راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تاپ چگونه در جمع بازیگران اصلی صنعت پرداخت کشور قرار گرفت؟

شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (تاپ) در سال ۱۳۷۹ تأسیس شد. به‌ موجب مجوزهای اخذشده از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص ارائه انواع خدمات پرداخت الکترونیکی و همچنین از وزارت صنایع و معادن در زمینه تولید نرم‌افزار، شرکت تاپ فعالیت‌های خود را عمدتاً در زمینه تأمین، نصب و پشتیبانی از دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی و خودپردازهای بانکی، ارائه خدمات پرداخت مجازی از طریق اینترنت و موبایل، صدور و شخصی‌سازی انواع کارت‌های نقدی و اعتباری، ارائه سیستم‌های نرم‌افزاری در حوزه مدیریت تراکنش‌های پرداخت و خدمات سوئیچ به بانک‌ها و مؤسسات مالی و… متمرکز ساخته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، در حال‌ حاضر شبکه پرداخت فروشگاهی این شرکت با یک میلیون‌ و دویست هزار دستگاه کارت‌خوان فروشگاهی در بالغ‌ بر ۱۰۹۱ شهر کشور فعال بوده و خدمات پشتیبانی مورد نیاز از طریق ۴۸ نمایندگی در تمامی استان‌های کشور ارائه می‌شود. همچنین سازمان‌های خصوصی و دولتی بسیاری محصولات و خدمات خود را از طریق سامانه‌های پرداخت مجازی شرکت (اینترنت و تلفن همراه) ارائه می‌دهند.

شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، با توجه به قدمت خود در صنعت پرداخت کشور و بنا بر رسالتی که برای خود تعریف کرده، همواره سعی داشته در عرصه فناوری‌های نوظهور در صنعت پرداخت کشور پیشتاز باشد. از همین رو در ادامه گزارش مختصری از برخی دستاوردهای شرکت در عرصه‌های داخلی و خارجی ارائه خواهد شد.


پنج پله صعود در یک سال


بنا بر آخرین گزارش نشریه نیلسون ریپورت که معتبرترین نشریه در حوزه پرداخت جهان محسوب می‌شود و همواره گزارش‌های آن مرجع مقایسه در این حوزه است، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان توانسته با ارتقای پنج‌پله‌ای خود، جایگاه هفدهم را در بین 150 شرکت برتر پی‌اس‌پی جهان کسب کند. این رشد در بین شرکت‌های ایرانی بالاترین میزان رشد و در بین سایر شرکت‌های بین‌المللی کم‌نظیر است. نکته حائز اهمیت آن است که این رشد در سال گذشته اتفاق افتاد و در مجموع، شرکت تاپ توانسته طی دو سال، 10 پله رشد داشته و اتفاقی بزرگ را رقم بزند.


پنج درصد رشد در سهم بازار طی دو سال


طبق گزارش آبان‌ 1400 شاپرک، سهم تاپ از تعداد تراکنش کشور 19.02 درصد است. این در حالی است که این رقم در ابتدای سال 1398 به میزان 13.98 درصد بوده و شرکت با یک برنامه منسجم توانسته در این سال‌ها افزایشی قریب به پنج درصد از سهم بازار را برای خود کسب کند. این بالاترین رقم رشد در بین شرکت‌های پی‌اس‌پی است، به‌طوری‌ که بالاترین نرخ رشد شرکت‌های پرداخت بعد از تاپ 2.44 درصد است.

در تراکنش‌های دستگاه‌های کارت‌خوان، سهم تاپ 18.23 درصد است که اگر نگاهی به ابتدای سال 1398 داشته باشیم، شاهد رشدی 4.75درصدی خواهیم بود. این نرخ نیز بیشترین رشد در بین شرکت‌های پی‌اس‌پی بوده و در این مؤلفه نیز شاهد تفاوت چشم‌گیری نسبت به سایر رقبا هستیم، به‌طوری‌ که بالاترین نرخ رشد بعد از تاپ 2.6 درصد بوده است.

از طرفی سهم تجارت الکترونیک پارسیان در بحث مبلغ تراکنش نیز بیش از 12 درصد از سهم کل بازار کشور است که این شرکت را در جایگاه سوم شرکت‌های پرداختی کشور قرار داده است.


49 درصد رشد درآمد عملیاتی


شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در 9 ماه گذشته با تحقق 23،196،225 میلیون ریال توانسته نسبت به مشابه عملکرد خود در سال گذشته 49 درصد رشد درآمد عملیاتی به دست آورده و رقم قابل‌ توجهی را به درآمد شرکت اضافه کند. همچنین در موضوع حجم تراکنش نیز تاپ با ثبت 5،451،681،993 تراکنش، نسبت به عملکرد 9 ماهه سال 1399، توانسته 31 درصد پیشرفت را رقم‌ زده و نرخ رشد قابل‌ توجهی را در این خصوص کسب کند.


استقبال از پایانه‌های فروشگاهی تاپ


در حوزه توسعه پایانه‌های فروشگاهی مجموعه تاپ در سنوات گذشته توانسته سهم بالایی را به خود اختصاص دهد. دغدغه استفاده از سیستم پرداخت مناسب و امن همواره مدنظر صاحبان کسب‌وکار است. از همین رو شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با توجه به پتانسیل فنی و پشتیبانی باکیفیت، همواره از سوی کسب‌وکارها با استقبال مواجه می‌شود.

