پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۰ منتشر شد / ۲۲ سرویس در کنار بیش از پنجاه میلیون کاربر
اسنپ در مراسمی، با حضور بنیانگذاران آلمانی خود و جمعی از خبرنگاران، از «گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۰» رونمایی کرد. اسنپ گزارش عملکرد خود را به پنج هزار و ۷۵۵ کارمندی که در طول یک سال گذشته برای رضایت هر دو گروه عرضهکننده و دریافتکننده خدمت تلاش کردند، تقدیم کرده است. به گفته ایاد الکسار و محمود فوز، بنیانگذاران گروه اسنپ، گروه اسنپ با بیش از ۲۲ سرویس بزرگترین سوپراپ خاورمیانه است، چنین مجموعهای حتی در کشور خود ما، آلمان هم وجود ندارد.
درخواست خودرو، پیک، موتور، وانت، اسبابکشی، ثبتنام رانندگان، غذا، سوپرمارکت تخفیف بیشتر، سوپرمارکت تحویل فوری، پرواز، اتوبوس، قطار، هتل، سرویس اعتباری، پزشک و مشاور، داروخانه، اقامتگاه اقتصادی، فروشگاه، گیشه، بسته اینترنت، پرداخت قبض و شارژ سیمکارت، ۲۲ سرویسی هستند که در اپلیکیشن اسنپ ارائه میشوند.
در میان این سرویسها، سرویس اعتباری، گیشه و داروخانه از جمله خدماتی هستند که در سال ۱۴۰۰ به اسنپ اضافه شدهاند. بیشترین میزان رشد سرویسها در اسنپ با ۴۷۸۴ درصد ابتدا به سرویس اعتباری تعلق دارد. سرویسهای هتل خارجی با ۲۷۷ درصد، بلیت خارجی با ۵۰۲ درصد، سوپرمارکت با ۲۷۳ درصد و وانت با ۱۳۸۲ درصد نیز از دیگر خدماتی هستند که رشد چشمگیری داشتهاند. غذا و درخواست خودرو، پرکاربردترین سرویسها در سوپراپلیکیشن اسنپ هستند. 18 درصد کاربران اسنپ سال ۱۳۹۹، از دو یا چند سرویس اسنپ استفاده میکردند، اما این عدد در سال ۱۴۰۰ به ۳۳ درصد رسیده است.
مسئولیت اجتماعی اسنپ
اسنپ که خود را نسبت به جامعه و رخدادهایش مسئول میداند، در سال ۱۴۰۰، بخش نیکوکاری اسنپکلاب را راهاندازی کرد. کاربران راننده را از کمیسیون معاف کرد و تخفیفهایی ویژه ارائه داد. کد تخفیف اوتیسم، کد تخفیف واکسیناسیون و کد تخفیف مؤسسات خیریه نمونههایی از تخفیفهای ویژه اسنپ هستند. برخی رانندگان اسنپ دارای معلولیت و بیماریهای خاص هستند و برخی دیگر جانبازند و از خانواده شهدا. بیش از ۱۵ هزار کاربر راننده از مالیات معاف هستند. مجموع هزینههای معافیت از کمیسیون، ۳۵ میلیارد تومان برآورد شده است. فروردینماه سال قبل بود که برای اولینبار امکان مشارکت در طرحهای نیکوکاری به اسنپکلاب اضافه و پنج طرح نیکوکاری در آن اجرایی شد. بر اساس آمارها افراد ۵۹۱.۷۶۳ بار در طرحهای نیکوکاری اسنپ مشارکت کردهاند.
دو سرویس اسنپفود و اسنپمارکت هم در راستای مسئولیت اجتماعی اقداماتی انجام دادهاند؛ اسنپفود پنج مدرسه روستایی تأسیس کرده و بخشی از فعالیتهای تولید محتوا و مرکز تماس اسنپفود را به مراکز توانبخشی و اشتغالزایی برای عزیزان کمتوان حرکتی، برونسپاری کرده است. اسنپمارکت هم با همکاری خیریه طلوع بینشانها به هفت هزار خانواده بهبودیافته از اعتیاد، کارتنخوابها و کودکان کار کمک کرده و مایحتاج اساسی یا مواد اولیه برای تهیه غذا را با همکاری همان خیریه تأمین کرده است.
بیشترین میزان مشارکت در طرحهای نیکوکاری با عدد ۱۸.۵۸۶ به ۱۶ دی ۱۴۰۰ اختصاص دارد و پنج درصد از کاربران اسنپکلاب در طرحهای نیکوکاری مشارکت کردهاند. مهمترین رکورد اسنپکلاب در سال ۱۴۰۰، با میزان دو میلیون تراکنش طی یک هفته، در دیماه اتفاق افتاده است. این رقم معادل ۳۵۰ هزار تراکنش روزانه برآورد شده است.
