راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راه پرداخت خریدوفروش زمین متاورس در ایران را بررسی می‌کند / ظهور دلالی در متاورس به سبک معاملات املاک ایرانی

مرضیه نوری / چند روزی است در سایت‌های درج آگهی، آگهی فروش زمین و ملک در متاورس به چشم می‌خورد و البته پلتفرم‌هایی مانند دیوار بعد از چند روز اقدام به حذف این آگهی‌ها کردند. در این گزارش ماجرای این آگهی‌ها و صحت‌وسقم آن را بررسی کرده‌ایم. این املاک دیجیتال توسط چه کسانی در ایران به فروش می‌رسند؟ با چه قیمت‌هایی کشف‌ شده و آینده متاورس در ایران چیست؟


بنگاه‌ املاکی در متاورس به سبک ایرانی


  • سلام. جهت آگهی که روی سایت دیوار ثبت کرده‌اید، تماس گرفتم. می‌خواستم ببینم شرایط فروش چطور است؟
  • سلام. والا اطلاعاتی که لازم دارید را توی خود آگهی نوشتیم. زمین کلنگی در متاورس است و قیمتش هم 300 میلیون تومان است. ولی موردهای دیگه هم موجود داریم. بستگی به شما دارد که چی می‌خواهید.
  • پس یعنی شما واسطه خرید می‌شید در واقع؟
  • بله. ما با توجه به دانش و شناختی که از این بازار داریم، می‌تونیم بهتون کمک کنیم که هر چی می‌خواهید را از NFT بخرید. الآن دنیا داره به سمت این بازار میره و بستگی به شما دارِه که چقدر اهل سود کردن هستید. ما بهتون تو این کار مشاوره می‌دیم.

این چکیده یک مکالمه کوتاه با یکی از کسانی است که فروش زمین در متاورس را در سایت دیوار ـ البته قبل از آنکه هنوز این سایت آگهی را حذف کند ـ انجام شد. طی هفته گذشته در پلتفرم‌های درج آگهی، آگهی‌های مختلفی در خصوص فروش زمین در متاورس ثبت شد و قیمت‌های نجومی میلیونی هم پای آن نوشته‌ شده بود. این اتفاق در این سطح برای اولین‌بار بود که می‌افتاد و برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی با کنایه از دیالوگ معروف سریال بازی تاج‌وتخت درباره آن نوشتند: «متاورس ایز کامینگ» و موج هیجانی میان دوستداران فضای هوش مصنوعی و دیجیتال راه انداخت.

اما ماجرا چیز دیگری بود. پیگیری‌های راه پرداخت نشان می‌دهد افرادی که آگهی‌های فروش زمین در متاورس را ثبت کرده بودند، عمدتاً نه فروشنده مستقیم، بلکه واسطه و در بهترین حالت مشاور خرید این املاک هستند. به نظر می‌رسد این افراد یا قبلاً خودشان در دیسنترالند و سندباکس تجربه خرید محصول داشته یا از این بازار مطلع هستند و به اتکای همین اطلاعات اقدام به ثبت آگهی فروش کردند، اما در واقع پشت این آگهی‌ها نه فروش زمین، بلکه مشاوره برای خرید زمین در متاورس است.

متاورس یا همان فراجهانی، دنیای تازه‌وارد و ناشناخته‌ای است که نه‌تنها برای ایرانی‌ها، بلکه برای جهان یک پدیده نو و تازه است و هنوز برای خیلی‌ها این جهان پررمزوراز و ناشناخته است. در این میان به نظر می‌رسد در ایران زودتر از آنکه شناخت از این جهان دیجیتال عمومی شود و برای همه به یک پدیده آشنا تبدیل شود، کسب‌وکار و سود به جیب زدن از این دنیا وارد کشور شده است.

در حالی‌ که زمین‌های دیجیتال را می‌توان به‌صورت مستقیم در بازارهای مخصوص این املاک مانند NFT و دیسنترالند خریداری کرد و با اتصال به کیف پول رمزارز می‌توان پول آن را پرداخت کرد، اما حالا در ایران افرادی در نبود آگاهی کافی نسبت به این دنیا، اقدام به‌واسطه گری کرده و سعی در کسب سود دارند. البته نگاه غریبه‌وار نظام رگولاتوری به این دنیا هم بی‌تأثیر نبوده و باعث فربه‌تر شدن واسطه‌های بی‌نام‌ونشان شده است.


جیب‌زنی صفحات بی‌نام‌ونشان مجازی از متاورس


پیش‌تر نیز افرادی با تبلیغ پکیج‌های متاورس در همین مسیر حرکت کردند و به‌دنبال به جیب‌زدن پولی بودند. کسانی که حتی سطح آگاهی و اطلاعات خودشان از متاورس محل بحث و سؤال بود، در شبکه‌های اجتماعی با تبلیغات فراوان به‌دنبال جذب پول و مشتری بودند.

طی ماه‌های اخیر انبوهی صفحات مجازی در اینستاگرام و توییتر راه افتاده که همگی با شعار آموزش متاورس فعالیت می‌کنند؛ کلاس‌های آنلاین به‌صورت پکیجی برگزار می‌کنند و کف قیمتی آنها پنج میلیون تومان است. حتی برخی از آنها لایوهای کوتاه نیم‌ساعته و یک‌ساعته خود را به‌صورت پولی با کف قیمتی یک‌میلیون تومان برگزار می‌کنند.

این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از فعالان حوزه دیجیتال، بهترین راه آموزش در حوزه پدیده‌های جدید این دنیا خودآموزی و مطالعه مستمر و دنبال‌کردن محتواهای موجود در یوتیوب است و عمدتاً کسانی که این روزها با راه‌اندازی یک صفحه اینستاگرامی به‌دنبال جذب دانش‌آموز هستند، در بهترین حالت منبع اطلاعات‌شان همین محتوای موجود در یوتیوب و توییتر است.


متاورس چیست؟


کلمه متاورس اولین‌بار در سال 1992 در رمان Snow Crash اثر Neal Stephenson’s بیان شد. متاورس به معنای فراجهانی یا فراتر از جهان، هم نزدیک به این جهان است و هم از آن دور. دنیایی که ما به‌صورت عینی در آن زندگی می‌کنیم از دو بُعد مکان و زمان تشکیل‌ شده، اما حالا در متاورس بُعد مکانی به نفع بُعد زمانی کمرنگ می‌شود؛ یعنی هرچه قدر بُعد فیزیکی (مکان) کمرنگ و بُعد غیرفیزیکی (زمان) پررنگ شود، ما به متاورس نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم. در این دنیا اینترنت روی بلاکچین‌های غیرمتمرکز پیاده می‌شود. این دنیا قابل فیلترینگ نیست و متاورسی که روی آن پیاده می‌شود، هیچ هسته مرکزی ندارد و در قدرت کاربران آن می‌چرخد.

یکی از توکن‌های متاورس توکن دیسنترالند است. دیسنترالند یک پلتفرم واقعیت مجازی مبتنی بر بلاکچین است که در آن کاربران می‌توانند در حین بازی، ایجاد محتوا و تعامل با یکدیگر، زمین بخرند، بفروشند و توسعه دهند. دیسنترالند بزرگ‌ترین جهان مجازی در فضای NFT است و به‌عنوان یک توکن غیرقابل معاوضه ERC-71 به نام لند نشان داده می‌شود. هر قطعه زمین در دیسنترالند منحصربه‌فرد است و مالکان می‌توانند انتخاب کنند که با زمین خود چه‌ کاری انجام دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.