راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل شرکت رهند هوشمند با مروری بر عملکرد شرکت مطرح کرد / نگاه‌مان در تولید خدمات اکوسیستمی است


صنعت طراحی و اجرای سامانه‌های مدرن نرم‌افزاری بانکی و مالی از آن دسته حوزه‌های نوظهور در اقتصاد ایران است که در حال حاضر جای خود را پیدا کرده و می‌توان گفت یکی از حوزه‌های مهم زیرساختی برای تحول دیجیتال است. شرکت رهند هوشمند نیز به‌عنوان یکی از بازیگران این حوزه و با توجه به تجربیات چندساله مؤسسان خود در طراحی و معماری سامانه‌های نرم‌افزاری بانکی، مالی و صنعتی نقش مهمی در توسعه تحول دیجیتال دارد. این شرکت هدف خود را ایجاد زیرساخت‌های پلتفرمی منعطف و قابل استفاده در توسعه دیجیتالی کسب‌وکارهای مختلف نهاده و از سال 1397 فعالیت خود را آغاز کرده است. در این گزارش در گفت‌وگو با مجید عبدالله‌خانی، مدیرعامل شرکت رهند هوشمند مسیری که این شرکت طی کرده و نوع همکاری‌ای که رهند هوشمند با شرکت‌های همکار خود دارد را بررسی کردیم.

به گفته مجید عبدالله‌خانی مدیرعامل شرکت، پلتفرم ایده هوشمند یک کلان‌راهکار است که زمان و هزینه تولید و ارائه یک مؤلفه دیجیتال را کاهش داده و با به‌کارگیری شیوه نوین توسعه و استقرار در معماری مایکروسرویس، توسعه‌پذیری، پایداری و چابکی بیشتری را از بعد عملیاتی ایجاد خواهد کرد. این پلتفرم با ایجاد قابلیت‌های بنیادین در خصوص اتصال، هماهنگی و همگون‌سازی سرویس‌ها بر بستر فرایند و ایجاد انتزاع در لایه واسط کاربری، ارائه سرویس‌های جدید را آسان می‌کند.

آن‌طور که عبدالله‌خانی می‌گوید، شرکای تجاری رهند هوشمند، نقش مؤثر و کلیدی در ارائه سرویس‌ها بر این بستر ایفا می‌کنند. به‌عنوان مثال شرکت فرابوم در بخش سرویس‌های بانکداری باز، شرکت پارت در حوزه هوش مصنوعی، شرکت اعتماد هوشمند و سکوک در حوزه امضا و سفته دیجیتال، شرکت مهر سپند و شرکت تفاس در حوزه سرویس‌های اختصاصی بانکی و حاکمیتی، شرکت آپسان در حوزه سرویس‌های کیف اعتباری، شرکت دیجی‌پی و شرکت‌های تخصصی دیگری در حوزه بورس و بیمه و سلامت، شرکای تجاری فعالی هستند که به اقتضای نیازمندی، سرویس‌های آنها به سرعت بر بستر پلتفرمی، چه به صورت مستقل یا در ترکیب با سایر سرویس‌ها، فعال خواهد شد.

از دیگر موضوعاتی که مدیرعامل رهند به آن اشاره می‌کند این است که در سال‌های اخیر به چالش‌های به کارگیری APIها به طور ویژه توجه نمی‌شد و شرکت‌ها و استارتاپ‌های متقاضی استفاده از APIها،‌ با چالش‌‌های فنی و پیاده‌سازی مواجه بودند.

عبدالله‌خانی رفع این چالش را وظیفه پلتفرم‌های واسط می‌داند. در همین راستا پلتفرم ایده هوشمند و APIهای فرابوم به یکدیگر متصل شده‌اند و اکنون در محیط‌هایی مانند سیبانک بانک سینا، کیو در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، دیجیتال پلتفرم لیزینگ پارسیان، سامانه جامع مدیریت حساب‌های ترنج و موارد دیگر که پلتفرم عملیاتی می‌شود، به سهولت فعال شده است. 

سرویس‌های استعلامی، امضا و سفته دیجیتال، سرویس‌های پرداختی، دایرکت‌دبیت و سرویس‌های بانکی با فرابوم نمونه‌ای از خدمات این سرویس است.


زمان ورود به بازار مزیت رقابتی دنیای نرم‌افزار


یکی از چالش‌های عمده حوزه نرم‌افزار، مدت زمان لازم از طراحی تا ورود به بازار است. بنا بر گفته‌های عبدالله‌خانی، بروکراسی‌های ‌تولید سنتی نرم‌افزار هم به عدم انطباق نرم‌افزار با تحولات بازار منجر می‌شود.

او معتقد است به‌کارگیری معماری با قابلیت‌های بنیادین برای ایجاد چابکی و واکنش سریع، راه‌حل همگام‌شدن با نیاز بازار است.

مدیرعامل رهند به ضرورت توجه به مدت زمان ورود به بازار اشاره و آن را مزیت رقابتی دنیای امروز حوزه نرم‌افزار معرفی می‌کند؛ از نگاه او تنها راه رسیدن به این استاندارد، تعامل و همکاری میان شرکت‌های مختلف برای ارائه این سرویس‌هاست. 

او می‌گوید هرچه سطح انتزاع میان ارائه‌دهندگان این سرویس‌ها بیشتر باشد پایداری این سرویس هم‌ افزایش پیدا می‌کند.

مجید عبدالله‌خانی در پایان با اشاره به لزوم عمق‌بخشی به همکاری با فرابوم توضیح داد: «نگاه‌مان به تولید سرویس‌ها و خدمات بانکی، فرایندی و اکوسیستمی است؛ با توجه‌ به ظرفیت فرابوم و خلأهای اکوسیستم، در حوزه‌های غیربانکی هم همکاری خود را برای رشد اکوسیستم با فرابوم گسترش خواهیم داد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.