارائه دهد و محصول جدیدی با اعتبار اقساطی منتشر کند.


 اسنپ‌ونچرز


اسنپ‌ونچر به تیم‌ها کمک می‌کند در مرحله اولیه شکل‌گیری کارشان، مراحل پردردسر product-market-fit را سریع‌تر پشت سر بگذارند. کفتنی است بیشتر استارتاپ‌ها در این مرحله شکست می‌خورند. اسنپ‌ونچرز همچنین با سرمایه‌گذاری نقدی در مرحله بذری کمک می‌کند تا تیم‌ها برای جذب مشتریان اولیه مشکلی نداشته باشند. تاکنون 170 تیم در اسنپ‌ونچرز بررسی شده و تعداد ارائه‌های استارتاپی به 90 عدد می‌رسد. در این بین 15 تیم به کمیته سرمایه‌گذاری وارد شده‌اند. بیشتر ایده‌های استارتاپ‌ها در زمینه آموزش، فین‌تک، بلاکچین، کریپتو و ای‌کامرس بوده‌اند.


منابع انسانی و مهاجرت


گروه اسنپ 68 کارمند دارد؛ 46 درصد کارمندانش مرد و 54 درصد خانم هستند. دو نفر از این گروه از ایران رفته‌اند. اسنپ خودرو 1863 کارمند دارد؛ 37 درصد این کارمندان خانم و 63 درصد از آنها مرد هستند. تاکنون 35 نفر این گروه مهاجرت کرده‌اند. اسنپ‌باکس 372 کارمند دارد و پنج نفر از نیروهای انسانی این بخش، از ایران مهاجرت کرده‌اند؛ 49 درصد کارمندان اسنپ‌باکس مرد و 51 درصد از آنها خانم هستند. اسنپ‌فود نیز 1500 کارمند دارد که 54 درصد از آنها خانم هستند و 46 درصد از آنها مرد. 12 نفر از این بخش مهاجرت کرده‌اند.

اسنپ‌تریپ دارای 208 کارمند با 12 مهاجرت است و 56 درصد کارمندانش خانم هستند. اسنپ‌اکسپرس با یک مهاجرت، 484 کارمند دارد که 61 درصد از آنها خانم هستند. اسنپ‌مارکت هم 475 کارمند دارد و تاکنون یک کارمندش از ایران رفته، همچنین 39 درصد کاربران اسنپ‌مارکت خانم‌اند و 61 درصد از آنها آقا. اسنپ‌پی 101 کارمند دارد؛ 59 درصد کاربرانش مردند و 41 درصد خانم. هفت نفر از کارمندان این بخش به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند و چهار نفر به ایران بازگشته‌اند.

اسنپ‌دکتر 75 کارمند دارد. هیچ کارمندی از این بخش به خارج از ایران مهاجرت نکرده است، 43 درصد کارمندان اسنپ‌دکتر مرد و 57 درصد از کارمندان آن خانم هستند. اسنپ‌روم 30 کارمند دارد و مهاجرت 8 نفری کارمندانش را تجربه کرده است. 38 درصد کارمندان اسنپ‌روم را زنان تشکیل می‌دهند. اسنپ‌تیکت نیز 13 کارمند دارد؛ 43 درصد کارمندانش مردند و 57 درصد خانم. اسنپ‌ساپلای 151 کارمند دارد که 17 درصد آنها خانم هستند. تاکنون هیچ فردی از اسنپ‌ساپلای و اسنپ‌تیکت مهاجرت نکرده است.

گفتنی است؛ در گزارش عملکرد سالانه اسنپ برای هر زیرمجموعه این شرکت یک کاراکتر فانتزی طراحی شده که نشان‌دهنده آن کسب‌و‌کار است. همزمان با رونمایی از گزارش، ان‌اف‌تی (NFT) هر کدام از این کاراکترها نیز ثبت شده و این شرکت تصمیم دارد در آینده مبلغ جمع‌آوری‌شده از فروش ان‌اف‌تی کاراکترها را به همکاری با یک خیریه‌ اختصاص دهد. کاراکترهای ان‌اف‌تی‌شده گزارش سالانه اسنپ در این لینک با فیلترشکن در دسترس است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.