رشد ۲۵/۹ درصدی کاربران
اپلیکیشن اسنپ در حال حاضر ۵۲.۱۳۷.۶۳۵ کاربر دارد؛ در سال قبل ۱۰.۹۳۹.۴۲۵ نفر به کاربران اسنپ اضافه شدند. آمارها نشان میدهند که تعداد کاربران اسنپ نسبت به سال گذشته ۲۵/۹ درصد رشد کرده است. در سال گذشته کاربران با سیستمعامل اندروید ۲.۷۴۰.۷۷۹.۴۸۷ بار اسنپ را باز کردهاند. آیفونداران هم ۷۴.۲۴۶.۴۲۱ بار اپلیکیشن را باز کردهاند. وباپلیکیشن اسنپ نیز ۳۶۸.۱۴۱.۱۱۲ بار در سال گذشته باز شده است.
روز ۲۲ اسفندماه ۳.۲۷۶.۶۵۵ سفر انجام شده که رکورد تعداد سفرهای اسنپی در یک روز را به خود اختصاص داده؛ کاربران اسنپ ۷.۴۰۶.۶۸۸.۵۳۳ کیلومتر با اسنپ سفر کردهاند؛ این عدد معادل ۱.۲۲۸ بار طیکردن مرزهای خاکی ایران است. معمولاً درخواست سفر کاربران ظرف ۴۲ ثانیه قبول میشود. متوسط مسافت هر سفر ۹ کیلومتر است و متوسط زمان هر سفر در اسنپ ۹۵۸ ثانیه. طبق گزارش منتشرشده اسنپ، تا انتهای سال ۱۴۰۰ در مجموع ۸۲۰ میلیون و ۸۹ هزار و ۶۴۷ سفر با اسنپ انجام شده است. همچنین در همین سال تیم پشتیبانی اسنپ فقط در بخش خودرو به ۲۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تماس تلفنی و تیکت پاسخ داده و ۲۴ساعته در خدمت کاربران بوده است.
پرسفرترین کاربر اسنپ، ۲.۸۲۲ بار با اسنپ سفر و ۹۴۶.۷۶۶ کیلومتر را طی کرده؛ ۱۳۰.۹۳۵.۰۰۰ تومان هزینه سفرهای اوست. محمود فوز میگوید: «در سال ۱۴۰۰ رکورد بیش از سه میلیون سفر روزانه را در ایران ثبت کردیم.» حتی اوبر هم که الگوی تاکسیهای اینترنتی در جهان است، چنین حجم سفری را در هیچ شهری ندارد و از این تعداد سفر، یک میلیون آن فقط روزانه در تهران انجام میشود و سهم بازار ما در بخش حملونقل در سال گذشته به بالای ۹۰ درصد رسیده است.
اسنپ بهطور کلی ۳.۷۶۱.۹۲۵ راننده دارد؛ ۱.۸۹۶.۲۱۰ از آنها راننده فعال هستند. ۱۰۰.۲۶۳ نفر از رانندگان زن و ۳.۶۶۱.۶۶۲ نفر از رانندگان مرد هستند. بهطور متوسط حدود ۷۱ هزار گزارش شکایت از کاربران مسافر و راننده دریافت شده است. ۹ درصد از شکایتها با پیگیری مستمر به جلب رضایت منجر شده است. تعداد نیروهای پشتیبانی اسنپ خودرو نسبت به سال قبل ۳۴ درصد افزایش داشته و تعداد پشتیبانان اسنپ از ۴۶۳ نفر به ۶۲۱ نفر رسیده است. یکی از شاکیترین کاربران فردی بود که ۱۳۸ بار تماس گرفته است.
ماهانه ۱.۰۰۰.۷۰۰۰ تماس با پشتیبانی اسنپ گرفته میشود و ۴۷.۳۴۸ مورد از تماسها با بخش امنیت سفر بوده است. بر اساس آمارها، ۹۹/۹ درصد از سفرهای اسنپ بدون هیچ مشکل مرتبط با ایمنی به پایان میرسند. 29 درصد مبداء تماسها با امنیت سفر از سوی کاربران راننده انجامگرفته و ۶۹ درصد از تماسها از سمت مسافران. تنها یک درصد از تماسها از سمت نزدیکان کاربران بوده است.