در سال جاری مراکز درمانی و علوم پزشکی، جایگاه‌های سوخت، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و… جذب تجارت الکترونیک پارسیان شده‎‌اند و از خدمات پرداخت این مجموعه استفاده می‌کنند.


تحول کدپرداز در عرصه پرداخت شهری و فروشگاهی


یکی از نگاه‌های ویژه مجموعه تجارت الکترونیک پارسیان به استفاده از بسترهای نوین پرداخت است. بر همین اساس توسعه بستر QR جزء اولویت‌های شرکت قرار داشته و در سنوات گذشته توانسته پروژه‌های متعددی را در این بستر اجرا کند. یکی از مخاطبان ویژه این بستر، فروشگاه‌ها، رانندگان تاکسی، رستوران‌ها، فروشگاه‎‌های زنجیره‌ای و… هستند که در سال جاری با نگاهی ویژه اقدام به جذب آنها در خصوص استفاده از این شیوه پرداخت‌ شده است. با سرویس کدپرداز اپلیکیشن تاپ در تمامی فروشگاه‌هایی که استیکر QR تاپ در آنها نصب‌ شده باشد، قابلیت پرداخت وجود دارد.

شیوع کرونا و خطرات ناشی از جابه‌جایی کارت و آلودگی ویروس کرونا مجموعه تاپ را بر آن داشت تا با اقدام مسئولانه خود تا جای ممکن این خطرات را کاهش دهد. از همین رو توسعه این محصول در سال جاری جزء اولویت‌های اصلی مجموعه بوده و در سال‌های آتی نیز سهم قابل‌ توجهی از توان شرکت درگیر توسعه این بستر خواهد شد.

در حال حاضر توسعه کدپرداز روی بیش از 1،100،000 کارت‌خوان صورت پذیرفته و امکان پرداخت از این طریق میسر و تسهیل شده است. همچنین قابل‌ ذکر است که بیش از 140 هزار استیکر QR در فروشگاه‌های مختلف نصب شده و از بستر کدپرداز اپلیکیشن تاپ به‌عنوان یک راه پرداختی استفاده می‌کنند.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای از مشتریان خاص تاپ در این پروژه هستند که با اهمیت ویژه‌تری نسبت به فعال‌سازی کدپرداز در فضای فروشگاهی مدنظر هستند. از همین رو در سال گذشته و سال جاری با این نگاه اقدام به برگزاری جشنواره‌های متعددی شده تا فرهنگ استفاده از این بستر پرداخت برای مخاطبان این فروشگاه‌ها تبیین شود.


تاپ‌پلاس؛ دروازه ورود به دنیای جدید


شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در راستای گسترش فعالیت‌های خود در حوزه فین‌تک و سرمایه‌گذاری در حوزه استارتاپ‌ها، استراتژی خود را راه‌اندازی مرکز تحقیقات و نوآوری قرار داده است. این مرکز با نام تاپ‌پلاس از مهرماه ‌1399 فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است.

این مرکز مأموریت تحقیق و توسعه در خصوص ارائه خدمات چابک را به‌صورت دیجیتال در حوزه پرداخت دارد. از این‌ رو در مدت کم فعالیت خود توانسته محصولات جدیدی را گسترش دهد. موضوعاتی که در حال حاضر این مرکز به آنها ورود کرده و تیم‌های خلاق و نخبه در آنها مشغول به کار هستند، شامل فروشگاه آنلاین، پرداخت اقساطی، گردشگری، بلاکچین، پرداخت وجوه و… است.

اپلیکیشن تاپ‌مارت در حوزه خرید آنلاین فعال بوده و ظرف مدت کوتاهی از فعالیت خود توانسته بیش از 35 هزار نصب داشته باشد. این اپلیکیشن در حال حاضر در فاز توسعه‌ای خود قرار دارد و در این مرحله توانسته نزدیک به 100 فروشگاه زنجیره‌ای و محلی را به خود جذب کند. این محصول در حال حاضر در 22 منطقه تهران فعال است و به‌زودی در استان البرز و کلان‌شهرها نیز فعال خواهد شد.

یکی دیگر از محصولات تاپ‌پلاس، سامانه گردشگری  است که در حال حاضر در فاز نخست توسعه است و در نظر دارد با ورود جدی و سرمایه‌گذاری قابل‌ توجه در این عرصه مقدمات حضور موفق در بین رقیبان حوزه گردشگری را کسب کرده و با عنایت به فروکش‌کردن تب کرونا در کشور، به یکی از محصولات پرمخاطب این حوزه تبدیل شود.

همچنین مرکز تحقیقات و نوآوری (تاپ‌پلاس) پروژه‌های متعددی با موضوع پرداخت در حال ارزیابی و ارائه نمونه اولیه دارد که به‌ محض نهایی‌شدن اطلاع‌رسانی خواهد شد.


تاپ در جمع سه بازیگر برتر پرداخت کشور


این دستاوردها، بخشی از فعالیت‌های شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در سنوات گذشته است. مجموعه تاپ به‌ویژه در چند سال گذشته تمرکز ویژه‌ای بر توسعه مبتنی بر برنامه‌ریزی داشته و افق پیش روی خود را در اسناد بالادستی خود مشخص کرده و تمامی مجموعه تاپ جهت رسیدن به این شاخص‌ها در حال فعالیت هستند. قرار گرفتن در بین بهترین شرکت‌های پرداخت و ارائه خدمات نوآورانه یکی از شاخص‌های مهم شرکت تاپ محسوب می‌شود که این جایگاه با توجه به برنامه‌ریزی و رشد طی سال‌های گذشته بیش از هر زمانی در دسترس است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.