پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
تدوین رهنمود احراز هویت؛ گامی مؤثر در کشف معاملات مشکوک و رفتارهای معاملاتی غیرمتعارف / شناسایی مشتریان؛ ضرورتی در راستای حفظ و تقویت سلامت بازار سرمایه
تدوین رهنمود احراز هویت مشتریان (KYC) مبتنی بر سطوح ریسکهای سهگانه، گامی مؤثر در کشف و گزارشدهی عملیات و معاملات مشکوک و همچنین رصد رفتارهای معاملاتی غیرمتعارف اشخاص مظنون است. از طریق این رهنمود، سلامت بازار و معاملات بر اساس معیارهای مختلف ریسک، حفظ و تقویت میشود.
به گزارش بازار سرمایه، صابر جعفروند آذر، رئیس مرکز مبارزه با پولشویی سازمان بورس با اشاره به اهمیت شناسایی مشتریان در کسبوکار بهطور عام و بهطور خاص در صنعت سرمایهگذاری و بازار سرمایه، بیان کرد: «مرکز مبارزه با پولشویی در سال جاری در راستای تدوین رهنمود شناسایی مشتریان، اقداماتی همچون سلسله مطالعات و بررسیهای کارشناسی و همچنین برگزاری جلسات متعدد با ارکان اجرایی همانند بورسها و شرکت سپردهگذاری را در صدر برنامههای عملیاتی خود قرار داد.»
صابر جعفروند آذر، با بیان اینکه رهنمود شناسایی مشتریان در سایت سازمان بورس و اوراق بهادار، در قسمت لینک مربوط به مرکز مبارزه با پولشویی قرار گرفته، تصریح کرد: «با توجه به رهنمود ارائهشده، اشخاص مشمول تحت نظارت در بازار سرمایه ضمن خودارزیابی، میتوانند نسبت به نحوه اجرا و تدوین رویهها با توجه به بازخوردهای حاصل، مورد نظارت و ارزیابی نهاد ناظر قرار بگیرند.»
او رهنمود یادشده در انطباق با مقررات داخلی را مشتمل بر شناسایی ریسک در سطوح سهگانه ساده، معمول و مضاعف برشمرد و ابراز کرد: «در این رهنمود، رویکرد شناسایی مشتریان، استانداردهای بینالمللی در زمینه و شناخت لازم از مشتری (CDD) و دقت مورد نیاز تقویتشده در شناخت مشتریان (EDD) لحاظ شده است.»
رئیس مرکز مبارزه با پولشویی ادامه داد: «شناسایی مشتریان از ضروریات فعالیت در بخشهای مختلف بازار است. این موضوع از جمله تکالیف قانونی سازمان بورس بهعنوان دستگاه متولی و تمامی اشخاص مشمول تحت نظارت سازمان بورس تلقی میشود.»
او با اشاره به اینکه شناسایی مشتریان، سرمایهگذاران و طیف متنوع فعالان در بازار سرمایه، موضع جدیدی نیست، تأکید کرد: «این رویکرد با توجه به ضرورت و اهمیتی که داشته از ابتدا به نحوی که برآورنده نیازها بوده، انجام میشده است. با این حال، لزوم انطباق با قوانین و مقررات جاری، ضرورت اقدامات هماهنگ، یکپارچهسازی و تدوین و رعایت استانداردهای ضروری در این خصوص را اجتنابناپذیر کرده است.»
جعفروند با اشاره به ضرورت بازنگری و تدوین بهروز شده رویهها و فرایندهای شناسایی مشتریان از سوی سازمان بورس با مشارکت و همراهی زیرمجموعهها و نهادهای تحت نظارت خود، خاطرنشان کرد: «این اقدام مهم در راستای تکمیل فرایند شناسایی مشتریان متناسب با فعالیتها و خدمات ارائهشده توسط نهادهای مختلف در بازار سرمایه و سطحبندی مشتریان و خدمات مبتنی بر ریسکهای سهگانه فعالیت، خدمات و منطقه ضرورت دارد.»
او افزود: «بنابراین لازم است سازمان بورس با انجام اقداماتی که با مشارکت زیرمجموعه و نهادهای تحت نظارت انجام میشود، افزون بر حفظ انسجام در بازار سرمایه، بستری مناسب برای هماهنگی و اقدام ملی با همکاری با سایر حوزهها و بازارها فراهم آورد.»
به گفته رئیس مرکز مبارزه با پولشویی، از آنجا که امر شناسایی مشتریان، اقدام و فعالیتی فرایندی و مستمر است، بنابراین بر حفظ پویایی و انطباق با قوانین و مقررات موجود و نیز الزامات و شرایط محیطی و فناورانه در این بخش از حوزه نظارتی سازمان بورس، توجه و تأکید شایانی میشود.
جعفروند آذر اظهار امیدواری کرد که با فراهمشدن زیرساختهای لازم و اجرای کامل مرحله اساسی شناسایی در حوزه مشتریان (Know Your Customer) و شناسایی اربابرجوع (Know Your Client)، زمینههای توسعهای لازم در حوزههای نظارتی بهمنظور شناسایی مالک ذینفع (Beneficial Ownership) و در بخشهای عملیاتی برای نهادهای فعال در بازار سرمایه برای شناسایی کارکنان (Know Your Employee)، شناسایی گزارشگر (Know Your Correspondent) و شناسایی شخص ثالث ارائهدهنده خدمت (Know Your Third Party Service Provider) نیز فراهم شود.