کاهش ۲۲ درصدی پول نقد
اسنپ در سال ۱۴۰۰ قابلیت تسویهحساب درلحظه را عملیاتی کرد تا نگرانی کاربران راننده درباره دسترسی به درآمدشان را برطرف کند و پرداخت نقدی را کاهش دهد. بر اساس گزارشهای ثبتشده، در نتیجه این اقدام درخواست پول نقد ۲۲ درصد کاهش پیدا کرد و فقط برای ۰.۱۷ از سفرها پول نقد درخواست شد.
۹۵ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ بهصورت روزانه از تسویهحساب درلحظه استفاده کردهاند. 49 درصد رانندگان اسنپ نیز از امکان تسویهحساب درلحظه استفاده میکنند. گفتنی است ۵۸ درصد از کل مبلغ تسویه اسنپ بهصورت لحظهای با رانندگان تسویه میشود.
بانکهای ملت، سپه، کشاورزی، ملی، تجارت، صادرات، پارسیان، سامان، پاسارگاد، شهر، آینده و انصار بانکهایی هستند که از امکان تسویهحساب اسنپ پشتیبانی میکنند. بر اساس آمارها، حدود ۹۰ درصد حجم تسویهحسابها در این ۱۲ بانک است.
میانگین درآمد کاربران راننده
ثبتنام رانندگان نسبت به سال گذشته ۸۸ درصد افزایش پیدا کرده است. اوایل شیوع کرونا، ثبتنام رانندگان کاهش پیدا کرد، اما با گذشت زمان و تغییر روند ثبتنام در کنار ارائه خدمات پزشکی و بهداشتی، روند ثبتنام افزایشی شد؛ تا حدی که در ماه آخر به نسبت ماه اول، ثبتنام ۱۷۰ درصد رشد کرد. ۷۰ درصد ثبتنامهای اسنپ توسط تیم بازاریابی انجام میشود و ۳۰ درصد از ثبتنامها کاملاً دیجیتالی است. بر اساس گزارش عملکرد ۱۴۰۰، ۷۵.۷۰۰ راننده در ماه برای پیوستن به ناوگان اسنپ اقدام کردهاند.
یک کاربر راننده در سال ۱۴۰۰، با ۱۴.۴۰۸ سفر رقمی معادل ۲۹۱.۸۸۸.۵۰۰ میلیون تومان درآمد به دست آورده است. میانگین درآمد کاربران راننده اسنپ رقمی معادل ۱۰ میلیون تومان تخمین زده شده است. بر اساس آمارها، رانندگان پارهوقت بهطور میانگین ۳.۵ میلیون تومان درآمد دارند و رانندگان تماموقت تا ۱۰ میلیون تومان در ماه درآمد داشتهاند.
محمد خلج، مدیرعامل اسنپ، در مراسم رونمایی از گزارش عملکرد گروه اسنپ در خصوص اهمیت مسئولیت اجتماعی گفته در شرایطی که نرخ مهاجرت در کشور زیاد شده، خوشحالیم که تلاش کردیم روزنه امیدی را در دل جوانان کشور ایجاد کنیم. افتخار میکنیم که هفت هزار و ۵۵۵ نفر از جوانان کشور در مجموعه اسنپ فعالیت میکنند.
اسنپباکس ۳۹۴.۰۲۲ راننده دارد؛ ۸۲ درصد از کاربران از سرویس اسنپباکس رضایت داشتهاند و بیشترین مدتزمان سفر یک کاربر راننده باکس ۲.۴۵۰ ساعت برآورد شده است. در سال ۱۴۰۰ از نیمهشب تا ۶ صبح ۸۵,۰۰۰ سفر با سرویس اسنپباکس انجام شده است. همچنین از کل سفرهای انجامشده در سرویس باکس فقط ۰/۰۳ درصد سفرها به خسارت منجر شده است.
اسنپپی
اسنپپی سرویس BNPL را با نام سرویس اعتباری با هدف شمول مالی از سال ۱۳۹۹ آغاز کرد. این سرویس در حال حاضر برای خدمات درخواست خودرو و موتور، سفارش غذا، سفارش از سوپرمارکت و هایپراستار، پزشک و مشاوره و سفارش از داروخانه فعال است. اسنپپی اعلام کرده که در سال ۱۴۰۱ سرویسهای BNPL را گسترش خواهد داد.
سرویس اعتباری اسنپ بیش از چهار میلیون کاربر دارد. در تاریخ ۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۹۵.۶۲۱ تراکنش با سرویس اعتباری انجام گرفت. سرویس اعتباری در سال ۱۴۰۰ رشد ۴.۷۸۴ برابری داشته، همچنین این سرویس در ششمین جشنواره ملی نوآوری برتر ایران بهعنوان نوآوری برتر ایرانی انتخاب شد.
