راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مجمع عمومی عادی سالیانه بانک ملت برگزار شد / کسب رتبه اول تراز عملیاتی میان بانک‌های بورسی

بر اساس آمار مقایسه‌ای بانک‌ها، بانک ملت با ثبت عملکرد صعودی با تراز عملیاتی تجمیعی ۱۲۵.۰۴۷ میلیارد ریال در اردیبهشت‌ماه و تراز عملیاتی ماهانه ۶۳.۱۱۹ میلیارد ریال در همین ماه، توانسته است رتبه نخست را میان بانک‌های بورسی از آن خود کند. همچنین خالص درآمد کارمزد بانک ملت در پایان اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ حدود ۷۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و این بانک ۴۱ درصد رشد را در جمع درآمد تسهیلات در این مدت تجربه کرده است.

به گزارش روابط عمومی بانک ملت، مجمع عمومی عادی سالیانه این بانک روز چهارشنبه ۳۱ خردادماه برگزار شد. تراز مثبت این بانک به دلیل رشد ۴۱درصدی در جمع درآمد تسهیلات، سپرده‌گذاری و اوراق بدهی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته و رشد ۱۰۳درصدی نسبت به ماه قبل حاصل شده است.

بر اساس این گزارش، خالص درآمد کارمزد این بانک خصوصی‌شده با رشد ۷۸درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، از مبلغ حدود ۱۷ هزار میلیارد ریال به مبلغ بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.

بر این اساس، مانده کل سپرده‌های ریالی بانک ملت، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با جهش ۴۳درصدی روبه‌رو شده و از مبلغ ۵.۶۲۸ هزار میلیارد ریال به مبلغ حدود ۸.۰۳۴ هزار میلیارد ریال رسیده که در مقایسه با پایان اسفندماه سال گذشته، پنج درصد رشد را نشان می‌دهد.

بر اساس آمار دریافتی، بانک ملت توانسته در بخش سپرده‌های غیرهزینه‌زا، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، رشد قابل ملاحظه ۷۵درصدی را به خود اختصاص دهد و همچنین مانده سپرده‌های هزینه‌زای ریالی بانک ملت در پایان اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱، افزایش ۲۴درصدی را نشان می‌دهد.

طبق این گزارش، مانده تسهیلات ریالی بانک ملت در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با ۵۳ درصد افزایش از مبلغ ۶.۱۷۶ هزار میلیارد ریال به ۶.۴۰۵ هزار میلیارد ریال رسیده که بیانگر نقش بانک ملت در کمک به بنگاه‌های اقتصادی برای تأمین منابع مالی مورد نیاز در ایجاد رونق اقتصادی کشور است.


انتخاب اعضای هیئت‌مدیره بانک ملت برای دو سال آینده


با برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده بانک ملت، اعضای هیئت‌مدیره این بانک برای دوره دو‌ساله آینده انتخاب شدند.

در این مجمع با رأی سهام‌داران، رضا دولت‌آبادی، مسعود نصر اصفهانی، عباس اشرف‌نژاد و سید کاظم چاوشی به‌عنوان اعضای اصلی هیئت‌مدیره برگزیده شدند.

همچنین در مجمع فوق‌العاده دیگری که پس از مجمع انتخاب اعضای هیئت‌مدیره و به ریاست مسعود نصر اصفهانی رئیس هیئت‌مدیره بانک ملت برپا شد، تغییر مواد ۶۱ و ۶۲ اساسنامه این بانک موضوع بخشنامه شماره ۲۸۸۵۸۲/۰۱ مورخ ۲۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ بانک مرکزی به تصویب سهام‌داران رسید.


توزیع ۱۳۰ ریال به ازای هر سهم


رضا دولت‌آبادی در تشریح گزارش عملکرد این بانک در مجمع عمومی عادی سالیانه مقطع منتهی به پایان اسفندماه ۱۴۰۱ با بیان این نکته که در سال ۱۴۰۱، منابع بانکی کیفی‌تر شد و قیمت تمام‌شده پول بانک با بیش از دو درصد کاهش از ۱۷.۳ درصد در اسفندماه ۱۴۰۰ به ۱۵.۱ درصد در اسفندماه ۱۴۰۱ کاهش یافت، به رشد ۵۴درصدی منابع این بانک در سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: «این در حالی است که هزینه‌های سپرده‌های بانک تنها ۳۲ درصد افزایش یافت.»

