راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در پنل راهکارهای تجربی تبلیغات در فضای دیجیتال مطرح شد / پرفورمنس مارکتینگ، بر مبنای تحلیل رفتار مشتری عمل می‌کند

ریحانه هاشمی / در روز دوم رویداد دی ام تاک، پنلی با عنوان «آخرین راهکارهای تجربی در زمینه تبلیغات در فضای دیجیتال» برگزار شد. این پنل که در آن، روش‌های اجرایی بازاریابی دیجیتال به بحث و بررسی گذاشته شد، با حضور صادق محسن‌نیا، مدیر پرفورمنس مارکتینگ دیجی‌کالا، راضیه تاجری، مدیر دیجیتال مارکتینگ اسنپ تریپ و شهاب شیرین، مدیر پرفورمنس مارکتینگ ازکی برگزار شد.

در ابتدای پنل، شهاب شیرین، مدیر پرفورمنس مارکتینگ ازکی در مورد اینکه این نوع از مارکتینگ در مجموعه ازکی به چه معنا در نظر گرفته می‌شود گفت: «پرفورمنس مارکتینگ در ازکی به معنای بهینه‌سازی روش‌های دیجیتال در مارکتینگ است. این بهینه‌سازی می‌تواند در کانال‌های مختلف و یا در لایه‌های استراتژی انجام شود. ما تلاش می‌کنیم برای بهبود عملکردمان در هر یک از کانال‌ها، با در نظر گرفتن رفتار مشتریان، از روش‌های دیجیتال مارکتینگ بهترین استفاده را کنیم.»

صادق محسن‌نیا، مدیر پرفورمنس مارکتینگ دیجی‌کالا نیز صحبت‌های شهاب شیرین را این‌طور ادامه داد: «پرفورمنس مارکتینگ ادامه فرآیند تبلیغات تکاملی بوده است. در پرفورمنس مارکتینگ، شاخص‌های عملکردی مشتریان مهم است. فروش، میزان خرید، سبد خرید و قدرت خرید و سلیقه مشتری از مواردی هستند که ما همیشه آن‌ها را می‌سنجیم و به روش‌های مختلف، در دیجیتال مارکتینگ از آن‌ها استفاده می‌کنیم.»

صادق محسن‌نیا، مدیر پرفورمنس مارکتینگ دیجی‌کالا

محسن‌نیا ادامه داد: «وجه تمایز دیجیتال مارکتینگ و مارکتینگ سنتی همین پرفورمنس است، یعنی همین چیزی که از دیتای مشتری برداشت می‌کنیم. ما در پرفورمنس مارکتینگ به دلیل دستیابی به رفتار و دیتاهای کاربران می‌توانیم عملکرد و اجرای بهتری داشته باشیم.»

در ادامه، راضیه تاجری، مدیر دیجیتال مارکتینگ اسنپ تریپ نیز توضیح داد: «اسنپ تریپ هم لاین‌های مختلفی دارد که هر لاینش KPIهای مختلفی دارد. ممکن است در یک لاین، افزایش کاربران فعلی هدف ما باشد و در لاین دیگری، افزایش تعداد خریداران. در چنین شرایطی، اینکه ما برای هرکدام از این دو هدف چقدر هزینه کنیم بستگی به تصمیم ما برای آن لاین بخصوص دارد.»

محسن‌نیا، مدیر پرفورمنس مارکتینگ دیجی‌کالا نیز در ادامه صحبت‌هایش، درباره تعریف کاربر فعال در دیجی‌کالا گفت: «ما کاربر فعال را کسی می‌دانیم که در ۳۶۵ روز گذشته از دیجی‌کالا خرید کرده است. البته حجم خرید هم سنجه بسیار مهمی در سنجش عملکرد مشتری است. اگر ببینیم یک مشتری که در گذشته از دیجی‌کالا زیاد خرید می‌کرده، مدتی است که زیاد خرید نمی‌کند، بر روی ترغیب او به خرید بیشتر تمرکز می‌کنیم.»

