راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فروش بیت‌کوین‌های مصادره‌شده توسط فنلاند در حمایت از اوکراین

کسری حسنی / وزیر دارایی فنلاند روز چهارشنبه اعلام کرد: «فنلاند ده‌ها میلیون یورو به‌دست‌آمده از فروش بیت‌کوین مصادره‌شده را به اوکراین اهدا خواهد کرد.»

فنلاند در حال حاضر دارای 1981 بیت‌کوین به ارزش نزدیک به 75 میلیون یورو است که توسط مأموران گمرک در جریان تحقیقات جنایی کشف و ضبط شده است.

آنیکا ساریکو، وزیر دارایی فنلاند، در توییتی نوشت: «دولت به لطف درآمد حاصل از فروش بیت‌کوین مصادره‌شده گمرک فنلاند، ده‌ها میلیون دلار به اوکراین کمک خواهد کرد.» گمرک فنلاند در بیانیه‌ای در روز پنجشنبه اعلام کرد: «شرکت‌های دارایی دیجیتال مستقر در فنلاند Coinmotion و Tesseract را برای انجام فروش بیت‌کوین انتخاب کرده‌اند و از رویه‌های آنها برای جلوگیری از پول‌شویی و بررسی پیشینه خریدار رضایت دارد.»

ساریکو مبلغی را که قرار است اهدا شود، مشخص نکرد، اما منابعی که با روزنامه فنلاندی Helsingin Sanomat که برای اولین‌بار از اهدای پیشنهادی خبر داد، صحبت کردند، متوجه شده‌اند که حداقل «بخش قابل توجهی» به‌عنوان کمک به اوکراین ارسال خواهد شد. پس از تهاجم روسیه در اواخر فوریه، اوکراین ده‌ها میلیون یورو کمک مالی به‌صورت دیجیتال دریافت کرده است.


ذخیره بیت‌کوین فنلاند


سال گذشته، گمرک فنلاند طرحی را برای مزایده بیت‌کوین توقیف‌شده اعلام کرد. بیشتر این بیت‌کوین‌ها به کشف بزرگ مواد مخدر در سال 2016 برمی‌گردند. در این اتفاق 1666 توکن توقیف شد. در آن زمان، ارزش فروش بیت‌کوین‌ها کمتر از 700.000 یورو بود، اما در حال حاضر ارزش آنها چیزی حدود 62 میلیون یورو است.

البته مقامات فنلاندی اعلام کرده‌اند که این کمک زمان‌بر است و ابتدا باید این طرح را در بودجه تکمیلی آتی به پارلمان کشور ارائه دهند.

به گفته اداره گمرک فنلاند پس از طی‌شدن این مراحل، بیت‌کوین‌ها به فروش می‌رسند. انتظار می‌رود این پروسه در بهار امسال یا اوایل تابستان انجام شود. این نکته نیز وجود دارد که همه توکن‌های نگهداری‌شده توسط مقامات فنلاندی برای فروش عرضه نمی‌شوند؛ زیرا مراحل قانونی مربوط به برخی دارندگان اصلی آنها هنوز ادامه دارد.

 پکا پیلکنن، مدیر امور مالی، درباره این موضوع گفت: «در حال حاضر 1890 بیت‌کوین که تحت نظارت قانون و در اختیار اداره گمرک هستند، وجود دارد و هدف فعلی ما این است که آنها را در طول بهار یا اوایل تابستان در اختیار کارگزاران برای فروش قرار دهیم.»


کمک به اوکراین


اوکراین در تلاش برای تأمین بودجه دفاعی از تهاجم روسیه، درخواست کمک‌های رمزارزی کرده است. «کمک برای اوکراین» که یک کمپین رسمی ایجادشده توسط وزارت تحول دیجیتال این کشور است، می‌گوید که کمک‌های رمزارزی به ارزش بیش از 60 میلیون دلار (56.9 میلیون یورو) – از جمله 457.5 بیت‌کوین – دریافت کرده و همچنین به کاربران اجازه می‌دهد تا ان‌اف‌تی‌‌ها را برای حراج اهدا کنند.

بر اساس کمپین کمک برای اوکراین، تا تاریخ 14 آوریل، دولت اوکراین بیش از 42.7 میلیون یورو از کمک‌های رمزارزی خود را استفاده کرده است. هزینه‌ها شامل حدود 13.5 میلیون یورو برای هواپیماهای بدون سرنشین، 5.3 میلیون یورو برای کلاه ایمنی و زره و 1.7 میلیون یورو برای «تجهیزات کشنده» نامشخص می‌شود.

با این حال، کمک مالی فنلاند به‌صورت انتقال مستقیم بیت‌کوین نخواهد بود. به گفته Helsingin Sanomat، قانون فنلاند تأکید دارد که گمرک باید کالاهای توقیف‌شده را بفروشد و پول را به دولت منتقل کند.

منبع یورونیوز
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.