راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

انتقاد از عملکرد بانک‌ها در ممنوعیت دریافت کپی مدارک احراز هویت

سازمان اداری و استخدامی چندی پیش طی بخشنامه‌ای از بانک‌ها و سازمان ثبت احوال خواسته بود تا از دریافت کپی مدارک هویتی افراد خودداری کنند، اما حالا عدم اجرای این دستورالعمل باعث شده این سازمان انتقادات جدی را در خصوص عدم اجرای آن توسط بانک‌ها مطرح کند. از همین رو نشستی میان مسئولان این سازمان با مدیران مربوطه به ویژه بانک‌ها برگزار شد تا دلایل عدم اجرای این بخشنامه مورد بررسی قرار گیرد.


انتقاد از عدم الزام به دستور برای عدم دریافت کپی


به گزارش ایسنا،طبق اعلام سازمان اداری و استخدامی، علاءالدین رفیع‌زاده، معاون نوسازی اداری این سازمان، ضمن اعلام نارضایتی از وضعیت اجرای بخشنامه ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی از مشتریان، گفته است که رویکرد سازمان اداری و استخدامی کشور در ابلاغ این بخشنامه، سهولت دسترسی به خدمات دولت بوده است، اما با وجود زیرساخت‌ها و قوانین لازم، وضعیت اجرای بخشنامه مطلوب نیست و متأسفانه بسیاری از بانک‌های خصوصی از اجرای قانون سر باز می‌زنند که باعث می‌شود خدمت‌گیرندگان این ضعف را به پای کل نظام اداری و دولت بنویسند.

او با تأکید بر اینکه بانک‌های خصوصی و دولتی در قانون برابر هستند و اگر بخشنامه‌ای صادر می‌شود باید هر دو از آن تبعیت کنند، تصریح کرد: «نباید به بهانه خصوصی‌‌بودن و مخاطب مستقیم بخشنامه‌ها نبودن، برای مردم دردسر ایجاد کرد. در برخی آیین‌نامه‌ها لازم است اصلاحاتی صورت بگیرد و منعی برای این کار وجود ندارد، مقررات دست‌وپاگیر را می‌توان اصلاح کرد تا خدمت‌رسانی به مردم تسهیل و تسریع شود. ما بیشتر از اینکه تلاش کنیم قوانین و مقررات جدیدی وضع کنیم، باید مقرراتی را که به‌درستی اجرا نمی‌شوند، اصلاح و عملیاتی کنیم.» 

رفیع‌زاده با درخواست از بانک مرکزی مبنی بر اینکه بخشنامه تأکیدی در خصوص ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی صادر کند، بیان کرد: «بدیهی است در صورت لزوم و قطع‌‌بودن سامانه، بانک‌ها موظف هستند از مدارک هویتی کپی بگیرند تا هزینه و زمان ارائه خدمت به مشتریان کاهش پیدا کند.»


پاسخ بانک مرکزی


در این نشست، فرهاد حنیفی، معاون نظارت بانک مرکزی نیز در پاسخ به علت عدم اجرای مطلوب بخشنامه توسط بانک‌ها اظهار کرد: «مطابق قانون مبارزه با پول‌شویی، بانک مرکزی امر احراز هویت برخط را از سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۸ طی سه بخشنامه، اجرا کرده، اما در دسترسی به سامانه ثبت احوال محدودیت‌هایی نیز وجود داشته که مانع اجرای مطلوب قانون شده است.»


بخشنامه در ۹۹ درصد بانک‌های دولتی اجرا می‌شود


علیرضا قیطاسی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی نیز با اعلام اینکه در بانک‌های دولتی همواره تأکید شده، احراز هویت از طریق استعلام از سازمان ثبت احوال صورت گیرد، گفت: «گاهی اجرای قوانین بالادستی که در آنها حفظ مدارک برای ارائه به نهادهای نظارتی تصریح شده با برخی بخشنامه‌ها مانند ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی، همسو نیستند؛ با این حال بخشنامه ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی در ۹۹ درصد بانک‌های دولتی در حال انجام است و مشتریان بانک‌ها در صورت مشاهده تخطی از قانون می‌توانند به واحدهای رسیدگی به شکایات همان بانک مراجعه کنند. معمولاً ظرف ۲۴ ساعت به این شکایات رسیدگی می‌شود.»


روزانه ۱.۵ میلیون استعلام بانکی انجام می‌شود


کریمی، مسئول فناوری اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور در این نشست با بیان اینکه موضوع احراز هویت مشتریان پیش از صدور این بخشنامه نیز اجرا می‌شد، گفت: «مقرر بود با ابلاغ بخشنامه ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی، احراز هویت استنادپذیر صورت گیرد. ما در سازمان ثبت احوال کشور، سرویس احراز هویت را به نقطه مرکزی دستگاه‌های اجرایی ارائه می‌دهیم و انتشار این سرویس بر عهده خود دستگاه‌هاست.» 

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور نیز  با انتقاد از اینکه برخی بانک‌های خصوصی به بهانه قطعی سیستم احراز هویت، بانک اطلاعاتی از مشتریان خود تشکیل می‌دهند، اعلام کرد که روزانه به یک میلیون و ۵۰۰ هزار استعلام بانک‌ها از سامانه پاسخ داده می‌شود و سیستم احراز هویت برخط همواره در حال ارائه خدمت بوده و به‌ندرت و در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه ممکن است دچار قطعی شود.

او با تأکید بر اینکه به هیچ‌وجه نباید اطلاعات پشت کارت ملی شهروندان به‌راحتی در اختیار دیگران قرار بگیرد، افزود: «بخشنامه ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی بر ممنوعیت دریافت کپی شناسنامه هم تأکید دارد، اما متأسفانه می‌بینیم از مشتریان بانک‌ها کپی شناسنامه و گاهی کپی پشت و روی کارت ملی درخواست می‌شود که به لحاظ امنیتی این کار قابل توجیه نیست.» 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.