راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جنبش فرشتگان سرمایه‌گذار برای یاری جوانان کارآفرین

سه‌شنبه دوم آذرماه 1400 پنجاه‌‌ودومین نشست سرمایه‌گذاری شتاب‌دهنده کارایا با همراهی باشگاه سرمایه‌گذاران فرشته دیجی‌نکست برگزار شد. در بخش اول برنامه، سخنران کلیدی این نشست، امیر صالحی، مدیرعامل دیجی‌نکست، با استناد به اینکه تکراری‌بودن ایده‌های استارتاپی سازمان‌ها و سرمایه‌گذاران خطرپذیر را گلایه‌مند می‌کند و در این مسیر راه‌حل دیگری جز نوآوری نداریم، در خصوص اهمیت خلاقیت و نوآوری در ایجاد یک کسب‌وکار نوپا صحبت کرد.

به گزارش روابط عمومی دیجی‌کالا، اما نکته‌ای که او اشاره داشت اهمیت نقش سرمایه‌گذاران در این ارتباط دوطرفه میان سرمایه‌گذار و کارآفرینان نوپاست. چقدر سرمایه‌گذاران علت رد یا قبول یک ایده‌ استارتاپی را به شرکت‌های نوپا توضیح می‌دهند و برای توضیحات خود دلیل می‌آورند؟ نقش پررنگ سرمایه‌گذاران  در جهت‌دهی به یک استارتاپ برای رسیدن به نوآوری و فاصله‌گرفتن از ایده‌های تکراری، غیرقابل چشم‌پوشی است.

در انتها امیر صالحی با تأکید بر نقش پررنگ سرمایه‌گذاران خطرپذیر، این مجموعه‌ها را به جنبشی دعوت کرد تا نوآوری را در مسیر کارآفرینی خلق کرده و توسعه دهیم، راهی برای ماندن جوانان کارآفرین مستعد و باانگیزه در کشور فراهم آوریم و بستر مورد نیاز برای ایجاد کسب‌وکارشان را ایجاد کنیم.

در قسمت دوم برنامه سه استارتاپ «آزِتو»، «آرکپچا» و «امواج بصیر» محصول، بازار و مدل درآمدی خود را برای جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران حاضر در جلسه شرح دادند و خوشبختانه برای هر سه این استارتاپ‌ها سرمایه‌گذار علاقه‌مند در جلسه حضور داشت که خواهان جلسات بیشتر با آنها بودند؛ اما در بخش سوم برنامه میزبان «حمید محمدی» و «علیرضا کامرانیان‌فر» از دیجی‌کالا و «رضا روحی» و «شاهین شرقی» از کارایا بودیم. اولین سؤال از عضو هیئت مؤسس کارایا (رضا روحی) در خصوص پارامترهای اخلاقی یک سرمایه‌گذار فرشته پرسیده شد که او اشاره کرد مسئله‌ مهم و دارای اولویت اخلاقی برای یک سرمایه‌گذار فرشته «کم‌اهمیت‌بودن مسائل مالی و اهمیت ویژه به انتقال دانش و تجربه» است.

حمید محمدی در خصوص حال‌وهوای سرمایه‌گذاری در زمان تأسیس دیجی‌کالا به‌عنوان یکی از اولین استارتاپ‌هایی که جذب سرمایه کرد، صحبت کرد. همچنین او توضیح داد که علت تأسیس دیجی‌نکست را دو مورد زیر می‌داند:

  • طرح مسائلی که دیجی‌کالا با آنها مواجه می‌شد، اما چاره‌یابی نمی‌شدند و اعلام این مسائل با رویکرد نوآوری باز به جوانان و کارآفرینانی که علاقه‌مند به کار در این حوزه بودند.
  • فرصت‌هایی که در بازار وجود دارد، اما دیجی‌کالا از آنها غافل بوده؛ در حالی که به ذهن کارآفرینان جوان رسیده و امکان پیاده‌سازی و توسعه آن وجود دارد.

از نظر شاهین شرقی، استارتاپ یک نهاد است که فرهنگ اجتماعی جدیدی را ایجاد می‌کند. برای مثال فرهنگی که دیجی‌کالا در جامعه ایجاد کرد، خرید به‌صورت آنلاین بود که این اعتمادسازی تا حد بسیار خوبی ایجاد شده است. شرقی این نوع نگاه را به جوامع استارتاپی توصیه می‌کند؛ اینکه قبل از ایجاد یک استارتاپ لازم است در خصوص فرهنگ و تغییری که در جامعه ایجاد می‌کند، تفکر بسیار شود.

علیرضا کامرانیان‌فر به‌عنوان توسعه‌دهنده کسب‌وکار دیجی‌کالا نیز با اشاره به تجربیات دیجی‌کالا در خصوص دیجی‌کالافرش، فیدیبو و دیجی‌پی در خصوص وجه تشابه و تفاوت‌های یک سرمایه‌گذار شرکتی و یک سرمایه‌گذار فرشته صحبت کرد. او همچنین در خصوص موضوعات روز دنیا در حوزه‌های مختلف صحبت کرد که می‌توانند با کمی نوآوری استارتاپ جدیدی را خلق کند.

سرمایه‌گذاری آن‌ هم به‌صورت شخصی و در قالب سرمایه‌گذاری فرشته یکی از موضوعاتی است که به‌تازگی در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شتاب‌دهنده‌ها و سرمایه‌گذاران خطرپذیر رونق گرفته است. دیجی‌نکست نیز به‌عنوان بازوی سرمایه‌گذاری گروه دیجی‌کالا در مهر 1400 از باشگاه سرمایه‌گذاران خطرپذیر خود با عنوان «Next Angels» رونمایی کرد. در حال حاضر در این برنامه مدیران و مدیران ارشد گروه دیجی‌کالا می‌توانند به‌صورت شخصی در استارتاپ‌های فعال در دیجی‌نکست سرمایه‌گذاری کنند که به‌زودی این امکان برای سایر کارمندان و افراد خارج از مجموعه نیز فراهم می‌شود.

اطلاعات بیشتر در مورد این برنامه را در اتاق خبر دیجی‌کالا بخوانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.