راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون اقتصادی بانک مرکزی مطرح کرد / علت محافظه‌کاری رگولاتوری، بی‌اطلاعی از تأثيرات کاربرد فناوری است

محمد شیرجیان، معاون اقتصادی بانک مرکزی در مراسم افتتاحیه اولین رویداد از سلسله‌رویدادهای اینوتکنیک با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از اقتصاد دیجیتال در توسعه اقتصادی کشور به محافظه‌کاری رگولاتوری در خصوص کاربرد فناوری در حکمرانی اشاره کرد و علت اصلی آن را عدم اطلاع از همه اثراتی دانست که فناوری بر بخش‌های مختلف خواهد گذاشت. او ابراز امیدواری کرد که برگزاری چنین رویدادهایی به برطرف‌شدن سؤالات حاکمیت در این خصوص کمک کند.

محمد شیرجیان، معاون اقتصادی بانک مرکزی در سخنرانی افتتاحیه اولین رویداد از سلسله‌رویداد‌های اینوتکنیک عنوان کرد: «ما سعی کردیم پنج موضوع اصلی را در این همایش مطرح کنیم و پیش‌بینی خوبی از تحولات اقتصادی داشته باشیم.»

او ادامه داد: «در حال حاضر فصل برنامه‌های توسعه‌ای است و روح حاکم بر برنامه‌های توسعه کشور ما اقتصاد دانش‌بنیان و دارایی‌محور بوده و واضح است که یکی از مهم‌ترین شیوه‌های اقتصاد دانش‌محور، بهره‌مندی از ظرفیت‌های اقتصاد دیجیتال و فناورانه است.»

شیرجیان گفت: «حکمرانی داده اهمیت بسزایی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری دارد و شفافیت تمام مراحل داده از شکل‌گیری تا بهره‌گیری از آن برای رگولاتور بسیار مهم است و همینجاست که پیوند میان حکمرانی داده و بهره‌مندی از ظرفیت‌های فناورانه شکل می‌گیرد.»

معاون اقتصادی بانک مرکزی در ادامه با اشاره به حساسیت حاکمیت در کاربرد فناوری عنوان کرد که فناوری بسیار پیشروتر از حوزه حکمرانی است. علت این است که ظرفیت‌های فناورانه اگر بخواهد در حوزه حکمرانی جاری شود، اتفاقات زیادی در ساحت‌های مختلف رخ می‌دهد و در زمان کوتاهی تأثیرات بسیار زیادی خواهد داشت.

به عقیده شیرجیان، دلیل محافظه‌کاری، عدم اطلاع از تمامی تأثيرات کاربرد فناوری در حوزه حکمرانی است.

او در ادامه با ذکر یک مثال عنوان کرد که بانک‌های مرکزی در موضوع رمزارزها و پول‌های دیجیتال بانک مرکزی دارای مسائل‌ و موضوعات جدی هستند و علامت‌ سؤال‌هایی جدی‌ دارند. مثلاً اینکه با توسعه پول ملی دیجیتال نحوه نظارت و نظام بانکی چه تغییراتی می‌کند.

شیرجیان ادامه داد: «موضوعی که عامل بازدارنده پیشرفت‌های فناوری در حکمرانی شده، همین پیش‌بینی تأثيرات است و اگر بتوانیم در این همایش نوآورانه به پاسخ سؤالات خود برسیم، بسیار کمک‌کننده است و اهمیت این موضوع کمتر از خود موضوعات فناورانه نیست.»

معاون اقتصادی بانک مرکزی در پایان با اشاره به سیاست بانک مرکزی در تثبیت اقتصادی تأکید کرد که موضوعات همایش اینوتکنیک در تناسب با رویکرد بانک مرکزی در اجرای سیاست تثبیت اقتصادی طراحی شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.