راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مخالفان سرسخت متاورس، وب 3 و NFT / طرفداری ایلان ماسک و جک دورسی از فناوری‌های جدید، به رمزارزها محدود می‌شود

نسیم بنایی / ایلان ماسک و جک دورسی، از معروف‌ترین طرفداران دنیای رمزارزها هستند. با این‌ حال این دو نفر فناوری‌های توکن‌های غیرمثلی (NFT)، وب 3 و متاورس را بیشتر شبیه شوخی‌هایی پرهیاهو می‌دانند تا واقعیت. ایلان ماسک و جک دورسی، خجالتی از ابراز علاقه شدید خود به جهان رمزارزها ندارند. این ارزهای مجازی اخیراً، به‌ویژه طی سال‌های همه‌گیری کووید-19، نظرهای زیادی را به خود جلب کرده‌اند. در بین طرفداران این ارزها، دو چهره بیش از بقیه خودنمایی می‌کنند؛ ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و جک دورسی، بنیان‌گذار و مدیرعامل پیشین توییتر. البته تعداد دیگری از همتایان ماسک و دورسی هم در بین طرفداران رمزارزها حضور دارند.

با این‌ حال، به گزارش بیزینس اینسایدر، طرفداری از فناوری‌های این‌چنینی به معنای حمایت از همه فناوری‌های غیرمتمرکز یا شکلی از فناوری که بدون داشتن مرکز اقتدار عمل می‌کند، نیست. به‌طور ویژه، دورسی و تسلا دائماً تردیدهایی را ابراز کرده‌اند که نسبت به فناوری‌هایی مانند توکن‌های غیرمثلی (NFT)، وب ٣ (Web3) و فناوری اصطلاحاً متاورس، در ذهن دارند.


وعده‌های هیجان‌انگیز


توکن‌های غیرمثلی، توکن‌های دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاکچین هستند که نماد مالکیت شخصی بر چیزی هستند. فناوری وب 3 هم به نظر بسیاری از کارشناسان، نسل بعدی جهان دیجیتال را شکل می‌دهد که اتفاقاً آن هم بر اساس بلاکچین عمل می‌کند. نباید فراموش کرد که این مسئله در تضاد آشکار با وب‌سایت‌های پرشمار امروزی است که با فناوری غول‌آسای وب ٢ توسط شرکت‌هایی مانند گوگل و آمازون فعالیت می‌کنند. وب 3 روی کاغذ به افراد اختیار بیشتری برای حضور آنلاین می‌دهد.

جدای از این دو مسئله، متاورس را داریم؛ شاه‌کلمه پرهیاهویی که در حال حاضر بر سر همه زبان‌ها افتاده و به گفته بسیاری از متخصصان فناوری در نهایت به نسخه‌ای به‌روزرسانی‌شده از اینترنت تبدیل خواهد شد. در این جهان، همه می‌توانند با استفاده از تجهیزات واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در فضایی مجازی بازی، زندگی و کار کنند. با این حال دورسی و ماسک زیر بار هیچ‌یک از این وعده‌ها نمی‌روند.


بدبینی سرخوشانه ایلان ماسک


گرچه ماسک یک بار در ماه می 2021 پیشنهاد فروش یکی از توییت‌های خود را در قالب توکن‌ غیرمثلی ارائه کرد، اما در ماه دسامبر این نوع از توکن‌ها را مسخره کرد: «این توکن‌ها اساساً مثل «تبدیل دلار به فایل کامپیوتری عکس» هستند و ویژگی تصویر پروفایل توکنی در توییتر «اعصاب‌خردکن» است.»

به نظر ماسک «وب ٣ چرت‌وپرت به نظر می‌رسد» و «بیشتر یک شاه‌کلمه بازاریابی است تا واقعیتِ امروز». البته ماسک هم روی این مسئله تأکید کرده بود که کسی نمی‌داند در آینده چه اتفاقی می‌افتد. ماسک در گفت‌وگویی دیگر هم اعلام کرده بود که هنوز «چیز میزهای مربوط به متاورس» را باور نکرده و نمی‌فهمد چرا باید کسی «کل یک روز یک نمایشگر احمقانه» را روی صورتش بچسباند.


افشاگری دورسی


از سوی دیگر دورسی بر سر موضوعی بسیار مهم درباره وب ٣، وارد یک درگیری با مارک اندریسن، یکی از سرمایه‌گذاران مشهور سیلیکون‌ولی شد؛ امکان انحصاری‌سازی، بهره‌کشی اقتصادی و ایجاد مرکزیت، به جای دادن قدرت به مردم.

دورسی در ماه دسامبر چنین توییتی کرد: «شما مالک وب 3 نخواهید بود. شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و شرکایشان مالک وب 3 خواهند بود.» اندریسن که شرکتش به شکلی مستقیم در فناوری‌های وب 3 و متاورس سرمایه‌گذاری‌های فراوانی کرده بود، هدف اصلی این حرف دورسی قلمداد شد و در نتیجه دورسی را در توییتر بلاک کرد.

یکی دیگر از بخش‌های بامزه ماجرا، گفت‌وگوی توییتری ماسک و دورسی درباره این مسئله است. ماسک: «کسی وب 3 رو دیده؟ من نمی‌تونم پیداش کنم.» که دورسی در جواب او گفت: «جایی بین a و z قایم شده است.» این جواب دورسی به نام شرکت اندریسن، یعنی a16z برمی‌گردد.

دورسی همچنین تصویر شرکت مِتا از متاورس را مسخره کرده و طی یک توییت این تصویر را «هراسناک» توصیف کرده است. با اوج‌گیری رمزارزها و صحبت‌های مربوط به توکن‌ها، توجه‌های زیادی به وب 3 و متاورس جلب شد، اما جدایی ماسک و دورسی از سه مقوله آخر نکته‌ای مهم در خود دارد؛ پیرامون این سه فناوری، هیاهوی توخالی زیادی وجود دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.