راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کمک‌های رمزارزی اوکراین به 19 میلیون دلار رسید

کسری حسنی / کمپانی تحلیل داده Elliptic که وظیفه ردیابی کمک‌های مالی جامعه کریپتو به آدرس‌های والت‌های دولت اوکراین را بر عهده دارد، تا به این لحظه رقم 19 میلیون دلار را به ثبت رسانده است. این کمپانی در روز یکشنبه گزارش داد که دولت اوکراین و سایر ارگان‌های غیردولتی که مشغول به ارائه کمک‌های نظامی هستند، مبلغی بالغ‌ بر 18.9 میلیون دلار را به‌صورت رمزارز دریافت کرده‌اند. در بحبوحه آغاز تهاجم روسیه که جرقه بحران انسانی و محکومیت قدرت‌های غربی از جمله ایالات متحده و اتحادیه اروپا را زد، هزاران کمک مالی به‌صورت رمزارز به خزانه اوکراین سرازیر شدند.

Elliptic اظهار می‌کند: «رمزارزهایی مانند بیت‌کوین به‌عنوان یک روش جایگزین مهم تأمین مالی جمعی ظاهر شده‌اند. این دارایی‌ها اجازه می‌دهند کمک‌ها بدون محدودیت‌های بین‌مرزی، خیلی سریع و همچنین بدون دخالت مؤسسات مالی به هدف خود برسند.»

میخائیلو فدوروف، معاون نخست‌وزیر و وزیر تحول دیجیتال اوکراین، اواخر روز یکشنبه درخواستی در توییتر منتشر کرد و از صرافی‌های بزرگ رمزارزها خواست تا آدرس‌های متعلق به کاربران روسی را مسدود کنند. فدوروف گفت: «مسدود کردن والت‌های دولت‌مردان روسی و بلاروسی باید در کنار مسدود کردن والت‌های کاربران عادی باشد.»

هرچند صرافی بایننس اعلام کرده برنامه‌ای جهت مسدود کردن حساب‌های افراد روسی به‌صورت یک‌جانبه ندارد، اما طبق گفته رویترز در ساعاتی پیش، بایننس حساب کاربران تحریم‌شده روسی را مسدود کرده و حساب سایر کاربران بدون تغییر باقی مانده است. سخنگوی این شرکت روز دوشنبه با خودداری از ارائه جزئیات بیشتر گفت: «ما حساب‌های افرادی را که در فهرست تحریم‌ها قرار دارند (اگر دارای حساب‌های بایننس هستند) مسدود می‌کنیم و اطمینان می‌دهیم که تمام تحریم‌ها به‌طور کامل اجرا می‌شوند.»

ایالات متحده، بریتانیا، اروپا و کانادا روز شنبه تحریم‌های جدیدی علیه روسیه از جمله مسدود کردن دسترسی برخی وام‌دهندگان به سیستم پرداخت بین‌المللی سوئیفت، پس از تهاجم روسیه به اوکراین اعلام کردند.

به نظر می‌رسد درخواست‌های کمک مالی و نظامی رئیس‌جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، تا حدی توسط جامعه رمزارزها که به‌دنبال جبران برخی هزینه‌های اقتصادی درگیری‌های مسلحانه اوکراین هستند، برآورده شده است.

نکته جالب دیگر این است که این رقم شامل یک کمک مالی به ارزش 1.86 میلیون دلار از فروش NFT بود که در ابتدا جهت جمع‌آوری سرمایه برای جولیان آسانژ، فعال استرالیایی در نظر گرفته شده بود. همچنین گزارش شده که یک سازمان غیردولتی تنها یک کمک مالی به ارزش سه میلیون دلار در بیت‌کوین دریافت کرده است، اگرچه این شرکت به‌صراحت سازمان گیرنده را اعلام نکرده است.

1 دیدگاه
  1. امین می‌گوید

    سلام دوست خوبم بابت خبر و توضیحاتت. ولی به یه چیزی دقت کردی؟ تو خبر حرف از مسدودی حساب دولتمردان روسی زده شد. ولی یادته روزای اولی که بلاک چین و رمز ارز اومد یکی از اهدافش چی بود؟ تمرکز زدایی یا decentralize.
    این که کسی یا نهادی یا هرچی نتونه دخل و تصرفی توش داشته باشه. ولی الان داریم یه چیزهایی میبینیم که انگار بلاک چین هم به معنای واقعی کلمه غیرمتمرکز نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.