راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بلاکچین؛ داستان بزرگ کسب‌وکارهای سال 2021

کسری حسنی / زمانی که شما کسب‌وکارهای مختلف سال 2021 را دنبال می‌کنید، برخی مفاهیم در ذهن شما شکل می‌گیرد؛ تورم، زنجیره تأمین نیازهای اولیه، نیروی کار، کرونا. همه این مفاهیم درست و مرتبط به سال 2021 هستند، اما فقط بر کوتاه‌مدت متمرکزند. تورم بالاخره روزی تحت کنترل قرار می‌گیرد. اشکالات حمل‌ونقل جبران می‌شود. نیروی کار در زمانی وجود دارد و زمانی دیگر با کمبود مواجه می‌شود. کرونا همیشه در اطراف ما خواهد بود، ولی ما با آن کنار خواهیم آمد.

واقعیت این است که تنها یک موضوع درباره کسب‌وکار‌های کوچک در سال 2021 وجود دارد که تأثیر بلندمدت از خود بر جای می‌گذارد؛ بلاکچین. هرچند این موضوع توجه کمی را به سمت خود جلب کرده، اما همچنان تحول‌آفرین خواهد بود. بلاکچین به‌‌عنوان موضوع بزرگ بعدی تأثیرگذار بر کارآفرینان مطرح شد و کارآفرینان باهوش از این موضوع خیلی سریع باخبر شدند.

ریچارد دقیقاً جزء همین کارآفرینان بود. داستان ریچارد در CNET از این قرار است: او یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار کانادایی بود که ساخت نرم‌افزار ارز دیجیتال را در سال 2013 آغاز کرد و در نهایت به خریدوفروش آثار هنری NFT (توکن‌های غیر قابل معاوضه) به‌صورت آنلاین روی آورد.

ریچارد شماره 6046 اثر هنری «کریپتوپانک» را در ماه مارس به قیمت 86 هزار دلار خریداری کرد و به گفته خودش روز بعد پیشنهاد 9.5 میلیون دلاری خرید آن را دریافت کرد. طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده از بازار NFT این نوع موضوعات بسیار معمول است. در کمال ناباوری او این پیشنهاد را رد کرد و اعلام کرد این اثر به هیچ عنوان فروشی نیست

شاید ریچارد باهوش‌ترین کارآفرین فعال در بلاکچین نباشد یا شاید هم روزی بالاخره کریپتوپانک شماره 6046 را میلیاردها دلار به فروش برساند. صرف‌نظر از این مسائل، او می‌تواند ارزش این موضوع را تشخیص دهد، ولی او در این رقابت تنها نیست. موج جدیدی از کارآفرینان و شرکت‌های بزرگ در حال انتقال به دنیای بلاکچین هستند؛ دنیایی که خیلی سریع در حال تبدیل به طلای بزرگ بعدی آمریکاست، اما با این تفاوت که این طلا کاملاً مجازی است.

یک توضیح مختصر برای کسانی که دنیای تکنولوژی را دنبال نمی‌کنند؛ بلاکچین مانند یک دفتر حسابداری دیجیتالی، بی‌نهایت و شکست‌ناپذیر است. این دفتر بخشی از یک پایگاه داده ایمن و پراکنده است که توسط تعداد زیادی از کامپیوترها در یک شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود (بسیاری این مفهوم را وب 3 می‌خوانند و معتقدند نسل بعدی اینترنت است) و اطلاعات خود را به گونه‌ای ذخیره می‌کند که امنیت و فردیت هر داده تضمین شود.

به سبب بلاکچین، ارزهای دیجیتال مثل بیت‎کوین و اتر و خیلی‌های دیگر به وجود آمدند. NFTها واحدهای منحصربه‌فرد و غیر قابل معاوضه از داده‌های ذخیره‌شده در یک بلاکچین هستند و می‌توانند به شکل عکس‌، ویدئو، صدا و سایر اشکال هنری باشند. این دارایی‌ها به‌طور منحصربه‌فرد و دائمی شناسایی می‌شوند؛ بنابراین همان‌طور که یک نقاشی مونالیزای اصلی وجود دارد، شما می‌توانید با NFT، یک نقاشی دیجیتالی را منحصربه‌فرد کنید.

این بدان معنی است که اگر شما اثر هنری دیجیتال یا هر محصول مشابه دیگری را مانند محصولاتی که توسط شرکت‌های آنلاین مانند Bored Ape Yacht Club یا از طریق بازارهایی مانند OpenSea فروخته می‌شوند، ایجاد کنید، می‌توانید کسب‌وکار خود را داشته باشید. بسیاری از کارآفرینان باهوش این حوزه، مسئله نقدینگی و جذب پول نقد را درک می‌کنند.

به همین دلیل است که در حال حاضر ارزش کلی ارزهای دیجیتال بیش از سه تریلیون دلار است و طبق گزارش اخیر خبرگزاری بلومبرگ، در سال 2021 شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر حدود 30 میلیارد دلار در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این رقم بیشتر از مجموع تمام سرمایه‌گذاری‌های سال‌های گذشته و چهاربرابر رقم سال 2018 است. به همین دلیل شرکت‌های پرداخت مثل پی‌پال، بلاک (اسکوئر سابق) و کوین‌بیس اجازه انتقال آسان ارزهای دیجیتال را درست مثل دلار و یورو به کاربران خود می‌دهند و مرکز Staples  در لس‌آنجلس اکنون منطقه Crypto.com نامیده می‌شود و برندهای بزرگ مثل نایکی شرکت‌های هنری دیجیتال مثل RTFKT را خریداری می‌کنند.

همه این خریدوفروش‌ها نیاز به فناوری‌ها و پلتفرم‌های جدید در دنیای دیجیتال را تحریک می‌کند و بازارهایی مانند OpenSea، Nifty Gateway، SingularityNET، Syscoin، Dapp و bitFlyer کسب‌وکارهای کوچکی هستند که با ایجاد کارآفرینان و هنرمندان جدید، از خدمت به مشتریان سود می‌برند. در پس‌زمینه این اتفاقات، متاورس به‌زودی ساخته می‌شود. متاورس دنیایی مجازی از تعاملات آینده و تراکنش‌های دیجیتال بزرگی است که بزرگ‌ترین پلتفرم رسانه‌‌ای اجتماعی جهان، یعنی فیس‌بوک، برند شرکت خود را تغییر داده تا برای آن آماده شود. مطمئناً رسانه‌ها سال 2021 را به‌عنوان سال تورم، زنجیره تأمین، ناآرامی‌های نیروی کار و کرونا به یاد خواهند آورد، اما این چالش‌ها برای همیشه وجود داشته‌اند. داستان واقعی امسال، انفجار و سروصدای معاملات دیجیتالی‌ بود که سبب ظهور اقتصاد جدید برای کارآفرینان و خلق تریلیون‌ها دلار ثروت می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.