راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رمزارزها زیر ذره‌بین FATF / گروه ویژه اقدام مالی استانداردها و قوانین جدیدی برای دارایی دیجیتال در نظر گرفت

رمزارزها و هر آنچه مربوط به دنیای آن‌ها می‌تواند به ابزاری برای پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم تبدیل شود. به همین خاطر است که گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF تلاش دارد با وضع قوانین و استانداردهایی، جلوی بروز مشکلات در این زمینه را بگیرد.

نسیم بنایی / یکی از مباحث جنجالی این روزها، قانون‌گذاری برای رمزارزهاست. آمریکا به‌عنوان غول اقتصادی جهان، تلاش دارد به شکلی این بازار را مهار کند. فعالان در این بازار هم چشم‌انتظار قوانینی هستند که امکان دارد دست‌وپای آن‌ها را در این بازار ببندد. در ایران همه با گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF آشنا هستند. این گروه برای مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم بناشده است. حالا این گروه، نظرات خود را در مورد توکن‌های غیرمثلی (NFT) و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) در قالب یک راهنما، منتشر کرده است. این راهنما بی‌تردید روی صنعت رمزارزها در جهان اثر خواهد گذاشت.


دارایی‌های مجازی و فناوری‌های نوظهور


گروه ویژه اقدام مالی در سال 2019 هم تلاش کرده راهنمایی در مورد دارایی‌های مجازی (Virtual Asset) منتشر کند. این دارایی‌ها ارزش دیجیتالی دارند و تنها از طریق دنیای دیجیتالی قابل‌معاوضه هستند. در همان فضای دیجیتالی هم‌روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود.

حالا در راهنمای جدید، در مورد انواع دارایی‌هایی که زیرمجموعه دارایی‌های مجازی قرار می‌گیرند، مسائلی مطرح‌شده است. گاهی این دارایی‌ها خودشان به‌صورت ذاتی، قابلیت معامله دارند اما گاهی صرفاً ابزاری هستند که مالکیت بر چیزی دیگر را نشان می‌دهند.

رمزارز ملی یا همان CBDC یکی از مواردی است که در این راهنما موردتوجه قرارگرفته و گروه ویژه اقدام مالی آن را دارایی مجازی نمی‌داند. این گروه معتقد است رمزارز ملی می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم مورداستفاده قرار بگیرد یا دست‌کم تهدیداتی را در این زمینه ایجاد کند. به همین خاطر است که بانک‌های مرکزی و سهام‌داران باید آن را موردتوجه خود قرار دهند.


ارز دیجیتال باثبات


استیبل‌کوین‌هاکه به آن‌ها ارز دیجیتال باثبات هم می‌گویند، دومین موضوع موردبحث گروه ویژه اقدام مالی بوده است. طبق راهنمای گروه، استیبل‌کوین‌ها هم می‌توانند تهدیدهایی در زمینه پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم به همراه داشته باشند اما آن‌ها نوعی دارایی مجازی هستند که ظرفیت بهره‌گیری عمومی را دارند؛ یعنی این قابلیت را دارند که همه مردم از آن‌ها استفاده کنند. ازآنجاکه ارزش آن‌ها با نوسان کمتری نسبت به رمزارزهایی مانند بیت‌کوین مواجه می‌شود، بیشتر امکان دارد به‌عنوان ابزاری برای پرداخت و نقل‌وانتقال پول مورداستفاده قرار بگیرند. به‌ویژه اگر بستر دیجیتالی و فناورانه برای آن‌ها فراهم شود، میزان بهره‌گیری از آن‌ها افزایش خواهد یافت.

نکته‌ای که در مورد استیبل‌کوین‌ها در این راهنما روی آن تأکید شده این است که ارائه‌دهنده آنکه با عنوان ارائه‌دهنده خدمات دارایی‌های مجازی (VASP) شناخته می‌شود، مشخص باشد؛ یعنی تا زمانی که مقامات دولتی بدانند چه کسی ارائه‌دهنده استیبل‌کوین است و اطمینان داشته باشند که استیبل‌کوین ریسک پول‌شویی یا تأمین مالی تروریسم را ایجاد نمی‌کند، مشکلی برای بهره‌گیری از آن‌ها نخواهد بود. در واقع دولت باید استیبل‌کوین‌ها را از طریق شناسایی ارائه‌دهندگان آن، کنترل کند.


توکن‌های غیرمثلی


یکی دیگر از مواردی که در راهنمای گروه ویژه اقدام مالی موردبررسی قرارگرفته، توکن‌های غیرمثلی یا توکن‌های غیرقابل‌معاوضه هستند که در دنیای رمزارزها با عنوان NFT شناخته می‌شوند. این راهنما، توکن‌های غیرمثلی را به‌عنوان دارایی‌های دیجیتالی خاصی شناخته که قابل‌معاوضه نیستند و به همین خاطر به‌عنوان ابزاری برای پرداخت مورداستفاده قرار نمی‌گیرند.

مسئله اصلی این است که از نگاه FATF، توکن‌های غیرمثلی اصلا دارایی مجازی به شمار نمی‌آیند به همین خاطر چندان در معرض مباحث قانون‌گذاری برای پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم قرار نمی‌گیرند. به همین خاطر است که برخی تحلیل‌گران، این راهنما را به‌نوعی به نفع توکن‌های غیرمثلی دانسته‌اند.


گروه علیه DeFi


بخش دیگری از راهنمای گروه ویژه اقدام مالی درباره امور مالی غیرمتمرکز یا همان DeFi است. در واقع این بخش مربوط به برنامه‌های نرم‌افزاری خاصی می‌شود که بر بستر بلاکچین یا فناوری‌های مشابه به آن فعالیت دارند. اپلیکیشن‌های امور مالی غیرمتمرکز، نقل‌وانتقال دارایی‌های مجازی را تسهیل می‌کنند اما خودشان دارایی مجازی نیستند.

گروه ویژه اقدام مالی هم استانداردها را به‌صورت مشخص برای نرم‌افزارها و برنامه‌های دیجیتالی در نظر نگرفته بلکه مالکان و گردانندگان این اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها را هدف قرار داده است. در راهنمای FATF تأکید شده که مالکان، خالقان، گردانندگان و دیگرکسانی که در برنامه‌ریزی امور مالی غیرمتمرکز حضور دارند همگی مشمول استانداردهای FATF می‌شوند و باید مورد نظارت قانونی قرار بگیرند تا ریسک پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم نداشته باشند.

راهنمای گروه ویژه اقدام مالی الزامات قانونی خاصی را دست‌کم در حال حاضر، وضع نکرده اما این توصیه‌ها به‌صورت حداقلی باید مدنظر مقامات دولتی قرار بگیرند چراکه به دولت‌های عضو گروه ویژه اقدام مالی کمک می‌کند خودشان را از گزند پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم در امان نگه‌دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.