شهاب شیرین نیز در تائید اهمیت نقش هدف‌گذاری برای نحوه استفاده از دیجیتال مارکتینگ تائید کرد و گفت: «مشتری ازکی بیمه، مشتری خاصی است و سالی یک بار از ما خرید می‌کند؛ بنابراین هدف ما بیشتر بر جذب کاربر جدید است و ما برای جذب کاربری که جذبش برایمان این‌قدر ارزش دارد ما هزینه می‌کنیم. اگر استراتژی روی رشد باشد و در آن زمان، افزایش حاشیه سود برای من اهمیت کمتری داشته باشد، ارزش و جذب مشتری برای من بالا می‌رود و حاضرم هزینه بیشتری برای آن پرداخت کنم.»

شهاب شیرین، مدیر پرفورمنس مارکتینگ ازکی

صادق محسن‌نیا در پاسخ به این سؤال که چه کانال‌هایی برای تبلیغات در نظر گرفته‌اید و آیا از انتخابتان راضی هستید، تمرکز دیجی‌کالا را بر کاربران فعلی‌اش اعلام کرد و توضیح داد: «دیجی‌کالا به خاطر بزرگ بودن مقیاسش شرایط متفاوتی دارد. مهم‌ترین کانال ما برای توسعه فروشمان، کاربران فعلی دیجی‌کالا هستند. ما معمولاً از پیامک و ایمیل برای ترغیب به خرید کاربرانی که مدتی است از ما خرید نداشته‌اند، کمک می‌گیریم که نسبتاً ما را به نتایج خوبی می‌رساند. از ایمیل هم استفاده می‌کنیم اما جواب کمتری می‌گیریم به نسبت سرویس پیامک.»

راضیه تاجری، مدیر دیجیتال مارکتینگ اسنپ تریپ نیز توضیح داد: «در ترندهای مارکتینگ ۲۰۲۲، در کسب‌وکارهای آنلاین ۷۰ درصد تمرکز روی ‌کانال‌های آنلاین و ۳۰ درصد باقیمانده روی کانال‌های آفلاین و بقیه کانال‌ها است. از آن ۷۰ درصد هم تقریباً ۴۰ درصدش مربوط به مدیا، ۲۰ درصد مربوط به رسانه‌های پولی و بقیه هم شامل انواع دیگر روش‌ها است.»

راضیه تاجری، مدیر دیجیتال مارکتینگ اسنپ تریپ

تاجری همچنین گفت: «به‌ طور کلی انتخاب روش‌ها بستگی به نوع کسب‌وکار و هدف شرکت دارد؛ مثلاً در بعضی‌ کسب‌وکارها ایمیل بیشتر جواب می‌دهد؛ اما در اسنپ تریپ واقعاً ایمیل نقش مهمی ندارد. چون مخاطبان معمولاً در مورد سفر تحقیق می‌کنند و می‌خوانند. هم نتایج ارگانیک سرچ که به کمک سئو در اختیار مشتری قرار می‌گیرد و هم نتایج غیر ارگانیک که توسط گوگل ادز به مشتری معرفی می‌شود، تأثیر زیادی در جلب نظر او دارد.»

شهاب شیرین، مدیر پرفورمنس مارکتینگ ازکی نیز در مورد روش‌های استفاده‌شده در کسب‌وکار ازکی توضیح داد: «جذب مشتری جدید اولویت اول و مهم ماست. کانال گوگل، چه در نمایش محتوای ارگانیک و چه در ارائه محتوای ارائه‌شده توسط گوگل ادز، هم قبل از شروع تبلیغات تلویزیونی ما و هم بعد آن برای ما خیلی مهم بوده است. از ایمیل و پیامک نیز، هم برای خبررسانی در مورد اخبار مختلف و هم در مورد موارد مرتبط با کسب‌وکارمان استفاده می‌کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.