راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل انجمن بلاکچین در گفت‌وگو با راه پرداخت / قانون‌گذاری و تنظیم‌گری دارایی‌های دیجیتال با رویکرد مدیریت ریسک انجام‌پذیر است

سمانه عابدی / طی روزهای اخیر بحث رگولاتوری حوزه رمزارزها با انتشار توییتی از سوی محسن رضایی صدرآبادی مبنی بر تکمیل نسخه جدید «احکام سامان‌دهی زیست‌بوم رمزارزش‌ها» مورد توجه قرار گرفت؛ چراکه در این توییت از تشکل‌ها دعوت شد تا نظرات خود را مطرح کنند. چالش رگولاتوری یکی از مهم‌ترین چالش‌های این حوزه از سوی فعالان آن عنوان می‌شود و حالا امکان بیان نقطه نظرات در خصوص احکام تنظیم‌گر یک فرصت مهم برای آنها به‌شمار می‌رود. بر همین اساس طی پیگیری این موضوع در گفت‌وگو با عباس آشتیانی، مدیرعامل انجمن فناوران زنجیره بلوک (انجمن بلاکچین) به بررسی موارد دارای اهمیت پرداختیم. آشتیانی معتقد است بانک مرکزی رویکردی بسیار منفی نسبت به دارایی‌های دیجیتال دارد. او بر این باور است که راجع به حوزه بلاکچین و دارایی دیجیتال با نوآوری‌های بسیار نمی‌تواند رویکرد صفر یا صدی داشت. باید رویکرد مدیریت ریسک برای قانون‌گذاری و تنظیم‌گری این حوزه را مدنظر قرار داد.


از قانونمند شدن حوزه دارایی‌های دیجیتال حمایت می‌کنیم


مدیرعامل انجمن بلاکچین با استقبال از شانزدهمین اصلاح سند احکام سامان‌دهی زیست‌بوم رمزارزش‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار راه پرداخت گفت: «اصلاح این سند احکام از سوی انجمن مورد استقبال واقع‌ شده است؛ چراکه نشان می‌دهد این حوزه تنظیم‌پذیر و قانون‌پذیر است. ما در انجمن بلاکچین بر این باور هستیم که حوزه دارایی‌های دیجیتال قانون‌پذیر است و از قانونمند شدن آن حمایت می‌کنیم.»

آشتیانی با اعلام مشاهده این سند نیز گفت: «این سند با این مفهوم کاملاً تطبیق دارد و بدین‌ جهت از وجود این سند استقبال می‌شود. با توجه به فرصتی که توسط دستگاه ذی‌ربط نگارنده و توسعه‌دهنده سند برای تشکل‌های بخش خصوصی به وجود آمد، این خوشحالی را به همراه داشت که با مشارکت تشکل‌های بخش خصوصی می‌توان نقطه‌نظرات در این خصوص را مطرح کرد.»

او افزود: «طبیعی است که از همان ابتدا هیچ متن و سندی کامل و باب میل همه افراد نخواهد بود، اما همان‌طور که از ویرایش هشتم تا شانزدهم شاهد تغییر در جهت بهتر و اجرایی‌شدن متن بودیم، احساس می‌شود قدم‌های مثبتی در حال برداشته‌شدن است؛ چراکه در ویرایش هشتم یعنی اولین سند شاهد ریسک‌های فراوان و امکان انفصال‌زایی‌های فراوانی به‌صورت نهفته در این خصوص بودیم، در حالی‌ که امروز در جهت بهبود آن گام برداشته‌ شده که امیدواریم بهتر هم شود.»

آشتیانی با قدردانی از نیت درست و دقیق حاکمیت و دولت فعلی در این راستا گفت: «حوزه بلاکچین و دارایی‌های دیجیتال یکی از مهم‌ترین ارکان اقتصاد دیجیتال است و اقتصاد دیجیتال یک اقتصاد بدون مرز است که با توجه به شرایط خاص کشور و همه‌گیری کرونا در دنیا مهم‌ترین تأثیر را در رشد اقتصادی کشورها داشته است. اقتصاد آینده این‌گونه پیش‌بینی می‌شود که از حوزه‌هایی مانند نفت، فولاد و سیمان کم‌کم فاصله گرفته و به سمت اقتصاد دیجیتال حرکت می‌کند.»