به گفته دولت‌آبادی، سهم درصدی بانک ملت از چهار سپرده ریالی شش بانک تجاری بزرگ از ۱۹ درصد در اسفندماه ۱۴۰۰ به ۲۲.۳ درصد در اسفندماه سال گذشته رسیده که نشان‌دهنده بیش از سه درصد رشد است.

او از افزایش سهم از نقدینگی بانک ملت از ۱۰.۶۵ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۱۲.۸۶ درصد در سال ۱۴۰۲ با رشد بیش از دودرصدی خبر داد و گفت: «این بانک در سال‌های گذشته در پرداخت سود قطعی به سپرده‌گذاران خود موفق بود و در سال جاری هم پس از تصویب، این مابه‌التفاوت پرداخت خواهد شد.»

دولت‌آبادی به رشد ۱۸۶درصدی سودآوری بانک ملت در سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: «سود عملیاتی بانک ملت پس از کسر سود تسعیر ارز، ۳۷۰ درصد رشد کرد و از مبلغ ۴۵ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ به ۲۱۳ هزار میلیارد ریال در سال گذشته افزایش یافت.»

او اضافه کرد: «با حمایت سهام‌داران، افزایش سرمایه جدیدی در سال جاری از محل سود انباشته در دستور کار بانک قرار خواهد گرفت تا بانک بتواند از معافیت‌های مالیاتی این افزایش سرمایه بهره‌مند شده و به‌ بزرگ‌ترین بانک بورسی کشور با فاصله زیاد نسبت به رقبا تبدیل شود.»


ثبت بالاترین نرخ کفایت سرمایه در تاریخ فعالیت بانک ملت


او با اشاره به بازدهی ۱۴۰درصدی سهام بانک ملت در بورس در ۱۵ ماه گذشته، خاطرنشان کرد: «بازدهی صنعت بانکداری در این مدت ۴۸ درصد، بازدهی شاخص کل ۵۸ درصد و بازدهی شاخص هم‌وزن ۱۱۰ درصد بوده و بانک رتبه دوم هم بازدهی ۶۵درصدی را نصیب سهام‌داران خود کرده است.»

دولت‌آبادی همچنین بازدهی سهام بانک ملت را در سه ماه گذشته، ۵۴ درصد عنوان کرد و این بازدهی را بالاتر از شاخص صنعت بانکداری، شاخص کل، شاخص هم‌وزن و بانک‌های بزرگ بورسی خواند.

او در عین‌ حال به رشد ۷۷درصدی ضمانت‌نامه‌های ریالی بانک ملت اشاره کرد و افزود: «میزان این ضمانت‌نامه‌ها از حدود ۵۵۰ هزار میلیارد ریال در اسفندماه ۱۴۰۰ به بیش از ۹۷۳ هزار میلیارد ریال در پایان سال گذشته افزایش یافته است.»

مدیرعامل بانک ملت همچنین تأکید کرد که بانک ملت با افزایش سرمایه ۳۴درصدی در سال گذشته به بالاترین نرخ کفایت سرمایه در تاریخ فعالیت خود دست یافته و نرخ کفایت سرمایه ۹.۲۶ را به ثبت رسانده است.


افزایش ۱۰۰درصدی سود بانک ملت


دولت‌آبادی توضیح داد: «سهم از منابع بانک ملت در بین بانک‌های تجاری در اردیبهشت‌ماه سال گذشته معادل ۲۱.۸ درصد بوده که با یک درصد رشد به ۲۲.۸ درصد در پایان اردیبهشت‌ماه امسال رسیده و قیمت تمام‌شده پول بانک هم یک درصد کاهش یافته است.»

به گفته او سهم بانک ملت از تعهدات بانک‌های تجاری نیز در پایان اردیبهشت‌ماه امسال افزایش قابل توجهی داشته و سود بانک نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، با ۱۰۰ درصد رشد از ۳۰ هزار میلیارد ریال به ۶۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، بانک ملت در مجمع عمومی عادی سالیانه خود، ۱۳۰ ریال به ازای هر سهم بین سهام‌داران توزیع کرد و بقیه مبلغ باقیمانده از ۱۲۷۴ ریال سود، به حساب سود انباشته برای افزایش سرمایه منظور خواهد شد.

منبع روابط عمومی بانک ملت
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.