راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سامانه نظارت و پشتیبانی سازمانی راهکارهای سازمانی ایرانسل / تسهیل مانیتورینگ برای بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و پی‌اس‌پی‌ها

سامانه نظارت و پشتیبانی راهکارهای سازمانی ایرانسل که به‌‌اختصار آن را سامانه EMP می‌نامند، یک سامانه اختصاصی برای نظارت و پشتیبانی راهکارهای سازمانی است. مشتریان می‌توانند در این سیستم با توجه به نوع سرویس انتخابی گروه‌های ارتباطی خود را مانیتور کنند و با ثبت تیکت مشکلات و دیگر درخواست‌های خود اعم از راه‌اندازی، نصب و… را ثبت کنند.


دلیل راه‌اندازی سامانه EMP


با توجه به اینکه مشترکین سازمانی ایران نیاز دارند سرویس‌های ارتباطی میان شعب و نقاط مختلف را در سیستم‌های خود برقرار کنند، همچنین دید کلی نسبت به وضعیت آنها داشته باشند تا بتوانند با ارزیابی نقاط ضعف و قوت پیگیری‌های لازم را انجام دهند، سامانه EMP شکل گرفت.

در این راستا، الزاماتی وجود دارد که سامانه‌های مانیتورینگ می‌توانند نیازهای آنها را پوشش دهند. طبق این نیازمندی شرکت ایرانسل اقدام به راه‌اندازی سامانه مانیتورینگ کرده است. تفاوت این مانیتورینگ با مانیتورینگ‌های معمول در آن است که هر سازمان از دید خود فرایند مانیتورینگ را انجام می‌دهد، اما سامانه مانیتورینگ ایرانسل داخل شبکه اپراتور پیاده‌سازی شده که قطعاً در این موارد اختلالات داخلی شبکه اپراتور سریع‌تر قابل ‌تشخیص بوده و مشتری وضعیت مشکلات پیش‌آمده در نقاط مختلف را بررسی کرده و از طریق مانیتورینگ چک می‌کند.

به‌طور کلی سیستم مانیتورینگ EMP به مشتریان دسترسی خواهد داد که نقاط ارتباطی (شعب، ساختمان‌ها و…) را بررسی کنند. این ویژگی به‌طور اختصاصی در حوزه صنایع پولی ـ بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان گفت طیف‌های مختلفی از شرکت‌های پی‌اس‌پی و دیگر بانک‌ها می‌توانند از این سرویس استفاده کنند.


نظارت و پشتیبانی بانک‌ها با کمک سامانه EMP


ارتباطات دریافتی از ایرانسل توسط بانک‌ها، به‌طور کلی به ارتباط مابین شعب و دفتر مرکزی یا ساختمان مرکزی و مرکز داده اصلی مرتبط است. پس برای آنکه موارد افزونگی را حفظ کنند، از چندین سرویس‌دهنده یا اپراتور لینک‌های ارتباطی دریافت می‌کنند تا در صورت وجود مشکل در هر کدام از این ارتباط‌دهنده‌ها، ارتباط با شعب یا مرکز داده قطع نشود. در این وضعیت نظارت، تیم پشتیبانی می‌تواند وضعیت شعب خود را رصد کند که آیا اکنون آنلاین بوده یا همچنان آفلاین است.

در فرایند مانیتورینگ از پروتکل‌های معمول شبکه استفاده می‌شود که رایج‌ترین پروتکل SNMP است. هر کدام از شعبه‌های مشتری در این پروتکل از شبکه اپراتور پین خواهد شد، همچنین امکان محاسبه زمان رفت‌وبرگشت در شبکه اپراتور میسر است. لازم به ذکر است اگر بسته‌ای از دست رفت، Packet Loss آن قابل‌ محاسبه است. در کنار این وضعیت اگر شعبه‌ای دارای اختلال نقطه‌ای باشد، بانک در این سیستم مانیتورینگ آن را به‌سادگی انجام می‌دهد و بر اساس آن در این سیستم مانیتورینگ و تیکتینگ اقدام به ثبت الکترونیکی می‌کند، سپس پشتیبانی فنی وارد عمل شده و اقدامات لازم را انجام می‌دهد.


EMP و حل مشکلات مانیتورینگ بانک‌ها


در شرایطی که یک تغییر تنظیمات در شبکه بانک اتفاق می‌افتد، به‌طور مثال یکی از شعب در نقطه‌ای از کشور قطع می‌شود، EMP می‌تواند تشخیص دهد این قطعی ارتباطی با اختلال اپراتور ارتباط دارد یا به تغییر تنظیمات مربوط است. در حالی ‌که این تشخیص ساده نیست، اما کمک‌های اولیه سامانه نظارت و پشتیبانی؛ تفکیک مشکلات از سوی اپراتور و بانک است.

EMP به‌صورت مستقل ارائه نمی‌شود و هر مشتری‌ای که از ایرانسل سرویس راهکارهای سازمانی دریافت می‌کند، می‌تواند از سامانه نظارت و پشتیبانی نیز بهره ببرد. در واقع EMP یک سرویس مکمل است که به مشتریان این سرویس به‌خصوص بانک‌ها این امکان را می‌دهد تا نقاط و شعب مختلف خود را مانیتور کنند. در نقشه‌راه توسعه‌ای این محصول به نظر می‌رسد مانیتورینگ بدون استفاده سرویس نیز دیده ‌شده است.


