راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

۱۰ توصیه به مبتدی‌ها برای ورود به دنیای رمزارزها

اگر به عنوان یک مبتدی به دنبال ورود سرمایه خود حتی اندک به بازار رمزارزها هستید توصیه‌های زیر را بخوانید

دنیای رمزارزها دنیای هیجان‌انگیز و در عین حال دنیای پرریسکی است که متأسفانه بسیاری از مبتدیان و تازه‌واردان به این فضا، فقط از بیرون آن، نقاط روشن و جذابش را دیده‌اند و جذبش شده‌اند؛ غافل از اینکه این حوزه به‌شدت پرریسک است و در صورت در نظر نگرفتن این ریسک‌ها متحمل ضررهای چشم‌گیری خواهند شد. در این نوشته بر حسب ۱۱ سال تجربه فعالیت رسانه‌ای در حوزه فناوری‌های مالی، سعی می‌کنم خیلی کوتاه ۱۰ توصیه برای مبتدی‌ها داشته باشم که در شماره‌های بعدی هفته‌نامه کارنگ به تفصیل هر کدام را باز خواهیم کرد.


یک؛ قبل از هر اقدامی، روی آموزش خودتان وقت بگذارید


فضای رمزارزها در عین حال که فضای پویایی است، گستردگی زیادی هم دارد و نمی‌توان تمام زیر و بم آن را یکجا جمع کرد، ولی با وجود تمام این گستردگی‌ها، این فضا از یکسری چارچوب‌های کلی تبعیت می‌کند که آشنایی و رعایت آنها برای هر کسی که در این فضا فعالیت می‌کند، واجب است. در نتیجه قبل از هر گونه اقدامی در این فضا، به‌شدت توصیه می‌کنیم ابتدا این چارچوب‌های کلی را مطالعه کنید. کتاب یک ساتوشی از انتشارات راه پرداخت یکی از بهترین منابع برای این نیاز در منابع فارسی‌زبان است.


دو؛ هیجان‌زده نشوید


فضای رمزارزها به‌شدت فضای هیجان‎انگیزی است که برخی حتی این هیجان را به‌نوعی اعتیادآور می‌دانند. در نتیجه به‌شدت توصیه می‌کنیم هیجان‌زده نشوید و هیچ اقدامی را بر حسب هیجان و صرف اینکه در جمعی، چندین دوست یا آشنا شما را تحت تأثیر قرار داده‌اند، انجام ندهید و ابتدا در خصوص انجام تصمیم‌تان تحقیق کنید.


سه؛ متوجه درجه ریسک باشید


هر تعریفی را که از ریسک تا پیش از این در بازارهای مختلف مالی داشته‌اید، دور بریزید و به‌روشنی بدانید که حوزه رمز‌ارزها به‌شدت حوزه پرریسکی است و این ریسک تا حدی بالاست که ممکن است حتی به قیمت از دست رفتن تمام سرمایه‎تان در این حوزه تمام شود؛ تأکید می‌کنم: از دست رفتن تمام سرمایه‌تان! پس به هیچ‌وجه خودتان را با گفته‌های دوستان و فامیل و آشنا دلخوش نکنید که نه آن‌قدرها هم که می‌گویند، پرریسک نیست. اتفاقاً باید تأکید چندین‌باره بکنیم که به همین اندازه پرریسک است و اگر تاکنون داستان به خاک سیاه نشستن بسیاری در این حوزه را نشنیده‌اید، به خاطر این است که هیچ‌کس داستان‌های شکستش را با آب‌وتاب برای دیگران تعریف نمی‌کند و افراد اغلب فقط داستان‌های موفقیت‌شان را با آب‌وتاب برای دیگران تعریف می‌کنند.


چهار؛ پولی که نیاز دارید را وارد حوزه رمزارزها نکنید


یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین توصیه‌هایی که می‌توانم بکنم، این است که به هیچ‌وجه پولی را که در آینده حداقل سه‌ساله به آن نیاز خواهید داشت، وارد فضای رمزارزها نکنید. در نتیجه اگر پولی دارید که در سه سال آینده ممکن است برای خرید خانه و ماشین، هزینه بیمارستان یا مسافرت و… به آن نیاز فوری پیدا کنید، به هیچ‌وجه وارد این فضا نکنید. به عبارت دیگر، پولی را وارد کنید که اگر طبق توصیه شماره ۳ کل آن هم نابود شد، تأثیری در جریان عادی زندگی شما ایجاد نکند. در نتیجه اگر پولی را که به آن نیاز دارید، وارد این فضا کردید و منتظر چندبرابر شدنش بودید، بدانید که غمار کرده‌اید و نتیجه سیاه‌غمار هم اغلب برای همه مشخص است.


پنج؛ سرمایه‌تان را کم‌کم وارد کنید


اگر بعد از تفهیم توصیه‌های ۳ و ۴ به خودتان، همچنان به این نتیجه رسیدید که قصد دارید بخشی از سرمایه‌تان را در این حوزه سرمایه‌گذاری کنید، بعد از مطالعه و تصمیم بر اینکه چه سبدی برای خودتان بچینید، برای ورود عجله نکنید و در ابتدا حتماً با عددهای کوچک‌تر شروع کنید تا هم با اصول بازار و رفتارهایش در عمل آشنا شوید و هم اینکه اگر به‌دلیل ناآگاهی اشتباهی کردید، این اشتباه متوجه تمام سرمایه‎تان نشود.