یک کاربر از سرویس اعتباری در طول یک روز ۳۶ بار استفاده کرده است، کاربر دیگری نیز طی یک ماه 257 بار از سرویس اعتباری استفاده کرده است. اسنپپی قصد دارد برای سال ۱۴۰۱ کاربران سرویس اعتباری را به میزان ۱۰۰ درصد افزایش دهد و سرویس روی سایر محصولات اسنپ و گسترش شبکه پذیرندگی به خارج از گروه اسنپ را ارائه دهد و محصول جدیدی با اعتبار اقساطی منتشر کند.
اسنپونچرز
اسنپونچر به تیمها کمک میکند در مرحله اولیه شکلگیری کارشان، مراحل پردردسر product-market-fit را سریعتر پشت سر بگذارند. کفتنی است بیشتر استارتاپها در این مرحله شکست میخورند. اسنپونچرز همچنین با سرمایهگذاری نقدی در مرحله بذری کمک میکند تا تیمها برای جذب مشتریان اولیه مشکلی نداشته باشند. تاکنون ۱۷۰ تیم در اسنپونچرز بررسی شده و تعداد ارائههای استارتاپی به ۹۰ عدد میرسد. در این بین ۱۵ تیم به کمیته سرمایهگذاری وارد شدهاند. بیشتر ایدههای استارتاپها در زمینه آموزش، فینتک، بلاکچین، کریپتو و ایکامرس بودهاند.
منابع انسانی و مهاجرت
گروه اسنپ ۶۸ کارمند دارد؛ ۴۶ درصد کارمندانش مرد و ۵۴ درصد خانم هستند. دو نفر از این گروه از ایران رفتهاند. اسنپ خودرو ۱۸۶۳ کارمند دارد؛ ۳۷ درصد این کارمندان خانم و ۶۳ درصد از آنها مرد هستند. تاکنون ۳۵ نفر این گروه مهاجرت کردهاند. اسنپباکس ۳۷۲ کارمند دارد و پنج نفر از نیروهای انسانی این بخش، از ایران مهاجرت کردهاند؛ ۴۹ درصد کارمندان اسنپباکس مرد و ۵۱ درصد از آنها خانم هستند. اسنپفود نیز ۱۵۰۰ کارمند دارد که ۵۴ درصد از آنها خانم هستند و ۴۶ درصد از آنها مرد. ۱۲ نفر از این بخش مهاجرت کردهاند.
اسنپتریپ دارای ۲۰۸ کارمند با ۱۲ مهاجرت است و ۵۶ درصد کارمندانش خانم هستند. اسنپاکسپرس با یک مهاجرت، ۴۸۴ کارمند دارد که ۶۱ درصد از آنها خانم هستند. اسنپمارکت هم ۴۷۵ کارمند دارد و تاکنون یک کارمندش از ایران رفته، همچنین ۳۹ درصد کاربران اسنپمارکت خانماند و ۶۱ درصد از آنها آقا. اسنپپی ۱۰۱ کارمند دارد؛ ۵۹ درصد کاربرانش مردند و ۴۱ درصد خانم. هفت نفر از کارمندان این بخش به خارج از کشور مهاجرت کردهاند و چهار نفر به ایران بازگشتهاند.
اسنپدکتر ۷۵ کارمند دارد. هیچ کارمندی از این بخش به خارج از ایران مهاجرت نکرده است، ۴۳ درصد کارمندان اسنپدکتر مرد و ۵۷ درصد از کارمندان آن خانم هستند. اسنپروم ۳۰ کارمند دارد و مهاجرت ۸ نفری کارمندانش را تجربه کرده است. ۳۸ درصد کارمندان اسنپروم را زنان تشکیل میدهند. اسنپتیکت نیز ۱۳ کارمند دارد؛ ۴۳ درصد کارمندانش مردند و ۵۷ درصد خانم. اسنپساپلای ۱۵۱ کارمند دارد که ۱۷ درصد آنها خانم هستند. تاکنون هیچ فردی از اسنپساپلای و اسنپتیکت مهاجرت نکرده است.
گفتنی است؛ در گزارش عملکرد سالانه اسنپ برای هر زیرمجموعه این شرکت یک کاراکتر فانتزی طراحی شده که نشاندهنده آن کسبوکار است. همزمان با رونمایی از گزارش، انافتی (NFT) هر کدام از این کاراکترها نیز ثبت شده و این شرکت تصمیم دارد در آینده مبلغ جمعآوریشده از فروش انافتی کاراکترها را به همکاری با یک خیریه اختصاص دهد. کاراکترهای انافتیشده گزارش سالانه اسنپ در این لینک با فیلترشکن در دسترس است.