نحوه استفاده پی‌اس‌پی‌ها از سامانه EMP


این سامانه در حوزه پی‌اس‌پی نیز قابل ‌استفاده است، اما متفاوت از سیستم بانکی عمل می‌کند. عمده مشتریان پی‌اس‌پی ایرانسل سیم‌کارت‌هایی را دریافت کرده و در داخل دستگاه کارت‌خوان قرار داده‌اند. از همین رو نحوه نظارت و پشتیبانی از آنها متفاوت است. بر خلاف نظارت لحظه‌ای در بانک‌ها، مانیتورینگ در پی‌اس‌پی بر اساس کیفیت ارتباط تشخیص داده می‌شود. چراکه این دستگاه‌ها با توجه به اینکه دارای باتری هستند و ممکن است پذیرنده دستگاه کارت‌خوان بنا به شرایط مختلف دستگاه خود را خاموش و در زمان دلخواه روشن کند؛ پس اطلاعات اتصال در اختیار پی‌اس‌پی‌ها قرار داده شده و به آنها اعلام می‌شود که در حال حاضر وضعیت سیم‌کارت پذیرنده شما به شبکه متصل است یا خیر.

همچنین زمان‌هایی را که دستگاه متصل است، اطلاع می‌دهد. در واقع می‌توانید یک دستگاه کارت‌خوان را در نظر بگیرید که سیم‌کارت داخل آن است، با توجه به سیستم مانیتورینگ EMP، اطلاعات اتصال به آنها داده می‌شود و نشان می‌دهد دستگاه کارت‌خوان در این ساعت متصل شده یا چند ساعت قطع بوده است.


سامانه نظارت ایرانسل چه کمکی به شرکت‌های بیمه‌ می‌کند؟


این فرایند برای شرکت‌های بیمه نیز پیش‌بینی‌ می‌شود و هر کدام از شرکت‌های بیمه که دارای چندین شعبه هستند، می‌توانند با این سامانه مانیتورینگ داشته باشند. البته باید خاطرنشان کرد که در خصوص رگولاتوری این شرکت‌ها و محدودیت‌های آن نیز موضوع متفاوت است. اما زمانی که شرکت‌های بیمه بر بستر اینترنت فعال هستند و احتمالاً کارگزاری یا شعب نمایندگی بیمه دارند، می‌توانند به دفتر مرکزی متصل شوند.

به نظر می‌رسد بیمه مرکزی تمایل دارد شرکت‌های بیمه به سمت لینک‌های محرمانه و اختصاصی بروند تا اگر مخاطراتی وجود دارد، بتوانند کنترل بهتری داشته باشند.

زمانی که شرکت‌ها به سراغ ارتباط‌های اختصاصی و لینک‌های اختصاصی می‌روند، یکی از گزینه‌ها این است که یکی از اپراتورها و سرویس‌دهنده‌ها را انتخاب کنند. پس از آن، سرویس ارتباطی در اختیار آن شرکت بیمه قرار می‌گیرد تا آن وضعیت اتصال را چک کنند.

ایرانسل امکان استفاده از این سامانه را برای مشتریان خود نیز فراهم می‌کند. مشترکان بر اساس نوع سرویسی که از ایرانسل دریافت کرده‌اند، می‌توانند در این سامانه دسترسی‌ داشته باشند. در این سامانه امکان ثبت شکایت و درخواست نیز وجود دارد. اما ممکن است در طول قراردادی که با ایرانسل دارند، برای آنها پلتفرم دیجیتال تهیه نشده باشد. در این شرایط بنا به درخواست‌های احتمالی جدیدی که پیش می‌آید، می‌توانند از طریق ایمیل یا اکانت‌منیجر تبادل اطلاعات داشته باشند تا در مرحله بعد جهت پیگیری درخواست‌های آنها دسترسی ایجاد شود.


تفاوت خدمات سامانه EMP با بانک و بیمه


در رابطه با وجه تمایز ارائه خدمات سامانه EMP در صنعت بانک و بیمه، می‌توان به این نکته اشاره کرد که بانک‌ها به ‌واسطه سرمایه‌گذاری در ارتباطات زیرساختی، به‌خصوص در شعب، معمولاً نسبت به شرکت‌های بیمه و حوزه نمایندگان فروش قدرت عمل بیشتری دارند. بانک‌ها به‌طور معمول از چند اپراتور و سرویس‌دهنده بر بستر ارتباطی دیتاسنتر استفاده می‌کنند، به همین دلیل دغدغه کمتری دارند.

در صنعت بیمه معمولاً هزینه دفاتر و زیرساخت اجرایی نمایندگی بر عهده نماینده است. کمتر پیش می‌آید که هلدینگ‌های بیمه بخواهند این فرایند را انجام دهند. پس وجود سامانه EMP که امکان مانیتور لحظه‌ای و اخذ تیکت در زمان‌های بحرانی را دارد، به فروش آنها کمک زیادی خواهد کرد.از سوی دیگر ساعت کاری بانک‌ها با ساعت کاری سرویس‌دهنده‎‌ها همپوشانی دارد، اما در صنعت بیمه به‌طور معمول به‌صورت 24ساعته امکان ارائه سرویس وجود دارد. با این تفاوت که ستادهای بیمه پس از ساعات کاری امکان ارائه سرویس ندارند. در این شرایط است که سامانه EMP می‌تواند به این شرکت‌ها کمک کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.