شش؛ سبد کم‌ریسک، پرریسک و متوسط ریسک بچینید


شاید بیشتر از هر جای دیگری در زندگی‌تان این نکته که «همه تخم‌مرغ‌هایتان را در یک سبد نچینید» به کارتان بیاید. با توجه به ریسک خیلی بالایی که رمزارزها دارند، توصیه می‌شود سرمایه‌تان را در سبدهای مختلف کم‌ریسک، پرریسک و متوسط‌ریسک پخش کنید. برای مثال یکی از مدل‌های رایج به این شکل است که ۵۰ درصد سبدتان را به کوین‌های کم‌ریسک، ۳۰ درصد را به کوین‌های متوسط‌ریسک و ۲۰ درصد را به کوین‌های پرریسک اختصاص دهید و در هر یک از این دسته‌ها هم توصیه می‌شود حداقل سه کوین را در سبد خود داشته باشید تا در هر دسته نیز دوباره سطح ریسک را تا جای ممکن کاهش دهید. در نتیجه اگر تمام یا بخش عمده سرمایه خود را روی رمزارزهای پرریسک سرمایه‌گذاری کردید، بدانید و آگاه باشید که شما یکی از اصول اولیه سرمایه‌گذاری یعنی حفظ سرمایه را زیر پا گذاشته‌اید.


هفت؛ بلندمدت نگاه کنید


با توجه به اینکه مخاطب این نوشته مبتدیان بازار رمزارزها هستند، در نتیجه به‌شدت توصیه می‌کنم نگاه کوتاه‌مدت نداشته باشید و بعد از بررسی تمام جوانب و مطالعه کافی، در صورتی که همچنان قصد ورود به بازار را داشتید، حداقل زمان خروج‌تان را سه سال بعد در نظر بگیرید و به هیچ‌وجه جهت سودهای کوتاه‌مدت، بر مبنای سیگنال‌ها اقدام به خریدوفروش نکنید. سودهای کوتاه‌مدت مخصوص تریدرهاست و تریدینگ هم خود یک تخصص و یک شغل ۲۴ساعته است. در نتیجه اگر با چهار تا فن برای خواندن کندل‌ها و یکی، دو ساعت صرف وقت در روز به این نتیجه رسیده‌اید که شما دیگر یک تریدر هستید، به‌شدت در اشتباه هستید. دیر یا زود تاوان سنگینی برای این تصور اشتباه خواهید داد.


هشت؛ روی شانس حساب نکنید


همان‌طور که در توصیه شماره ۲ نیز گفتم، رمزارزها حوزه هیجان‌انگیزی است و یکی از دلایل این هیجان، رشدهای یکباره برخی از رمزارزها و چندین‌برابر شدن قیمت‌شان در زمانی کوتاه است و اصولاً اگر یکی از افرادی باشید که قبل از این موج این رمزارزها را در سبد خود داشته باشید، احتمالاً درآمد شیرینی نصیب‌تان خواهد شد. اغلب افرادی که دیده‌ایم، قرار گرفتن در چنین موج‌هایی را تماماً مدیون دانش و مطالعه دقیق و عمیق خودشان می‌دانند و این اعتمادبه‌نفس کاذب باعث می‌شود با اعداد سنگین‌تر برای جذب سودهای سنگین‌تر به بازارها بر‌گردند که اغلب نتایج خوشایندی ندارد. در نتیجه اگر یک یا چند بار شانس آورده‌اید، همچنان روی این شانس حساب نکنید. مسیر عادی خود را طی کنید.


نُه؛ مسئول اول و آخر حفظ سرمایه خودتان هستید


در جوانب مختلف بازار ارزهای دیجیتال مسائل مختلفی وجود دارد که در بسیاری از موارد حتی کارشناسان هم با هم اختلاف‌نظر دارند. مثلاً اینکه چه رمزارزی بخریم، چه رمزارزی نخریم. از کجا بخریم، از کجا نخریم. کجا نگهداری کنیم و کجا نگهداری نکنیم و بسیاری موارد دیگر. در نتیجه با تأکید مجدد بر آموزش و مطالعه، باید متذکر شوم که اولین کسی که مسئول حفظ سرمایه‎تان است، خودتان هستید و به هیچ‌وجه صرفاً با تکیه بر اینکه فلانی چنین گفت، اقدامی را چشم‌بسته انجام ندهید.


ده؛ منابع معتبر را دنبال کنید


این روزها هر کسی که چندماهی وارد فضای رمزارزها شده باشد، خودش را صاحب‌نظر و بادانش می‌داند و اغلب افراد بسیاری را نیز گمراه می‌کند. در نتیجه در دنبال‌کردن منابع به‌شدت حساس باشید. برای مثال اینستاگرام اصلاً محل مناسبی برای دنبال‌کردن افراد بی‌نام و نشان نیست. رسانه‌هایی را دنبال کنید که حداقل چهار یا پنج سال فعالیت در این فضا داشته‌اند یا افرادی را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید که اسم و رسم و آدرس مشخص و سابقه مشخص و شفافی در این صنعت دارند. تحلیلگر بازار رمزارزها بودن به‌تنهایی خود یک سابقه شفاف محسوب نمی‌شود.

نویسنده / مترجم رسول قربانی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.