مدیرعامل انجمن بلاکچین با اشاره به عدم بهره‌برداری همه‌جانبه از حوزه دارایی‌های دیجیتال گفت: «در ایران موضوع بلاکچین و دارایی‌های دیجیتال کشور از رشد قابل‌ قبولی برخوردار بوده، اما از تمام ظرفیت‌های آن بهره‌مند نشده‌ایم. همان‌طور که می‌دانید در حوزه تولید دارایی‌های دیجیتال، دچار فرصت‌سوزی‌های بسیار سنگین و زیادی شدیم. تصمیم‌گیری اشتباه دولت دوازدهم در این حوزه باعث شد همچنان تبعات آن فرصت‌سوزی را احساس کنیم.»


سند تحول احکام دولت با رویکرد مثبت


آشتیانی تأکید کرد: «باید هرچه سریع‌تر دارایی دیجیتال از سوی حاکمیت به رسمیت شناخته شود. باید روش تنظیم‌گری این حوزه با توجه به تنظیم‌پذیر بودن آن با مشارکت تشکل‌های خصوصی به‌صورت توأمان با حاکمیت برای پیاده‌سازی الزامات و قوانین بالادستی همراه باشد.»

به گفته مدیرعامل انجمن بلاکچین؛ در حال حاضر از چند جهت تعاملات با رگولاتور در طیف رویکردهای بسیار منفی تا مثبت در حال پیگیری است. او معتقد است: «یکی از رویکردهای پیگیری‌شده توسط برخی نهادها، تدوین الزامات برای حوزه بلاکچین و دارایی‌های دیجیتال است که این رویکرد مثبت ارزیابی می‌شود، مانند رویکرد فعلی که در حال پیگیری است؛ اما برخی رویکردهای دیگر سلبی و دستوری یا مجوزمحور است که مخاطرات بسیاری را به همراه خواهد داشت.»


رویکرد منفی بانک مرکزی به دارایی‌های دیجیتال


به عقیده مدیرعامل انجمن بلاکچین؛ بانک مرکزی با رویکردی بسیار منفی در حال پیگیری رگولاتوری دارایی‌های دیجیتال است. اشتباه تاریخی از چهار سال پیش انجام شد و بانک مرکزی به‌عنوان رگولاتوری دارایی‌های دیجیتال مخاطب قرار داده شد. آشتیانی ادامه داد: «عبارت «رمزارز» باعث شد حتی دستگاه‌ها و شوراهای عالی‌رتبه کشور بانک مرکزی را مخاطب تعیین‌تکلیف قرار دهند؛ چراکه بانک مرکزی مسئولیت حوزه پولی و ریال کشور را بر عهده دارد. اما متأسفانه نتوانست آن‌طور که باید، در این حوزه به جمع‌بندی برسد. با توجه به اینکه بانک مرکزی رگولاتور بخشی محسوب می‌شود، از هیچ‌گونه تغییری که حتی تأثیرات مثبتی برای اقتصاد کشور داشته باشد، استقبال نمی‌کند؛ چراکه ممکن است بر حوزه پولی کشور کمی تغییرات ایجاد کند.»


ماهیت بلاکچین دستورپذیر نیست


آشتیانی افزود: «دارایی‌های دیجیتال طبق تعریف مؤسسه حسابرسی بین‌المللی IFRS به‌عنوان دارایی شناخته‌ شده و دارایی می‌تواند نمودی از هر کالا یا خدمت یا سهام شرکت‌ها را در دنیای فعلی در بستر بلاکچین داشته باشد.»

به گفته او؛ مخاطب قرار دادن بانک مرکزی در این حوزه باعث اطاله وقت شده و از یک رگولاتور بخشی انتظار اظهارنظر در موضوع کلی می‌رود.

مدیرعامل انجمن بلاکچین همچنین بر این باور است: «باید اصل را بر مشاهده‌پذیری و تنظیم‌پذیری در حوزه دارایی‌های دیجیتال و بلاکچین قرار دهیم. باید بپذیریم ماهیت این حوزه دستورپذیر نیست و بخش بزرگی از اقتصاد دیجیتال و آینده کشور را تشکیل می‌دهد، پس با توجه به موضوعات، رویکرد ما راجع به حوزه بلاکچین و دارایی دیجیتال نمی‌تواند رویکرد صفر یا صد باشد؛ باید رویکردی دال بر مدیریت ریسک برای قانون‌گذاری و تنظیم‌گری این حوزه پیش رو قرار دهیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.